Gå til innhold

Rykker i clutchen når jeg tar i gang 525tds


osteper
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Når jeg skal ta i gang med bilen min, en 525tds 1998 model, rister/rykker det i hele bilen. Akkurat som clutchlammellene hopper att og fram mot hverandre. Dette forsvinner når motoren er varm.

 

Problemet forsvinner når jeg har sluppet clutchen helt, så det er ikke hardykobling eller noe med selve drivverket. 

Noen som vet hva dette kan være? :)

Takk på forhånd for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt 100% kunnskap om nøyaktig den motoren til BMW men det er vanlig på f.eks E46/E90 med dobbelmasse svinghjul og hvis jeg ikke tar helt feil har din også det. Så ved momentoverføring fra motor demper svinghjulet sine fjører overføringen og det opplever du som rykking når den blir varm.

 

Det har jeg erfaring med fra helt nye BMW'r og har tatt det opp med min BMW mekaniker. Hvis ikke turtallet øker og bilen samtidig mister fremdriftsmoment er det normalt. Du kan/bør og sjekke motoropphengslager

 

Skal likevel ikke utelukke svinghjul/clutch men det blir fremtredende mens du kjører og ikke bare når du starter.

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan clutch er det på bilen?

Original så vidt jeg vet.

 

Nå er jeg ikke helt 100% kunnskap om nøyaktig den motoren til BMW men det er vanlig på f.eks E46/E90 med dobbelmasse svinghjul og hvis jeg ikke tar helt feil har din også det. Så ved momentoverføring fra motor demper svinghjulet sine fjører overføringen og det opplever du som rykking når den blir varm.

 

Det har jeg erfaring med fra helt nye BMW'r og har tatt det opp med min BMW mekaniker. Hvis ikke turtallet øker og bilen samtidig mister fremdriftsmoment er det normalt. Du kan/bør og sjekke motoropphengslager

 

Skal likevel ikke utelukke svinghjul/clutch men det blir fremtredende mens du kjører og ikke bare når du starter.

Har lest litt om det med svinghjulet men får det ikke til å stemme helt med problemet jeg opplever. Det skjer forresten når bilen er kald og ikke varm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kommer på er at når fjøren og fettet (smøringen av fjørene) er kald er de litt hardere og demper litt dårligere. Når den blir varm så er del litt mykere? Eneste jeg kan komme på for jo mykere fjører en bruker jo bedre demper de vibrasjonene fra motoren.

 

Men du bør også sjekke ut motorfestlager/foring. Nylig leste jeg litt om det at det er hydroforinger som bør etterses når bilen er eldre da oljen i de kan renne ut og i verstefall gi vibrasjoner over tid som får festet på blokken til å sprekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kommer på er at når fjøren og fettet (smøringen av fjørene) er kald er de litt hardere og demper litt dårligere. Når den blir varm så er del litt mykere? Eneste jeg kan komme på for jo mykere fjører en bruker jo bedre demper de vibrasjonene fra motoren.

 

Men du bør også sjekke ut motorfestlager/foring. Nylig leste jeg litt om det at det er hydroforinger som bør etterses når bilen er eldre da oljen i de kan renne ut og i verstefall gi vibrasjoner over tid som får festet på blokken til å sprekke.

Skal sjekke det ut, men det er nok noe med selve clutchen/mekanismen nede der så vidt jeg kan skjønne selv. Skjer kun når jeg slurrer i gang med clutchen, når den er sluppet ut helt er den fin igjen.

 

Skal prøve å bytte girkasseolje når jeg får tid. Noen som har en anbefaling til denne girkassa? Altså en manuell kasse til 525tds 1998 modell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være svinghjulet og fjørene som begynner å synge på siste vers. Ikke så godt å si over nett her, blir bare gjetting. Kan ikke du stikke innom et BMW verksted og nett få de til å prøve selv og kjenne? En erfaren mekaniker burde kunne stille diagnose raskt.

 

Hvis det er ZF S5D 260Z som det står i katalogen så er det  MTF-LT-2 olje iht ETK. Se i instruksjonsbok for mengde men tror det er 1.2l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være svinghjulet og fjørene som begynner å synge på siste vers. Ikke så godt å si over nett her, blir bare gjetting. Kan ikke du stikke innom et BMW verksted og nett få de til å prøve selv og kjenne? En erfaren mekaniker burde kunne stille diagnose raskt.

 

Hvis det er ZF S5D 260Z som det står i katalogen så er det  MTF-LT-2 olje iht ETK. Se i instruksjonsbok for mengde men tror det er 1.2l

Skal se om jeg ikke får en mekaniker til å se på det. 

 

Skal prøve å bytte olje og se om det hjelper, har godt av ett oljeskift uansett da den er utrolig treg når det er kaldt ute. :)

Endret av osteper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...