Gå til innhold

E60 (N53) 523ia 2008 - Motor/dyseproblem.


Bergen87
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte for 3 mnd siden en E60 som beskrevet i emnefelt. Herfra skal jeg forholde meg raskt og greit, så får dere heller spørre om det er noe.

 

For 2 mnd siden begynte det i smått, om morgenen etter kjølige netter fikk jeg feiltenning i cyl nr 2. Feilkode lå inne, men problemet forsvant etter 10-15 sek. Hvis det varte så lenge at motorlyset kom på, var det nok å starte på nytt.

 

Rett etter røk termostat, på et særdeles dårlig sted. Så måtte komme meg i en busslomme med ca 10hk. Da temp varselet ble rødt, var jeg heldigvis så nærmt at jeg fikk stoppet motoren.Ventet 1 time, men fikk 2 orange temp varsler på vei hjem. Men nå stoppet jeg bilen med en gang. Byttet så term og vannpumpe.

 

Noen uker etterpå mens jeg stod utenfor bilen hørte jeg popping/tilbakeslag(?) på innsugssiden. Snakket med forrige eier, og han synes dette var rart. For ca 1 år tidligere hadde bilen vært hos Sandven og fått nye plugger, coiler og 1 stk dyse nr 2.

 

Dro innom en kamerat på MB Auto og spurte om han kunne ta en titt. Kjørte en diagnose med autologic, og ikke overraskende  lå det en feilkode på feiltenning i cyl 2.

Han mente at dette kunne  være et dyseproblem, og så nærmere på dette. Fant da ut serienr på dysene ikke stemte med de autologic ga oss, ikke noen av de.Prøvde å legge inn rett nr, men bilen hoppet bare tilbake. AutoLogic sa at det kunne være noe variasjoner mellom nr på innstallerte dyser og hva bilen selv lagret.

 

Er dette rett?

 

Etter noen timer med fortvilelse slettet han alle instillinger ang. tenning for å se om det kunne hjelpe.

 

Og nå ble bilen skikkelig idiot.

 

Går virkelig ujevnt etter start, noen ganger nesten på kvelingspunkt. Eller hvis jeg ikke rører noe legger den seg på 1100rpm med mye vibrasjoner før den bruker 5-10 sek på å roe seg.

Nå med nye feilkoder: 30BE Dyse Kalibrering, 2CAB Temp på Lambda nr 2 og 2C3E Lambda nr 2 Line Cut.

 

Motoren går i nødmodus, og kjennes absolutt ikke som den skal.

 

Hører også noe som minner om eksoslekkasje under motor (grenrør?), men kan ikke finne noe.

 

Etter en lang ferie og tidligere utlegg, er jeg redd det kan bli dyrt å levere den inn til Jeger for at de skal bytte alt mulig for å prøve seg frem.

 

 

Den bruker litt vann.Forrige eier har byttet topp, topppakning og ventiltetninger. Jeg har en god venn som kan hjelpe med arbeidet, men sliter litt med å finne årsak.

 

Hans forslag er å sjekke komp i alle cyl. Og hvis det er bra bytte 6 stk  dyser, og så sende den til Jeger for oppgradering av software og installering av dyser.

 

Men etter dette begynner lommeboken å skrante, så vil jo være mest mulig sikker på at det blir gjort rett første gang :)

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingenting å komme med, men du kan jo kontakte Sandven for å høre hva de mener om denne dysen, ettersom det var de som både bestilte og installerte den.

 

Ellers håper jeg du kan holde oss (ihvertfall meg, da jeg har lik motor :)) oppdatert om hva som skjer videre i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker....

Få kalibrert/skrevet inn korrekt nummer på dyse 2 i hjernen, men tror fortsatt at en dyse må skiftes. Kan visstnok være litt hip som happ om det dyse 1, 2 eller 3 som er på vei ut(samme "bank")

Lamda feilen tror eg bare er følgefeil av feil kalibrering av dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...