Gå til innhold

Diskusjon rundt bilkjøp, prioriteringer, forbruk og finansiering


Sonora
 Share

Anbefalte innlegg

Kunne aldri falle meg inn å ha en bilpark som gjorde at jeg måtte ofre ferier, restaurantbesøk og et generellt sosialt liv kun for å ha råd til en litt bedre bil, men folk er forskjellige. 

 

Som bestemora mi alltid sa, bo litt bedre enn du har råd til, spis som du har råd til og kle deg litt dårligere enn du har råd til.  Dette synes jeg også passer for livsprioriteringer vedr bil. Det handler om å ha biler som passer inntektsnivået, og bolig er strengt tatt mye viktigere. 

 

En bil er ikke verdt noe om 10 år, men boligen har nok minst doblet seg.

 

Jeg må si at jeg misunner alle dere som bor utenfor Oslo. Selv bor jeg i en 65 kvadrats leilighet i byen, for prisen av denne kunne jeg jo hatt tidenes bløtkakevilla om jeg bodde på landet... det er dyrt å bo i Tigerstaden.

 

Boligprisene er i ferd med å gå berserk i hovedstaden igjen, kryper opp mot 70.000 kr kvadratmetern...

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var litt flinkere med prioriteringer..

Har kommet meg betraktelig dog, solgt bilen og kjøpt en mye billigere bil. Sagt opp alt unødvendig og senket utgifter på telefon/internett osv.

 

Så det kommer seg :) Dog må snusen ryke og før jeg virkelig klarer å spare.. Dyr uvane dessverre.. 

 

Men igjen er det ikke lett å spare når man leier for 10k i mnd + strøm og alt annet. To barn i hus gjør sitt med lønnen og. Huff, på tide å skifte beite kanskje? 

Hadde ikke gjort noe med et par tusen ekstra i måneden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falle meg inn å ha en bilpark som gjorde at jeg måtte ofre ferier, restaurantbesøk og et generellt sosialt liv kun for å ha råd til en litt bedre bil, men folk er forskjellige. 

 

Som bestemora mi alltid sa, bo litt bedre enn du har råd til, spis som du har råd til og kle deg litt dårligere enn du har råd til.  Dette synes jeg også passer for livsprioriteringer vedr bil. Det handler om å ha biler som passer inntektsnivået, og bolig er strengt tatt mye viktigere. 

 

En bil er ikke verdt noe om 10 år, men boligen har nok minst doblet seg.

 

Jeg må si at jeg misunner alle dere som bor utenfor Oslo. Selv bor jeg i en 65 kvadrats leilighet i byen, for prisen av denne kunne jeg jo hatt tidenes bløtkakevilla om jeg bodde på landet... det er dyrt å bo i Tigerstaden.

 

Boligprisene er i ferd med å gå berserk i hovedstaden igjen, kryper opp mot 70.000 kr kvadratmetern...

25.000 kr kvadratmeteren hima :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at leilighet burde egentlig komme først men jeg hadde pengene og lysten på ny bil var sterkt og dermed ble det bare en ny bil :)

Er ikke helt enig. Jeg for min del mener at fast inntekt må være med i bildet før man  kan tenke på å flytte ut hjemmefra. Ser det er mange som tar et lite studielån og flytter på hybel mens de studerer, og kanskje flytter hjem igjen etterpå en stund for å spare seg opp en sum til egen bolig. Heller ikke dumt.

 

Kjøpte selv min første bil (gamle E46'en, hvis noen husker) da jeg var 18 og gikk på vgs. Hadde jeg ikke hatt penger nok på konto (oppspart + litt til), hadde jeg sannsynligvis endt opp med en veteranbil som førstebil. Neste bilen kjøpte jeg og solgte E46'en omtrent samtidig for å få råd til å ha E39'en.

 

er 21, har fortsatt ikke fast inntekt da jeg var "dum" nok til å gå noe studieforberedende på vgs, og ser mange kompiser tjener fett som snekkere osv mens jeg selv studerer (er sikkert vanlig, men ser jo tilbake og ønsket man tok andre valg, såklart)... Om 3-4 år, kanskje jeg har råd til å flytte ut, få meg et eget krypinn og gjøre som Fredrik og sikkert andre, sparing hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig. Jeg for min del mener at fast inntekt må være med i bildet før man  kan tenke på å flytte ut hjemmefra. Ser det er mange som tar et lite studielån og flytter på hybel mens de studerer, og kanskje flytter hjem igjen etterpå en stund for å spare seg opp en sum til egen bolig. Heller ikke dumt.

 

Kjøpte selv min første bil (gamle E46'en, hvis noen husker) da jeg var 18 og gikk på vgs. Hadde jeg ikke hatt penger nok på konto (oppspart + litt til), hadde jeg sannsynligvis endt opp med en veteranbil som førstebil. Neste bilen kjøpte jeg og solgte E46'en omtrent samtidig for å få råd til å ha E39'en.

 

er 21, har fortsatt ikke fast inntekt da jeg var "dum" nok til å gå noe studieforberedende på vgs, og ser mange kompiser tjener fett som snekkere osv mens jeg selv studerer (er sikkert vanlig, men ser jo tilbake og ønsket man tok andre valg, såklart)... Om 3-4 år, kanskje jeg har råd til å flytte ut, få meg et eget krypinn og gjøre som Fredrik og sikkert andre, sparing hele veien.

Ja når ble det gæli å ha veteran bil som førstegangsbil da ? :-P   førstegangsbilen har jeg enda, i alle årene jeg har hatt den har det faktisk aldri slått meg inn og sella den , så den skal jeg ha til en av oss har enten havna i torva eller har blitt til spon/aske ,hehe

 

 

post-70576-0-59990500-1418215749_thumb.jpost-70576-0-12919200-1418215761_thumb.j

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe galt i det, hadde lyst på Granada lenge før jeg slo det fra meg og gikk for BMW. Nå frister det med gammel dieselmerce.

Da bør du kjøpe en granada ;-) gode biler det, kjekt med en 4-5 registrerte biler :-P

 

en god gammal w123 300 suge diesel er tingen, god gammal slitesterk maskinist, motor rakler som et grustak og automatkassa nøkker like mye som en 13 åring napper løken, og diffen uler som sølvguttene årlige julefremvisning. herlige biler, ble litt nostalgisk jeg nå

 

nå må jeg inn på finn å se etter w123 :-P jeg skylder på deg hvis kjerringa klager på at jeg kjøper meg en bil til nå ,hehe

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...