Gå til innhold

Bøker fra 'Bilmekaniker: Lette kjøretøy'.. Eller?


gohovd
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en relativt velfungerende E34 518 som jeg nylig skiltet av. Kjørte den i nesten tre år, men selv om den var EU godkjent en stund til valgte jeg å ta av skiltene. Jeg kunne tolerere at dynamoen/regreim (hva faen det enn nå er..) hylte, at bremsene begynte å bli litt dårlige, at grøftelysene ikke fungerte, at venstre bremselys ikke fungerte, at de fleste lister var forsvunnet, venstre speilhus hadde sprekk og at det var tendenser til rust en del steder. Men nå er de tendensene til rust blitt et stort jævla hull i venstre kanal som ikke ser ut. Det som jeg en gang kunne ignorere ser jeg for meg vil bli seriøse problemer med tiden, og derfor tok jeg av skiltene og plasserte den i garasjen.

 

Har hele tiden hatt planer om å holde denne bilen vedlike etter beste evne, og det har jeg egentlig fortsatt tenkt å gjøre. Men nå vil jeg gjøre det skikkelig - problemet er det at jeg har ingen idé om hvor jeg skal begynne.

 

Forutsetningene mine er ganske dårlig mht tid, erfaring og utstyr (dvs verktøy osv), men jeg tror jeg gjør opp for det med et godt lokale (stor garasje, ingen bukk/grav) og generelt engasjement. De fleste mener at jeg bare burde prøve meg frem, men det tør jeg nesten ikke før jeg får inn litt teori.

 

Når jeg mener at jeg vil gjøre det skikkelig, så er vel det er diskret måte å si at jeg har store ambisjoner for min slitne e34. Vil til roten av problemet, vil fjerne all rust.

 

Det jeg i hovedsak ville spørre om var om dere visste hvilke bøker de bruker i utdanningen 'Bilmekaniker: Lette kjøretøy', og hvorvidt det å lese disse bøkene ville være et bra sted å begynne - for noen som vil lære seg å behandle rust, forstå seg på komponentene som utgjør motoren, elektronikken og hva enn annet som må til for å kunne restaurere E34.

 

TL;DR: Vil restaurere min E34. Trenger teori, verktøy; det meste. Hvor begynner jeg?

 

 

Skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene finner du dersom du kryssøker vgs pensum, vgs linjer, bøker og skoler på google.

 

Det er derimot ingenting som er bedre til hjelp enn foreksempel bimmers.no og youtube. E34 er en så pass gammel bil, at uansett hvilket problem du har er det sikkert 50 forskjellige mennesker som har dokumentert akkurat det du skal utføre her inne. Så kan du sammenligne, finne løsningen som fungerer best og enkelt og greit kopiere den når du selv skal ta jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Håskjold.

 

Det er uten tvil en god del ting jeg kunne fikset på bilen, uten hverken forståelse eller innsikt i hvordan den fungerer, altså via youtube o.l. Men samtidig så vet jeg at den har en god del rust, og da virker det for meg som at jeg bare sminker over sannheten eller hva jeg skal si. Akkurat hvor utbredt den er vet jeg ikke, men jeg ser ikke for meg at det finnes noen annen måte å finne ut av det på enn å demontere hele greia, og behandle de utsatte områdene. Å sette den sammen igjen kan vel bli en real utfordring tenker jeg.

 

Hva med bøker om materiallære, rustsveising, rustbehandling generelt? Er det noe som blir gjennomgått i bøkene fra vgs.? Hvor viktig er det med bukk/grav, finnes det greie alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøpt litt bøker fra lakklinja, men det er rett og slett elendige bøker etter min smak. Linjene har blitt så breie at det man er på jakt etter kanskje bare er omtalt i 30 av 400 sider i bøkene.

 

 

Den delen av rustsveisinga, og korrosjonsvernet etter sveisinga som du kan lese deg frem til er ganske snever. Det handler enkelt og greit om at du bruker de rette produktene, og ikke går i fella på "bonderåd". Mesteparten av tida når du tar en rustjobb handler om å lage bøtene, ivertfall på eldre biler. Har du ett migmag apperat, ei god blikksaks, en anbolt og ett utvalg av kulehammere/pennhammere får du gjort det aller meste egentlig. Da handler deg enkelt og greit bare om å prøve seg frem, og som jeg sa bruke informasjonen du har tilgjengelig.

 

Uansett er det ikke er verdens ende om du gjør en brøler på en e34 518. Det er enkle biler, ta litt bilder og start smått så ordner det somregel. Er det noe du ikke får til å stemme når du skal montere er det ikke være enn å ta ett bilde og legge ut her.

 

Det viktigeste dersom du skal sveise er uansett å ha respekt for det du driver med, røsk ut alt av interiørdeler en halvmeter fra der du sveiser og tenk spessielt på hva som skjuler seg bak der du sveiser. (spessielt byggskum og tectyl brenner noe vanvittig dersom det tar fyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for fyldig svar igjen.

