patchie Skrevet Oktober 5, 2014 Share Skrevet Oktober 5, 2014 Jeg har en BMW E39 touring 523ia. Bakruteviskern min stoppet opp her for litt siden. Hvis jeg setter i vinduslåse mekanismen mens jeg prøver å kjøre viskermotoren(når ruta er åpen) så virker den fint. Derfor regner jeg med at problemet er "rear wiper axel" mekanismen som sitter i vindusruta er problemet. Den virker veldig hard å dra rundt, så det er kanskje ikke så rart den ikke virker lenger. Problemet mitt nå er bare at jeg har demontert alt jeg klarer, og vet ikke hvordan jeg skal gå videre herfra. Er det noen som har tips? Se video og bilder nedenfor: Rear window wiper axel: Rear window wiper motor: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 5, 2014 Share Skrevet Oktober 5, 2014 Hei, Hadde samme problem som deg, viskeren var jævlig treig.Du har demontert nok mener jeg, men siden viskeren går så tregt så er hele akslingen irret og full av dritt. Jeg brukte mye wd40/crc rustløser og trykkluft. Holdt sikkert på over en time bare for og få ut akslingen. Du skal dra den innover naturlig nok, etter du har tatt av viskerarmen. Så du må bare spraye utenfra og la det trekke litt, vri på akslingen, spraye mer, blåse luft nedi mellom, spraye mer, vri rundt, spraye mer, blåse osv osv osv. Til slutt går det lettere, og du vil klare og få ut akslingen. Jeg fylte hele hullet og akslingen med greas og drylte det ihop igjen.Funker finfint enda et par år etter. Den har sikkert blitt LITT tregere en den var med en gang da.Men til og begynde med gikk den så lett at når jeg opna vinduet var det like før viskeren datt ned selv om den lå ned på ruta. Dette er nok noe som bør kontrolleres av og til, det beste er nok og demontere det før det blir tregt, da slipper man all jobben med og få ut akslingen. Tror jeg skal smøre opp min snart igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patchie Skrevet Oktober 5, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2014 Alpejohn, Ohh, takk. Så hvis jeg forstår deg rett så skal jeg bare spraye crc/olje og luft ned fra utsiden og vri frem og tilbake til akslingen detter ut under? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 5, 2014 Share Skrevet Oktober 5, 2014 Stemmer, må bare spraye og jobbe med den frem og tilbake, til den begynner og løsne.Det er sansyneligvis fult av irr/sand/dritt/salt inni der, så den kiler seg. Du kan prøve og blåse vekk så mye som mulig før du sprayer på noe, da det er lettere og få det bort når det er tørt.Men etter hvert må du bare spraye for og smøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patchie Skrevet Oktober 5, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2014 Alpejohn, Tusen takk! Det fungerte akkurat som du sa. Det tok ikke så veldig lang tid heller, kanskje 5 minutter å få den løs med olje. Hadde ikke luft, men det funket fint fordet. Nå er den smørt inn og fungerer kjempebra Så legger jeg inn noen bilder og video tilfelle noen andre lurer på hvordan dette ser ut, eller skulle trenge å gjøre det samme. Video etter overhaling: Dette er hvordan akselen ser ut da jeg tok den ut. Dette er akselhullet ovenfra da jeg tok den ut. Dette er akselhullet Nedenfra da jeg tok den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 5, 2014 Share Skrevet Oktober 5, 2014 Da var du nok heldigere en meg. Var ganske forbanna på slutten før den endelig kom ut. Hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå