Gå til innhold

Bmw 325d partikel filter med mer....

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg min første BMW for en liten stund tilbake og tenkte det var på tide å melde seg inn på et bmw-forum.

Kjøpte meg en 2007 mod 325d (3.0) svart sedan, manuell girkasse. Km 166k. komplett servicehefte, norsk bil og en eier. Kjøpte bilen av en man fra tomter som var/er bmw entusiast, han hadde alltid hatt bmw.

Har hatt bilen i en 2 måneder nå, har bare brukt den i 1 måned pga jeg jobber på sjøen og er 4 uker borte og 4 uker hjemme.

Har fått feilmelding på DPF, har vært hos nermeste bmw verksted og fått kjørt diagnose på bilen.

De konkluderte med at diesel partikel filteret bør byttes, samt dieselfilter og 3 glødeplugger.

Verdiene på trykksensorene var det dobbelte av hva det burde være.

Det jeg lurer på er om det heller bare er å fjerne DPF og heller sette på downpipe og få bilen programert/optimert. (så jeg og evt senere eiere slipper dette problemet.) Noen som har referanse eller som kan utdype litt mer om hva jeg burde tenke på før jeg setter igang. Evt link til hvor jeg får kjøpt "downpipen" fra turbo og et lite stykke bak. Har sett litt rundt på ebay hvor de ligger til rundt 3.000,-

Mvh Steffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Steffen og velkommen til forumet, og ikke minst gratulerer med en grom bil!

Det du foreslår her er hodet rett på spikeren!

Fjern partikkelfilteret, og kjør en optimalisering av ECU.

Ecotune i Skottland er eksperter på bmw-optimalisering og har flere fornøyde kunder både her på bimmers og på utenlandske bmw forum.

Din bil kommer til bli rå med optimalisering.

Du får 245hk / 490nM med en slik optimalisering, regsteret vil føles bedre og ved vanlig kjøring enda lavere forbruk.

Du får med en iFlash så du selv kan gjøre den orginal igjen med ett par tastetrykk. De selger også downpipe.

Sjekk ut nettsiden

http://ecotune-scotland.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. 

Har funnet en downpipe på ebay: http://www.ebay.com/itm/Turboabgangsrohr-Sportauspuff-BMW-325d-330d-530d-E90-E92-E91E93-X5-X6-E60-DPF-/140995723835?pt=DE_Autoteile&hash=item20d400023b

Lurer på hva du/dere tror om denne?

Har funnet en som er 1/3 av prisen, men der er det ikke fester for sensorer.

Såg bra ut det fra ecotune, men vil aller helst ha optimering som er skreddersyd til bilen, om du skjønner? 

Og noen som vet om det går an å deaktivere/blende av EGR ventil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut downpipen fra ebay, så grei ut den..

Skjønner du vil ha optimalisering som er skreddersydd til bilen, og det er akkurat derfor jeg anbefaler ecotune.. De lager programvare selv, de har benk og optimaliserer etter hver enkelt bilmodell/motor. Flere av disse som driver med tuning til en billig penge i norge som kun henter programvaren på nett uten å ha noen spesielle kunnskaper.

EGR ventil kan du deaktivere via optimalisering av ECU, bare fortell det når de skal lage programvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg driver Bryne bilstereo, og han "chipper" for TRF, så var egentlig veldig enkelt for meg å få det gjort :)

Men du kan få slik flash boks i posten og viss du vill, om det ikke er noen i nærheten av deg som kan gjøre det. Er bare å spør han :)

Kan vertfall veldig anbefales, selv min med steg 1 gikk som ei kule. toppfart på 260 km/t(autobahn) osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg 2 = fjerning av dpf og tilpasset programvare. 265(+) hk og svært bredt register. Namsos ja, har ingen forhandlere der opp. Da kan du enten kjøpe en slik "gjør det selv OBD boks", 3000,- ink mva ekstra, men du sparer 2000,- på å montere selv, så 13800,- ink mva. Evt kan du bare sende inn ecu for programmering, da kommer det hele på 10800,- ink mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke muligheten til å selge "bare" downpipen? Er veldig viktig for meg å få det fortest mulig gjort, da jeg er avhengig av bilen. 

Har et lokalt verksted her som kunne programere/optimere bilen, men forutsatt at jeg fjernet dpf selv...

Kan såklart bestille på ebay, men hvem vet da leverings tiden? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...