 

Er nok ikke verdens ende skulle jeg tulle noe til med monteringen. Situasjonen er den at bilen har kostet meg nærmere 35 tusen, skulle jeg solgt i tilstanden den er i nå så får jeg den mest sannsynlig for mindre enn 10 tusen, samtidig så er det ikke sikkert at den blir EU godkjent neste gang så - da vil jeg heller ta en sjanse enn å bare selge og glemme hele greia.

 

For øyeblikket er jeg inne i mitt andre år på dataingeniør studiet, men ser at jeg har tid til å presse inn annen teori innimellom også. Ofte kan det sikkert være greit å bare lete opp til den siden i boken der det står noe relevant om det du skal gjøre med bilen der og da, men jeg er som nevnt ute etter litt mer helhetlig kunnskap da jeg er så godt som grønn på området bil.

 

Planen nå, etter å ha vært her er vel egentlig å finne noen bøker med bra informasjon. For så å investere i MIG sveiseapparat samt en eller annen brukt 2 søylers kina bukk (så i en annen tråd her at de var ganske kurante?), og annet generelt verktøy som trengs (må sikkert ha sandblåser?). Blir vel til at jeg demonterer den 100%, merker alle deler med navn, lagrer dem systematisk, tar en masse bilder/video av prosessen osv. Når bare skjelettet gjenstår er det vel bare å dra fram sveiseapparatet og sette igang (sikkert en god idé å øve på noe annet enn bilen med det første..), og eventuelt kjøpe en delebil når den skal monteres tilbake. Når du sier bøter Håskjold, da mener du den metallbiten som skal erstatte det området som var bitt av rust? Ikke helt kjent med sveiseterminologi, bilterminologi/notasjon for den del. Hvor anskaffer man egentlig passende metallbiter/metall?

 

Spør du meg høres det ut som en drøy prosess, da jeg knapt har skiftet luftfilter (joda, jeg har skiftet luftfilter, dekk tom!), men som du sier så er det mange informasjonskilder. Min eneste frykt er at det skal vise seg å bli for vanskelig, og at det ender med vrakpant. Noen som ville brukt en annen fremgangsmåte enn den ovenfor?

 

Fant dette nettstedet her med relevante bøker: http://yrkeslitteratur.no/nb/shop/307

Men ser for eksempel at boken 'Bilmekanikeren' er fra 2005. Ville trodd at det ikke ble brukt så gamle bøker som det idag men, hva vet jeg. Utdatert litteratur? Så på innholdslista i boken 'Billakkering - materialer, maskiner og utstyr, metoder', og den var faen meg lang så det er nok litt sannhet i det du sier om at linjene er blitt temmelig breie.. Men kunne fortsatt gjerne tenkt meg den boka heh.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en gammel bil, så alderen for når boken først ble publisert tror jeg ikke du skal vektlegge for mye. Jeg brukte jo til dømes mye av min fars litteratur fra datert fra rundt 1970 når jeg tok for meg mitt første rustprosjekt rundt 2010. Problemet med yrkeskolebøker er derimot at dem faktisk vektlegger den teoretiske delen av faget, og ikke den praktiske slik du er på jakt etter. (siden elevene får den delen i praksistimene på verkstedet).

 

Det jeg mener med bøter er som du nevner det stålet som skal inn der rusta har tært på originalgodset. Det er ikke spessielt vanskelig, men det handler litt om erfaring spessielt med å gjøre ting enkelt for seg selv. Det er vell lite trolig at du starter med å bytte bakskjermer og tak, men heller med småhull som er ganske rett frem i starten. Har du da utstyret, er det ikke snakk om noe mere enn å skjære ut rusta med vinkelsliper, tilpasse nytt stål og sveise det inn igjen.

 

Stål kjøper du enten i større plater fra stålforhandlere som ruukki eller andre i nærmiljøet som forhandler stålgods. Dimensjonen du er på jakt etter er i utgangspunktet 1mm plater, noe større blir for mye mas å forme. Hør med dem om dem har større plater som har blitt stuka i hjørna elns, dem får man somregel for en billig penge.

 

 

Kjøper du deg ett brukt migmag apperat fra Kemppi, esab migatronic eller liknendes har du komt langt allerede. Du trenger dekkgass, og da må du selv avgjøre om du skal leige 20l/40l flaske eller kjøpe 5L. Til bilsveising blir det i dag brukt mest misongass, dette skaffer du bl.a på TESS.

 

Har selv 2 søyler bukk, men den bruker jeg egentlig aldri når jeg sveiser. En jekk og fire bukker fra biltema så har du egentlig alt du trenger.
Skjønner at du er gira på å gå løst på alt en gang for alle, men jeg anbefaler virkelig å starte i det små. Foreksempel i reservehjulsbrønnen o.l for å prøve deg litt fram. Har man store prosjekt som spenner seg over lang tid, er det veldig enkelt å bli utbrent og lei. Har du muligheten til å ta småtterier litt nå og da, for så å bruke bilen litt er det mye enklere å holde på motivasjonen noe som er vell så viktig som utstyret man har tilgengelig.

 

 

Her er jo en kjapp film som viser litt:

 

Han lager bøtene med overlapp, jeg synest det er fort-gjort og amatørmessing dersom det ikke er slik originalt, men det er en del som gjør det slik. (selv sveiser jeg somregel alltid kant i kant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...