Gå til innhold

E46 M3 til E92 M3?

TIF
 Share

Anbefalte innlegg

I denne saken så får vi heller være enige om å være uenige, jeg har ikke kjørt E92 M3 på bane og det hadde ikke du heller så vidt jeg forsto derfor så lar vi den saken ligge. Jeg prøvde meg på å foreslå noe så diplomatisk som at trådstarter selv får prøve bilen og gjøre seg opp sin egen mening, i stede for å sitte å høre på at vi to er uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 M3 fikk endel pepper da den ble lansert for å ha blitt en GT i relasjon til e46 M3 med sin hissige S54 motor og skarpe kjøreegenskaper.

Nå er det riktignok sant at hver generasjon av E92 M3 har blitt kritisert for å ha blitt for myk, men E92 M3 er nesten 1700 kilo og kan vanskelig kalles en sportsbil, det er en sportscoupe :)

Dette med innstillinger og sånn er ikke så relevant, men alt er jo relativt. Man må huske på at Fredrik 90 omtaler sin F10 530d som "PINNE STIV" i sport modus, så hva som konstituerer stivt og sportslig er veldig varierende fra person til person ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 M3 fikk endel pepper da den ble lansert for å ha blitt en GT i relasjon til e46 M3 med sin hissige S54 motor og skarpe kjøreegenskaper.

Nå er det riktignok sant at hver generasjon av E92 M3 har blitt kritisert for å ha blitt for myk, men E92 M3 er nesten 1700 kilo og kan vanskelig kalles en sportsbil, det er en sportscoupe :)

Dette med innstillinger og sånn er ikke så relevant, men alt er jo relativt. Man må huske på at Fredrik 90 omtaler sin F10 530d som "PINNE STIV" i sport modus, så hva som konstituerer stivt og sportslig er veldig varierende fra person til person ;)

Han har vel adaptive drive, dynamic drive og EDC. Burde stive opp bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har F10 530d i denne diskusjonen å gjøre? Det er da en totalt ulik bil enn E92 M3, og kjøreprogrammene er også totalt forskjellig. E92 M3 har flere forskjellige settings hvor man kan finjustere bilen til ønsket innstilling, F10 har på linje med alle andre standard modeller kun tre steg hvor ikke noe kan konfigureres i Sport+. Når man sier at en bil er stiv så må man jo se bilen litt an, til å være en stor sedan på 1,8 tonn med standard 19" så vil jeg si at bilen blir veldig stiv i Sport+ kontra normal eller comfort. Dynamic drive som jeg har pleier også å være et alternativ til M-sport, har ikke selv testet dette opp mot hverandre men jeg har forstått at det er mye av samme greia :)

Skal vi komme tilbake til topic igjen og diskutere M biler og ikke dieselbiler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra det blir litt diskusjon :-)

Om det blir til at jeg skulle ha oppgradert så er ikke prioriteten banekjøring. Klart det hadde sikkert vært gøy og prøvd å kjøre litt (med nåværende bil også).

Grunnen var at jeg kunne tenkt meg en litt nyere og mer moderne bil, men kan være jeg kommer til å angre også. Liker veldig godt E46n så jeg er veldig usikker :-P

Må vertfall få prøvd en og gjort meg opp en mening :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har F10 530d i denne diskusjonen å gjøre? Det er da en totalt ulik bil enn E92 M3, og kjøreprogrammene er også totalt forskjellig. E92 M3 har flere forskjellige settings hvor man kan finjustere bilen til ønsket innstilling, F10 har på linje med alle andre standard modeller kun tre steg hvor ikke noe kan konfigureres i Sport+. Når man sier at en bil er stiv så må man jo se bilen litt an, til å være en stor sedan på 1,8 tonn med standard 19" så vil jeg si at bilen blir veldig stiv i Sport+ kontra normal eller comfort. Dynamic drive som jeg har pleier også å være et alternativ til M-sport, har ikke selv testet dette opp mot hverandre men jeg har forstått at det er mye av samme greia :)

