Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom plutselig opp noen varsellamper under en kjøretur i går (ABS, bremselampe og DTC), som førte til at ABS og DTC ikke fungerer lengre. Fikk tatt en diagnose idag, der disse feilkodene kom opp:

5DF0 - Hydraulic unit - pump motor
5DF1 - Control module - internal

Har googlet litt og funnet ut at ABS modulen var en svakhet på pre-LCI E90. Regner med denne må da repareres eller byttes ut. Tingen her er at modulen som står i bilen har et annet delenummer enn det som kommer opp på RealOem og GSbildeler. I tillegg sier diagnoseverktøyet at det er et helt annet delenummer. Jeg har da 3 forskjellige kilder som har hvert sitt delenummer. Det er lite sannsynlig at modulen har vært byttet ut tidligere da bilen akkurat har rundet 100 000km. 

I tillegg ser jeg også at reparasjonskit koster faktisk 2000kr mere enn ny modul. (GS bildeler)

Er det noen her som har byttet denne modulen, og kan fortelle om at BMW har kommet med en forbedret utgave og dermed endret delenummeret i ettertid? Eller eventuelt har vært borti noe av dette? 

Delenummer på modulen som står i bilen nå: 3452 6778237

Delenummer som kommer opp med diagnose:        6776067

Delenummer på GS bildeler og RealOem:      3450 6777160

Skrevet

Ingen erfaringer fra andre? Hva som helst hjelper :) 

Hadde lite lyst å bruke 13000kr på ny originaldel hvis jeg kan bruke en "ny" fra eBay til 3000kr.

Skrevet

Om den er defekt er det jo bare å skifte.

Hva som er i bilen betyr ikke noe, du bruker bare det som skal brukes i følge delekatalogen uansett.

Skrevet

For det første er det bra du tok en diagnose. På en E9X har eg heldigvis ikke hatt problemer med denne modulen men jeg har det på E46 og E39. Der var det vanskelig å nøyaktig fastslå om det var sensor eller modul.

På E9X så er det Bosch som leverer pumpemotoren til ABS pumpen og denne ble redesignet i 2006 grunnet feil og for å gjøre den mer robust. 

Les mer på denne tråden for tips og fix. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=600491

og http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=756564

Hvis det er modulen så er det ofte mulig å fikse de og du kan google litt etter det. Jeg fant for noen år siden et firma på østlandet som fikser moduler for en ca 3000 med garanti på jobben! husker dessverre ikke navnet..

Skrevet

Nei ikke som jeg kjenner til, er usikker på om feilkode skiller mellom modul og pumpe/hydraulisk modulator da de er skrudd sammen. Et tips er å skru av negativ pol på batteriet, ta ut koblingen på modulen og se etter grønn korrosjon på pins. Dette er ikke så veldig uvanlig ved feil på modul.

Skrevet

Siste nytt er at det har reparert seg selv faktisk... Benytter litt tid til å lese meg opp på forum og håpe at det ikke kommer tilbake (optimist)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...