Gå til innhold

M20B27 mistet tomgang (525e 1983)


tommmen
 Share

Anbefalte innlegg

Det er vist ikke så lett å finne informasjon om disse delene på internett, så da får vi bare prøve oss fram.

 

Tegning:

http://2009.bmwfans.info/parts/catalog/E28/Sedan/Europe/525e-M20/LHD/A/browse/fuel_preparation_system/volume_air_flow_sensor-3/

 

Stemmer tegningen med din bil?

 

Jeg har lyst til å spørre et spørsmål først:

Når bilen blir varm og stopper på tomgang, kan du da gi litt gass og få den til å gå på lavt turtall (rundt 1000rpm)?

 

De to delene du har tatt bilde av er nr. 11 og nr. 18 på tegningen i linken over.

Det kunne vært morro og testet disse delene.

 

Du kan f.eks. starte med å skru ut nr. 18.

-Prøv å suge på den "spisse" enden, med og uten spenning (12V). Jeg vil tro at den skal være tett med spenning på.

-Så må vi prøve å finne ut av hva som styrer denne ventilen. Det kan være en termostat (på kjølevannet),

 eller det kan (som du var inne på over her) være for å stille opp tomgangen når man setter bilen i D (Drive).

 Prøv dette.

 

Hvis det ser ut til at nr. 18 fungerer, og at spenningen som styrer den har en logisk forklaring kan vi gå videre til nr. 11.

Slik jeg kan se består nr. 11 av to deler, en vakumklokke og en elektrisk ventil (nr.12).

Den elektriske ventilen har bare en ledning tilkoblet, dette er fordi den bruker sjassi som leder nummer to (jord).

-Mål motstanden mellom sjassi på nr. 11;"idle regulating valve", og minuspolen på batteriet. Skal være kortslutning.

 

Videre kan vi undersøke den elektriske ventilen (nr. 12)

Den elektriske ventilen kan fungere på flere måter:

-Det kan være en ventil som enten er åpen eller lukket (to posisjoner, av/på) avhengig av spenningen.

-Det kan være en ventil som kan variere åpningen lineært avhengig av spennigen. F.eks. 0v - åpen, 6v - halv stilling, 12v - lukket.

-Det kan være en ventil som er temperaturstyrt (bimetall), slik at spenning inn fører til at et varmeelement varmer opp bimetallet,

 og ventilen lukkes mer og mer jo varmere det er.

 

Det er nærliggende å tro at vakumklokken på nr. 11 fungerer ved at ventilen stenger mer og mer jo lavere trykk.

Høyere turtall --> Motor suger mer luft --> Undertrykk ved nr. 11 --> Ventilåpning reduseres --> Turtall reduseres.

-Prøv å suge på slangen som går inn på nr. 11. Skjer det noe?

 

 

Det jeg stusser på er at motoren stopper så brått, den dør ikke sakte ut.

Et sted må man starte, så jeg ville sjekka ut nr. 18 og 11 først.

 

Neste steg er å måle temperaturfølerne som sitter på kjølevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist ikke så lett å finne informasjon om disse delene på internett, så da får vi bare prøve oss fram.

 

Tegning:

http://2009.bmwfans.info/parts/catalog/E28/Sedan/Europe/525e-M20/LHD/A/browse/fuel_preparation_system/volume_air_flow_sensor-3/

 

Stemmer tegningen med din bil?

 

Jeg har lyst til å spørre et spørsmål først:

Når bilen blir varm og stopper på tomgang, kan du da gi litt gass og få den til å gå på lavt turtall (rundt 1000rpm)?

 

De to delene du har tatt bilde av er nr. 11 og nr. 18 på tegningen i linken over.

Det kunne vært morro og testet disse delene.

 

Du kan f.eks. starte med å skru ut nr. 18.

-Prøv å suge på den "spisse" enden, med og uten spenning (12V). Jeg vil tro at den skal være tett med spenning på.

-Så må vi prøve å finne ut av hva som styrer denne ventilen. Det kan være en termostat (på kjølevannet),

 eller det kan (som du var inne på over her) være for å stille opp tomgangen når man setter bilen i D (Drive).

 Prøv dette.

 

Hvis det ser ut til at nr. 18 fungerer, og at spenningen som styrer den har en logisk forklaring kan vi gå videre til nr. 11.

Slik jeg kan se består nr. 11 av to deler, en vakumklokke og en elektrisk ventil (nr.12).

Den elektriske ventilen har bare en ledning tilkoblet, dette er fordi den bruker sjassi som leder nummer to (jord).

-Mål motstanden mellom sjassi på nr. 11;"idle regulating valve", og minuspolen på batteriet. Skal være kortslutning.

 

Videre kan vi undersøke den elektriske ventilen (nr. 12)

Den elektriske ventilen kan fungere på flere måter:

-Det kan være en ventil som enten er åpen eller lukket (to posisjoner, av/på) avhengig av spenningen.

-Det kan være en ventil som kan variere åpningen lineært avhengig av spennigen. F.eks. 0v - åpen, 6v - halv stilling, 12v - lukket.

-Det kan være en ventil som er temperaturstyrt (bimetall), slik at spenning inn fører til at et varmeelement varmer opp bimetallet,

 og ventilen lukkes mer og mer jo varmere det er.

 

Det er nærliggende å tro at vakumklokken på nr. 11 fungerer ved at ventilen stenger mer og mer jo lavere trykk.

Høyere turtall --> Motor suger mer luft --> Undertrykk ved nr. 11 --> Ventilåpning reduseres --> Turtall reduseres.

-Prøv å suge på slangen som går inn på nr. 11. Skjer det noe?

 

 

Det jeg stusser på er at motoren stopper så brått, den dør ikke sakte ut.

Et sted må man starte, så jeg ville sjekka ut nr. 18 og 11 først.

 

Neste steg er å måle temperaturfølerne som sitter på kjølevannet.

 

Takk for engasjementet! 

Ja, det er riktig tegning.

Mye fornuftig i det du er inne på der.

Rotor, coil eller tennpluggledninger er det en som har tipset meg kan gi slike symptomer, altså at den dør plutselig. Alt er sikkert 15 år og vel så det. Men som nevnt stått i ro siden årtusenskiftet.

 

Skal forsøke å teste ut dette trinnvis som du skisserer og poste oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg har lyst til å spørre et spørsmål først:

Når bilen blir varm og stopper på tomgang, kan du da gi litt gass og få den til å gå på lavt turtall (rundt 1000rpm)?

 

Jeg får starten den med en gang, og da kan den gå gå på tomgang en tid etterpå. Tiden den går varierer. Kan være 10 sekunder eller 60 sekunder.

Jeg klarer ikke å holde liv i den når jeg ser at turtallet blir lavt ved å gi gass. Da stopper den uansett. Men dette er en vanskelig øvelse da den bare helt plutselig dør ut så jeg har ikke forsøkt dette mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering på hvordan dette gikk:

Hadde bilen inn på verksted for å få en bedre diagnose. 

De stilte 3 stk innstillingsskruer i "utgangsstilling", CO, vakumtrykket(mulig den på toppen av ICV), og en siste jeg ikke fikk med meg hva er. Justerte deretter etter avgasser og tomgang. Nå går den som en klokke  :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...