Gå til innhold

Dension Gateway 500S BT/DAB (MOST)

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har ettermontert en slik Dension Gateway 500S BT/DAB (MOST) på bmw med første generasjon iDrive?

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=14677&katid=1182&id=

2014-01-25-152e300c7e7af9_1000.jpg

Lurer på om jeg skulle kjøpe en slik sak til min 1 serie ifra 2006 med idrive og Navi Proff. Den har blåtann og cd skifter orignalt, men lurer på hvordan det blir med blåtann når det er originalt i bilen og i tillegg har Dension Gateway også det..

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting.. Man må jo egentlig ha ny antenne når man skal ha DAB siden FM antennen ikke er så veldig bra på digitale signaler.. Ser at bmw selger original lang "pisk" som er beregnet på DAB, men jeg har kjøpt den korte sport antenne.. Noen som vet om denne virker på DAB signaler? Vil jo helst bruke antennen som er på taket isteden for å ha en antenne i vinduet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten. Jeg har montert en Dension Gateway 500S (GW53MO1) i min 2004 E60. Altså uten bluetooth. Jeg har byttet ut CD-veksler med denne. For å få DAB kan jeg bygge på med en Dension DAB+G (DABACC1). Tilsammen koster disse da 4690. Altså litt billigere enn den du linket til og du slipper å få noe trøbbel med bluetooth.

Dension Gateway 500S

Dension DAB+G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten. Jeg har montert en Dension Gateway 500S (GW53MO1) i min 2004 E60. Altså uten bluetooth. Jeg har byttet ut CD-veksler med denne. For å få DAB kan jeg bygge på med en Dension DAB+G (DABACC1). Tilsammen koster disse da 4690. Altså litt billigere enn den du linket til og du slipper å få noe trøbbel med bluetooth.

Dension Gateway 500S

Dension DAB+G

Se der ja.. Det var jo vel så smart og jeg slipper å betale for noe jeg ikke har bruk for(Blåtann).. :) Takk takk

Synes du det virker greit? Får du opp navn på radiokanaler og hvike sanger som blir spillt på skjermen også når du høre på DAB?

Og hvordan var dette å montere? Måtte du rive ned hele bilen for å legge kabler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke DAB i min bil (ennå). Installering av Dension Gateway 500S (GW53MO1) var enkelt for min del. Bare å ta ut CD-veksler som sitter innerst i hanskerommet. Koble til Dension med MOST-kabler som fulgte med. Bytte ut strømkontakt som tidligere gikk til CD-veksler slik at jeg fikk koblet til Dension.

Så måtte jeg kode inn MP3 for å få lyd i bilen. Anbefaler også å oppdatere firmware på densionburken. Min kom med en gammel firmware som hele tiden hengte seg opp på "Loading CD Content" eller noe sånt. Nå fungerer mitt oppsett glimrende.

Om man leser på nettsidene til Dension skal DAB+G gi stasjonsnavn og metainfo på displayet. Altså skal du få opp f.eks. P6 og navnet på artisten og låta.

Vær obs på at du må ha MOST i bilen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo denne også....vurderer en slik selv:

http://www.kufatec.co.uk/shop/en/fistune-dab-solution/fistune-dab-dab-integration-bmw-f-series

Dette er til F25 da...men de skal ha til alle modeller. Med Dension må man vel ha en hovedmodul, pluss DAB modul...her trenger du kun en. Det jeg har lest på nettet om denne har vært bra ihvertfall.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den også, men vet ikke hvilke som er den beste.. Jeg har cd skifter i bagasjerommet. Er det slik at jeg må fjerne denne? Ikke at det gjør noe. :) Så også i ETK at den tak antennen jeg har på 1eren er samme som de bilene som har DAB originalt så da regner jeg med at jeg slipper ekstra antenne i vinduet.. Den Dension jeg linket til i første post er bare en modul med alt i slik jeg forsto det når jeg pratet med bilradiospesialisten.. Jeg har MOST i min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antennebasen som er forskjellig i forhold til hvilket utstyr du har (dab, navi etc.), og ikke pisken. :)

Så det nå i ETK. Den har delenr 65209110972 og er tilgjengelig ifra Sept 06(For vehicles with DAB tuner Yes S654A. Also suitable for Navigation system And phone system). Regner med at den kan brukes siden ingen andre av de som er listet opp nevner noe om DAB. Men finner den ikke i ETK hos GS-Bildeler.. Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den også, men vet ikke hvilke som er den beste.. Jeg har cd skifter i bagasjerommet. Er det slik at jeg må fjerne denne? Ikke at det gjør noe. :) Så også i ETK at den tak antennen jeg har på 1eren er samme som de bilene som har DAB originalt så da regner jeg med at jeg slipper ekstra antenne i vinduet.. Den Dension jeg linket til i første post er bare en modul med alt i slik jeg forsto det når jeg pratet med bilradiospesialisten.. Jeg har MOST i min bil.

Ja den bruker cd skifter tilkoblingen, så den må nok fjernes. Trodde at det ble to moduler med Dension, men det var sikkert feil da.

Fordelen er jo at den er litt billigere, om man allikevel har bluetooth og usb tilkobling fra før. Men det lønner seg å google litt, da det er forskjellige priser ute og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den bruker cd skifter tilkoblingen, så den må nok fjernes. Trodde at det ble to moduler med Dension, men det var sikkert feil da.

Fordelen er jo at den er litt billigere, om man allikevel har bluetooth og usb tilkobling fra før. Men det lønner seg å google litt, da det er forskjellige priser ute og går..

Kan hende jeg også missforsto han på Bilradiospesialisten at det bare var en modul, men det har ikke så mye å bety så lenge de blir skjult i bagasjerommet. At cd skifter forsvinner er bare positivt.. :D Skal google litt før jeg handler.. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...