Larsa97 Skrevet Oktober 31, 2014 Skrevet Oktober 31, 2014 Jeg vurderer å kjøpe meg e91, er det noen spesielle "sjukdommer" på denne bilen? Er snakk om 320d manuell med m-sport. km-stand rundt 100-150 000. Setter stor pris på kjappe og seriøse svar
quandt1960 Skrevet Oktober 31, 2014 Skrevet Oktober 31, 2014 Kjører selv en E91 320d M-Sport manuell, 2009 LCI med alt utstyr nesten. Er veldig fornøyd med bilen og har hatt så godt som ingen problemer. Bortsett fra at glasstaket gikk i luften av seg selv som følge av en viss feil i glasset. Kostet ca 10000 å fikse. Anbefaler at du går for en LCI (facelift) 2009 og utover med oppdatert motor (N47D20C). Det har vært meldt om en feildesign på registeret og kamaksel. Sistnevnte er rettet på 2009 modell, fremdeles er det noen deler på 2009 modell som kan gi røket registerkjede men det er lite i omfang og omdiskutert. Likevel i det siste så mener en del at det hele skyldes stoppstart automatikken noe jeg konsekvent ikke bruker for det gir uheldig slitasje på register og svinghjul over tid hvis motoren stoppes og startes hele tiden. Motoren er i grunnen bunnsolid i mine øyne så lenge den blir godt servet med hyppige oljeservice med rett olje (16000km og minst en gang per år). Statistisk sett i Tyskland er 320d en av de med lavest behov for veihjelp (ADAC) Dieselpartikkelfilter er standard og er designet for en gjennomsnittlig levetid på 160000 km. Dette er i utgangspunktet bra men det hjelper med aktiv kjøring i ny og ne med lange turer (50+km) for å brenne av ekstra sot som har samlet seg. Giren er konge og jeg kjenner ikke til noen problemer med den. Understellsmessig så er det vanlig med slitte foringer og skeiv hjulstilling på biler som har rullet på norske veier lenge. Dette er ikke ukjent på BMW biler som går på norske veier. Forsåvidt alt som har mer enn to hjul og går på norske veier Karrosserimessig er den godt beskyttet mot rust men understellsbehandling kan vurderes hvis bilen har rullet noen år på norske veier. Hvis du går for en med panoramatak så sjekk at dreneringen er god. Det er normalt at det lekker noen dråper og inn i dreneringskanal, hvis den er tett kan det renne over og det er uheldig for elektronikkdeler. På M-sport så er det vanlig at underdeksel i front løsner da den er lav og lett er borti fartshumper. Kan lage litt knirk over tid og det beste er faktisk ducked tape for plastskruene knekker hver gang, ikke vits å bytte de ut med nye. Du bør unngå burning eller forsøk på det da bilen har bakaksel som er designet for å gi etter ved belastning (kinematisk geometri). Med M-sport dimensjon er det altfor godt grep så hvis du prøver å burne på asfalt tørr eller våt rett frem så vil du merke slaglyder. Unngå det for det gir store belastninger og slitasje. Om vinteren er det greit for da er det ikke så godt grep. Framaksel er en "dobbel pivot spring strut" som er typisk BMW (den er så å si identisk på nyeste 3 serie) . I kombinasjon med HA5 5-link bakaksel med variabel geometri ved belastning gir dette unike kjøreegenskaper og en kjempemorro bil å kjøre som klarer forbausende høye svinghastigheter. (Type farlig hastighet før den glipper) En bunnsolid bil som har tatt et astronomisk steg på mange måter iforhold til forrige versjon (E46) Bruk google translate hvis du ikke kan tysk. http://www.adac.de/_ext/itr/tests/GWInfo/GW0007_BMW_3er_Reihe_touring_ab_2005_Diesel.pdf
Forbiss Skrevet Oktober 31, 2014 Skrevet Oktober 31, 2014 Har sjøl ein 06 320dat m-sport med 260k km på telleren og er strålende fornøyd. Nyest mulig er såklart å foretrekke men utenom den nye idrive'n og lykter framme og bak ser eg ingen grunn til å utelukke pre-lci. Søstera mi kjører 318d lci og kan ikkje påstå at det er noko merkbar forskjell på bilene. Såvidt meg bekjent så har min bil fått ny turbo, dpf og rattstamme som er litt kostbare reparasjoner. Dpf var bytta på 200k km, og turbo på ca 230k km. Når eg kjøpte bilen hadde den gått 240k km. Ville ikkje brydd meg så veldig om km-stand. Hadde heller sjekka servicehistorikk og tilstanden på bilen. Merker fort om bilen er tatt godt vare på eller ikkje.