Skal vi komme tilbake til topic igjen og diskutere M biler og ikke dieselbiler? :)

Den har med denne diskusjonen å gjøre fordi hva man opplever som sportslig og ikke beror helt på hvor man kommer fra. Du sier jo selv at du bedriver svært lite banekjøring og er mest vant med tunge komfortable sedaner, da er jo ståstedet litt annerledes i forhold til Julian osv som koser seg mye med banekjøring og sportslig anvendelse av bilen :)

En manns sportsbil er en annen manns balje ;)

E92 M3 er en veldig tung bil, og 8.05 på ringen er ikke spesiellt imponerende i dag. Kan nevne at nye Seat Cupra 2.0 TFSI gjør ringen på 7.58, og nye megane RS gjør det på 7.54 - dette med 2 liters rekkefirere på 270-280 hester og forhjulsdrift ;)

Men sammenlignet med en 5-serie vil selvfølgelig en E92 M3 oppleves som svært sportslig, som i ditt tilfelle. Og det er jo helt ok det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva defineres som lite og mye banekjøring, jeg har generelt interesse for banekjøring og reiser til Nurburgring en til to ganger i året med egen bil dog. Er det slik at man må ha seriøs erfaring, eller drive med sporten på heltid for å kunne uttale seg? I såfall så er mitt inntrykk om at bilinteressen egner seg for alle feil. Bane erfaring har svært lite å si i denne sammenheng da trådstarter selv sier at dette er lite interessant. Jeg har selv kjørt en E93 M3 (tyngre bil sådan) på veien og forteller mitt inntrykk. Det er heller ikke slik at jeg bare har kjørt tunge store sedaner hele mitt liv, jeg har tre år bak meg i en E90 med M-spor understell og har kjørt mange mindre og sportslige biler til å kunne vite hva kompakt og tight følelse er. Jeg kan skjønne at E46 M3 føles mer kompakt og tight pga sin størrelse med det er altså kun noe som sitter i huet på enn, E92 M3 er raskere og mer dynamisk enn E46 selv om den ikke alltid oppfattes slik pga sin størrelse og vekt. Følelse er viktig for noen men faktiske prestanda teller mer for andre :)

Noen ganger blir ting tatt ut av sin sammenheng på en latterlig måte, gå etter sakens kjerne og ikke personen og hans bil og bane erfaring slik som her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vanlig mann i gata som aldri får det til å pipe litt i hjula så er sikkert e92 en skikkelig go-kart. Men for en som klarer å kjøre på grensa og litt over så er det en skikkelig buss.. Ser for meg at du ikke har kjørt så mye på bane Fredrik 90 ;)

Var den med at følelsen fortsatt vil være der jeg kikka på. For når bilen blir tyngre, men har like godt feste, da blir ikke følelsen den samme ;) i en e46 så kjører du bil, i en e92 styrer du bil, hvis du skjønner meg?

Har 5-6000 runder i e30 318is, ikke akkurat en motorsterk bil, men fantastisk morro fordi du kjenner hver eneste lille ting bilen foretar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den med at følelsen fortsatt vil være der jeg kikka på. For når bilen blir tyngre, men har like godt feste, da blir ikke følelsen den samme ;) i en e46 så kjører du bil, i en e92 styrer du bil, hvis du skjønner meg?

Den ser jeg så absolutt :) Hva som er viktigst blir jo da opp til en og enhver å vurdere, bruksmønsteret tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...
  • 3 weeks later...

Mulig. Men en beskjent har en inne med det nå som er kjøpt av forhandler. Skjedde dagen etter kjøp tror jeg. Og han mente at det ikke var uvanlig.

Hva kostet det å reparere? 

Jeg står også på gjerdet til å handle E9x M3, men det er nettopp problemene med rådelager som skremmer meg litt for å ta det siste steget.

Endret av Torek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...