Gå til innhold

Bytte av automatkasse på E36


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Føler at bilen har giret litt hardt enkelte ganger helt siden jeg kjøpte den i sommer og for 3 uker siden så dukket det gule lyset i dashbordet opp. Først så kom det opp i sportsmodus på kassa da motoren ble dratt litt opp på turtallet og det virket som om det var når man først hadde bilen i sport og dro på turtall at lyset lyste opp, men nå har det kommet opp litt random. Av servicehistorikk så får jeg opp at oljen ble byttet i 2009 og bilen har vært kjørt rundt 25k etter dette. Har det muligens blitt fylt på feil olje slik at kassa har blitt slitt?

 

Tenkte at flushing av kassa hos verksted vil koste litt mye og kommer ikke nødvendigvis til å fikse problemet, så lurer på om jeg bare skal ta og bytte til en annen brukt som angivelig fungerer?

 

Bilen er en 320i så jeg lurer på om det er en ZF 5HP-18 som sitter i den? Jeg har ikke telt gir under kjøring, men spaken har mulighet til å låse kassa i 4. gir, så jeg antar at det er 5 trinns kasse og da antaglivis den overnevnte. Hvor mye jobb er det da å bytte om jeg får tak i en lik en? Er det noe elektronikkrøll med hjernen til kassa eller er det bare å bytte kassa fysisk og så er det tut og kjør?

 

Andre tips mottas med takk, har allerede en del ting som skal fikses på bilen og det begynner å balle på seg, så ser for meg å ikke bruker mer penger enn nødvendig. Regner med at jeg greier å få skrudd det meste som er mekanisk sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville tatt bilde av den grønne/sorte platen på siden av kassen og søkt etter en lik på nettet..

er flere typer med samme betegnelse som den du har så det må stemme med resten av nr på platene.. så er det ikke så voldsomt arbeid å bytte.

har et par automatkasser liggende på lager med samme betegnelsen 5hp-18.. send pm om du vil ha.. evt ring 928 26 269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Kom på at jeg hadde denne tråden, så skal oppdatere med resultat i tilfelle noen i framtiden snubler over denne.

 

Kassa var ZF 5HP18, synderen var en kamakselsensor kjøpt på Ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...