Larsa97 Skrevet Oktober 31, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2014 Kjører selv en E91 320d M-Sport manuell, 2009 LCI med alt utstyr nesten. Er veldig fornøyd med bilen og har hatt så godt som ingen problemer. Bortsett fra at glasstaket gikk i luften av seg selv som følge av en viss feil i glasset. Kostet ca 10000 å fikse. Anbefaler at du går for en LCI (facelift) 2009 og utover med oppdatert motor (N47D20C). Det har vært meldt om en feildesign på registeret og kamaksel. Sistnevnte er rettet på 2009 modell, fremdeles er det noen deler på 2009 modell som kan gi røket registerkjede men det er lite i omfang og omdiskutert. Likevel i det siste så mener en del at det hele skyldes stoppstart automatikken noe jeg konsekvent ikke bruker for det gir uheldig slitasje på register og svinghjul over tid hvis motoren stoppes og startes hele tiden. Motoren er i grunnen bunnsolid i mine øyne så lenge den blir godt servet med hyppige oljeservice med rett olje (16000km og minst en gang per år). Statistisk sett i Tyskland er 320d en av de med lavest behov for veihjelp (ADAC) Dieselpartikkelfilter er standard og er designet for en gjennomsnittlig levetid på 160000 km. Dette er i utgangspunktet bra men det hjelper med aktiv kjøring i ny og ne med lange turer (50+km) for å brenne av ekstra sot som har samlet seg. Giren er konge og jeg kjenner ikke til noen problemer med den. Understellsmessig så er det vanlig med slitte foringer og skeiv hjulstilling på biler som har rullet på norske veier lenge. Dette er ikke ukjent på BMW biler som går på norske veier. Forsåvidt alt som har mer enn to hjul og går på norske veier Karrosserimessig er den godt beskyttet mot rust men understellsbehandling kan vurderes hvis bilen har rullet noen år på norske veier. Hvis du går for en med panoramatak så sjekk at dreneringen er god. Det er normalt at det lekker noen dråper og inn i dreneringskanal, hvis den er tett kan det renne over og det er uheldig for elektronikkdeler. På M-sport så er det vanlig at underdeksel i front løsner da den er lav og lett er borti fartshumper. Kan lage litt knirk over tid og det beste er faktisk ducked tape for plastskruene knekker hver gang, ikke vits å bytte de ut med nye. Du bør unngå burning eller forsøk på det da bilen har bakaksel som er designet for å gi etter ved belastning (kinematisk geometri). Med M-sport dimensjon er det altfor godt grep så hvis du prøver å burne på asfalt tørr eller våt rett frem så vil du merke slaglyder. Unngå det for det gir store belastninger og slitasje. Om vinteren er det greit for da er det ikke så godt grep. Framaksel er en "dobbel pivot spring strut" som er typisk BMW (den er så å si identisk på nyeste 3 serie) . I kombinasjon med HA5 5-link bakaksel med variabel geometri ved belastning gir dette unike kjøreegenskaper og en kjempemorro bil å kjøre som klarer forbausende høye svinghastigheter. (Type farlig hastighet før den glipper) En bunnsolid bil som har tatt et astronomisk steg på mange måter iforhold til forrige versjon (E46) Bruk google translate hvis du ikke kan tysk. http://www.adac.de/_ext/itr/tests/GWInfo/GW0007_BMW_3er_Reihe_touring_ab_2005_Diesel.pdf Takk for svar! Mye bra info her. Blir nok en pre-facelift på meg på grunn av økonomi, men det er vel stort sett de samme tingene som gjelder der, ihvertfall med tanke på understell og karosseri om jeg ikke tar helt feil?
Larsa97 Skrevet November 1, 2014 Forfatter Skrevet November 1, 2014 Hvor burde jeg se etter rust? Skal dra å se på en 06mod senere i dag. Importert til Norge i 08 og fulgt servicer.
CrZyWiz Skrevet November 1, 2014 Skrevet November 1, 2014 Takk for svar! Mye bra info her. Blir nok en pre-facelift på meg på grunn av økonomi, men det er vel stort sett de samme tingene som gjelder der, ihvertfall med tanke på understell og karosseri om jeg ikke tar helt feil? Pre-facelift er også en solid bil! M47TU2 motoren er en veldig solid motor, med få alvorlige problemer. Eneste du trenger å være obs på her er igjenkoksing\kokset EGR ventil. Denne motoren er ikke plaget med registerer som noen av de første N47 motorene som kom på facelift modellen. Rust er generelt ikke ett stort problem. I understell så holder det meste bra. Gjengangeren på disse bilene(og de fleste andre BMW) er støttestagene. Men disse koster lite, og er enkle å bytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå