Gå til innhold

BMW E46 318d stoppet plutselig! Hva har skjedd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

N42-motoren (2.0 bensin) i min 2002 E46 daua i hytt og pine for et par år siden. Virket helt tilfeldig; Lavt turtall, gjevn gange, ingen akselerasjon, etc. Daua til og med mens jeg rant på 3. giret ned en bakke i ca. 50 km/h. Leste alt jeg kunne oppdrive på nett, og min konklusjon var veiv- og muligens også kamakselsensor som var defekt. Fikk den inn på verksted og fikk byttet disse to sensorene i tillegg til kjedestrammer, kjedestrammerbolten og en sugeslange som hadde delvis kollapset. Har gått helt fint siden, men det ble jo en relativt kostbar reparasjon.

Har forøvrig ikke peiling på om det samme kan være tilfellet med din diesel, bare deler min erfaring med lignende symptomer.

Skrevet

Om du har M47, som du påstår så er det nok rimelig sikkert at det er hovedpumpa, VP44 som er defekt.

Defekt kam og/eller veiv sensor gir ikke slik feil.

Ei heller referanse dyse feil.

Motor skal uansett starte med slike feil, men tungstartet.

Ergo, defekt pumpe i motorrom.

Du kan kontrollere at du har strøm fram til pumpa, men det er veldig lite sannsynlig at du plutselig skulle få ledningsbrudd. 

Jeg skriver det siden du har sjekket sikringer.

Skrevet

Om du har M47, som du påstår så er det nok rimelig sikkert at det er hovedpumpa, VP44 som er defekt.

Defekt kam og/eller veiv sensor gir ikke slik feil.

Ei heller referanse dyse feil.

Motor skal uansett starte med slike feil, men tungstartet.

Ergo, defekt pumpe i motorrom.

Du kan kontrollere at du har strøm fram til pumpa, men det er veldig lite sannsynlig at du plutselig skulle få ledningsbrudd. 

Jeg skriver det siden du har sjekket sikringer.

Defekt veivsensor/kam sensor ga slik feil på min bil, med N42 motor  :P I starten lyste motorlampa i perioder, så gikk det over til at bilen blei tungstartet, ville ikkje alltid starte...Leste av feilkoder, da låg det feilkode på både outlet-kamsensor og veivsensor. Skiftet kam sensor først da denne er enkel å komme til. Gjekk deretter fint, heilt til motor blei varm, da stoppa motoren under kjøring, og bilen ville aldri starte igjen  :lol: da låg det feilkode inne på veivsensor, så skifta eg denne, og alle problem forsvant  :D så motor KAN stoppe under kjøring dersom veivsensor er defekt  :P

Skrevet

Nå er jo en N42 motor en som går på bensin, samt det faktum at de på ingen måte deler motorstyring eller programvare for motorstyring.

I følge BMW TIS så skal en M47 motor fortsatt fungere uten kam sensor, da den bruker referanse dysen for å få en cirka peiling på når den skal sprøyte inn diesel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...