Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier.

De siste dagene har jeg lagt merke til at det kommer kondens helt nederst på vinduene.
Spesiellt etter at bilen har stått rolig når det har regnet.

Det er en e39 touring pre facelift fra 98.

Har noen no tips om hva som kan forårsake dette?
Kjente på teppene og det virket tørt.
Kondensen blir borte med en gang jeg skrur på varmen, men det etterlater seg små flekker for hver dråpe og begynner å bli plagsomt.

Robert

Skrevet

Filtrene på klimaanlegg bør byttes. Sjekk også at dreneringen fra de to filterboksene eråpen

Jøss, kan tette filtere virkelig gjøre så det kommer kondens?

Skal sjekke det ut uansett, lukter litt svett og klamt når det har dugget i bilen, har dette en sammenheng?

Skrevet

Jøss, kan tette filtere virkelig gjøre så det kommer kondens?

Skal sjekke det ut uansett, lukter litt svett og klamt når det har dugget i bilen, har dette en sammenheng?

Har akkurat samme problem som du, at det dugger og lukter innesperret når det regner ute. Har aldri byttet filterene i mitt eie så kan tenkes at det er de ja. :)

Skrevet

tett/fuktig filter kan gjøre det. Kan også være tett drenering til kupeluft, takluke (hvis du har det) og det kan være dørpakning eller fuktspærre inni dører.

Jeg hadde STOR vannlekkasje på min bil. Alle matter var tørre på oversiden, men under gulvteppene lå det å fløt flere liter vann. Var fuktspærren inni en bakdør som var revet av av forrige eier uten å bli limt på igjen. Jeg slet generelt med dugg inni bilen og uggen lukt.

Skrevet

Jeg har ikke takluke, men skal ta en dag å gå over pakninger.
Hva er fuktsperre i dører?
Er det disse plastdukene?
Isåfall er det null problem å lage en ny, har plastrull på jobben som ligner veldig på det jeg har sett inni andre bildører, og flere typer lim og silikon.

Skrevet

Da er nok det 97,54%  grunnen til dugg, som du nå merker ved våte og kalde høst dager.

AC bør/skal være på hele året fordi:

Man får ikke dugg på rutene.

Frisk luft i bilen.

Pakningene og slangene tørker ut og sprekker hvis ikke det blir brukt.

Lagrene i kompressoren kan "stivne" til så det blir hyle lyder og dårlig levetid.

Hindrer bakterier som dannes når ting tørker og man får dårlig lukt (vått hund for eks)

Lukter det "våt hund" nå så er nok det tid for AC rens/service som koster under 2000.- på de fleste verksteder.

Skrevet

Vel dette var meget informativt!
Jeg visste ikke at det var en fordel å bruke AC til enhver tid engang.
Skal prøve å kjøre med AC på, også skal jeg undersøke fukt under tepper.

Skrevet

Ja rene ruter er også viktig. Vask vinduene innvendig med varmt zalo eller salmiakk vann. Jeg har gitt opp de som kaller seg for "glass cleaner" "glass polish" osv. til og med originale produkter, det varer to tre turer så er det skittent igjen.

Små enkle grep så gjør en stor nytte :)

Skrevet

Bruk ac året rundt så slipper du dogg og fuktighet,begynner det å komme ulyder fra kompressoren så ta en service(etterfyll kjølegass)har aldri rørt den knappen på mine e39 siste 12 år,står bestandig på.Bytt kullfilter årlig,biltemas er billig og bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...