RagnarokEM Skrevet November 17, 2014 Skrevet November 17, 2014 (endret) Hei, Har ein BMW e36 som har vært inne på Eu kontroll for ein liten stund siden, og det står ytre endeledd slitt på venstre side av bilen (regner med at det er passasjersiden) Så ringte eg eit verksted og spurde om eg måtte inn på hjulkontroll kontroll (for spissing og slikt) når eg bytter endeledd, og når man bytter travers (på bakstillingen). Husker ærligtalt ikkje hva han sa. Til nå har eg byttet travers, og skal etter kvart bytte det ytre endeleddet. Har også noko bremser og noko styr.Spørsmålet til dere er da om eg slipper 4x4 kontroll om eg bytter hele paralellstaget og "justerer" slik at det er likt det gamle.Og hvordan gjer eg da?^Eller krever verkstedet som eg tar Eu kontrollen på dokumentasjon på at 4x4 kontroll har vært gjort ettersom endeledd og travers har vært bytta? Endret November 17, 2014 av RagnarokEM
Otis Skrevet November 17, 2014 Skrevet November 17, 2014 Det går helt fint. Det kreves ingen bevis for utført kontroll etterpå.
RagnarokEM Skrevet November 17, 2014 Forfatter Skrevet November 17, 2014 Det går helt fint. Det kreves ingen bevis for utført kontroll etterpå. Så det du seie er at når man bytter endeledd, så kan man gå til eu kontroll uten at man gir de dokumentasjon på at ein kontroll på hjul og slikt har vært gjort? Så lenge det ikkje står på Eu kontrollen? Eg treng bare bytte endeledd, om eg bytter bare det, vil bilen da gå "skeivt" og det blir feil spissing og slikt? Noen som har noe tips ang dette? Hva er best å gjøre uten at man må på ein slik kontroll?
Otis Skrevet November 18, 2014 Skrevet November 18, 2014 Ja, som sagt du trenger ingen bevis for at du har tatt en 4-hjulskontroll etter skifte av noe som helst i styringen. Den eneste gangen du trenger besvis er om du skal ha senking godkjent. Men en annen regel som du må følge er at bilen skal gå rett fram under EU test, så om bilen går skeivt etter skifte så får du en 2er feil pga det.
Kennethe34 Skrevet November 18, 2014 Skrevet November 18, 2014 Ja, som sagt du trenger ingen bevis for at du har tatt en 4-hjulskontroll etter skifte av noe som helst i styringen. Den eneste gangen du trenger besvis er om du skal ha senking godkjent. Men en annen regel som du må følge er at bilen skal gå rett fram under EU test, så om bilen går skeivt etter skifte så får du en 2er feil pga det. Ikke på etterkontroll, det er ikke lov å anmerke nye mangler når man tar etterkontroll, man skal kun forholde seg til det som ble anmerket på første kontroll. Jeg vil anbefale deg å ta en hjulstillingskontroll uansett, det er så og si umulig å få det nøyaktig selv om du måler opp hvordan det gamle endeleddet er justert osv, du risikerer å skeivslite dekket blant annet.
RagnarokEM Skrevet November 20, 2014 Forfatter Skrevet November 20, 2014 Ikke på etterkontroll, det er ikke lov å anmerke nye mangler når man tar etterkontroll, man skal kun forholde seg til det som ble anmerket på første kontroll. Jeg vil anbefale deg å ta en hjulstillingskontroll uansett, det er så og si umulig å få det nøyaktig selv om du måler opp hvordan det gamle endeleddet er justert osv, du risikerer å skeivslite dekket blant annet. Urgh, må vel ut med 1500,- anyways då Når det er sagt, er det noe vanskelig å bytte endeledd, eller er det 1 skrue (or so), pelme den av, sette på ein ny and you are good to go? (+ hjulstillingskontrollen du synes var lurt å ta). Når vi er inne på det, er det noe spessielt eg bør vite om den kontrollen? Hørte snakk om at man måtte ha nye dekk framme eller noko slikt,?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå