Gå til innhold

Max dreiemoment på F11 525 D automat kasse før den ryker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Full retrett eller?

Folk kan kalle det hva de ønsker. Som oftest er det jeg sier og skriver BMW sine egne ord. En sjelden gang prøver jeg å få i gang en grei faglig diskusjon som blir misforstått av unge og umodne folk. Noen kaller det referanser til brosjyremateriale, men jeg kaller det tekniske manualer som brukes i utdanning av BMW ingeniører og teknikkere som jobber på fabrikkene. TRF har noen gode poeng men jeg er ikke enig i alt han skriver og det er jo helt greit begge veier. Jeg har ingenting å bevise eller noen potensielle kunder å hente. Folk kan tro og gjøre hva de ønsker med sine biler. Jeg prøver bare å hjelpe til når jeg ser myter versere og folk holder på å gjøre ting med bilene sine som kan potensielt gi de store utgifter. En ting er sikker, måten noen skriver til hverandre på slike forumer hadde normale mennesker aldri snakket til hverandre på ansikt til ansikt.

Skrevet

Folk kan kalle det hva de ønsker. Som oftest er det jeg sier og skriver BMW sine egne ord. En sjelden gang prøver jeg å få i gang en grei faglig diskusjon som blir misforstått av unge og umodne folk. Noen kaller det referanser til brosjyremateriale, men jeg kaller det tekniske manualer som brukes i utdanning av BMW ingeniører og teknikkere som jobber på fabrikkene. TRF har noen gode poeng men jeg er ikke enig i alt han skriver og det er jo helt greit begge veier. Jeg har ingenting å bevise eller noen potensielle kunder å hente. Folk kan tro og gjøre hva de ønsker med sine biler. Jeg prøver bare å hjelpe til når jeg ser myter versere og folk holder på å gjøre ting med bilene sine som kan potensielt gi de store utgifter. En ting er sikker, måten noen skriver til hverandre på slike forumer hadde normale mennesker aldri snakket til hverandre på ansikt til ansikt.

Fjopp: I forhold til andre forum på nett så er ikke dette fylt av unge og umodne folk. Det er ihvertfall min oppfatning. Her finnes medlemmer med verdifull kunnskap om BMW, mange med mer kunnskap enn du noengang vil kunne hente fra Bavaria, BMW-forhandlere eller publiserte dokumenter. Det er jo en kjent sak at BMW i likhet med de fleste andre bilprodusenter ikke går ut med all informasjon.

Du nevner at du ikke er enig i alt TRF skriver, og jeg skulle gjerne hørt mer om det. Selv synes jeg at det han har sagt absolutt henger på greip, og de erfaringer jeg har selv med BMW stemmer ganske overens. Det begynner vel å nærme seg 16 år med forskjellige biler nå. Kan og skryte av at jeg er ingeniør, men respekten for de med virkelig peiling står høgt i hevd...

Skrevet

Ja absolutt, praktisk erfaring er alfa omega. Den infoen er ikke offentlig men folk som har tilgang publiserer mye på nettet som en kan finne ved litt leting. Så kan en også kjøpe tilgang via bmw til noe. Som regel er info/spørsmål fra BMW Norge og forhandlere her ikke alltid verdt noe så hvis jeg lurer på ting jeg ikke får svar på tar jeg kontakt med BMW i Tyskland. De er svært vennlige og henviser ofte med svar fra teknisk avdeling (Jeg snakker flytende tysk så det er litt lettere å få svar på tysk)

Det jeg er litt uenig/skeptisk eller hva det rettet ordet nå måtte være er selve konverteren, den overfører jo momentet til kassen og støttes av clutcher for en ren mekanisk kopling ved elektronisk styrte tidspunkt/gir/hastighet (lockup). En konverter er jo ikke 100% effektiv og lockup clutch hjelper blant annet på å spare drivstoff. En konverter er som de fleste fluide koplinger bestående av en rotor og en stator. Disse er designet med beregnede vinkler på bladene som er tilpasset energien den skal overføre. Her spiller intern flow en sentral og primær rolle. Når du går utover design så spiller en del ting inn som konverter ikke er designet for og når det står i teknisk manual at en kasse er designet for å overføre et visst moment så er jo ikke det ut av det blå. Moment kan representeres ved Effekt/Vinkelhastighet. Vinkelhastighet forblir den samme som følge av at turtallsområdet til motoren ikke forandres. Men når du forandrer effekten forandrer du da også overførbart moment. Men som følge av egenskapene til oljen når du en viss grense og du vil etterhvert generere bare varme og ikke overføre mer energi. Så den økte effekten overføres da bare ved hjelp av clutchene (ref converter slippage). Men TRF har et godt poeng at det jeg var skeptisk til er for de fleste praktiske formål ikke noe problem og de sikkerhetsmarginene som er lagt inn i disse kassene er veldig store. Så om den står den kan overføre 500Nm så klarer den i praksis langt mer men da ved en redusert levetid på interne komponenter. Og såvidt jeg mener å huske så har ikke alle BMW´r lockup clutcher, tar jeg feil på sistnevnte?

Her er en fin presentasjon http://voith.com/en/1614_e_cr394_en_hydrodynamic-fluid-couplings_principles-features-benefits.pdf

Skrevet

Blir converter regna som en del av girkassen?  Jeg vet ikke svaret men converter  er jo på en måte utenom kassen og en ser vel også at samme kasse blir levert med forskjellige convertere til forskjellige biler. 

Jeg tror at f,eks E60 530D og 535D har samme girkasse men 535D har kraftigere converter. Kan det tenkes at når Bmw snakker om teknisk design så er det en ren girkasse uten converter?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...