Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 120d som for over års tid og ca. 15 000km siden hadde et turbohavari. På den tiden bodde jeg nærme jobb og det ble en del småkjøring, type 2min til jobb. Dette foregikk i ca. 1 år. Ser i etterkant at det kan ha bidratt til turbohavariet pga koksing og avleiring. Dette gikk heldigvis på garanti.

 

Men, burde jeg få renset motoren på noe vis eller sjekket turboen nå? Bilen er en 07 pre-facelift med ca. 130 000km på telleren.

Bilen blir brukt til og fra jobb (ca. 12min kjøring hovedsaklig i 80km/t+) og småkjøring i nærområdet.

 

Skrevet

Utifra bilen så har du vel M47D20 motoren. Denne såvidt meg bekjent har ikke partikkelfilter (DPF) men har EGR filter som trenger å byttes i ny og ne, og oftere ved småkjøring. På N47 så er det ikke behov å gjøre service på EGR systemet da den er designet annerledes. Har sett en X3 med samme motor som var totalt nedsotet med turbohavari. Var ikke pent og en av synderne var EGR filteret. Du bør og lese litt om de tilhørende spjeldene som jeg har lest kan løsne på de. Har og lest at folk blinder av EGR kretsen på M47 for å slippe "driten"

 

Småkjøring på de nyere påvirker først og fremst partikkelfilteret og motoroljen. Motoroljen blir med tiden tynnet ut av dieselen da pga regenerering av filteret hvor diesel blir sprøytet inn i avgassen for å senke forbrenningstemperaturen av sotpartiklene i DPF.

 

Generelt hvis du kjører lite bør du velge bensiner. Likevel når du først har diesel så foreta oljeservice engang i året maks 16000-18000 km, ikke kjør knallhardt på rett før du skal ta av bilen og gi turboen isåfall noen minutter å kjøle seg ned før du tar av motoren. Den blir nemlig kjølt og smurt av motoroljekretsen. 

Skrevet

Utifra bilen så har du vel M47D20 motoren. Denne såvidt meg bekjent har ikke partikkelfilter (DPF) men har EGR filter som trenger å byttes i ny og ne, og oftere ved småkjøring. På N47 så er det ikke behov å gjøre service på EGR systemet da den er designet annerledes. Har sett en X3 med samme motor som var totalt nedsotet med turbohavari. Var ikke pent og en av synderne var EGR filteret. Du bør og lese litt om de tilhørende spjeldene som jeg har lest kan løsne på de. Har og lest at folk blinder av EGR kretsen på M47 for å slippe "driten"

 

Småkjøring på de nyere påvirker først og fremst partikkelfilteret og motoroljen. Motoroljen blir med tiden tynnet ut av dieselen da pga regenerering av filteret hvor diesel blir sprøytet inn i avgassen for å senke forbrenningstemperaturen av sotpartiklene i DPF.

 

Generelt hvis du kjører lite bør du velge bensiner. Likevel når du først har diesel så foreta oljeservice engang i året maks 16000-18000 km, ikke kjør knallhardt på rett før du skal ta av bilen og gi turboen isåfall noen minutter å kjøle seg ned før du tar av motoren. Den blir nemlig kjølt og smurt av motoroljekretsen.

Han har en M47TU2 motor, og den har DPF.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...