osteper Skrevet November 17, 2014 Share Skrevet November 17, 2014 Hei! Når jeg skal ta i gang med bilen min, en 525tds 1998 model, rister/rykker det i hele bilen. Akkurat som clutchlammellene hopper att og fram mot hverandre. Dette forsvinner når motoren er varm. Problemet forsvinner når jeg har sluppet clutchen helt, så det er ikke hardykobling eller noe med selve drivverket. Noen som vet hva dette kan være? Takk på forhånd for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 18, 2014 Share Skrevet November 18, 2014 Hvordan clutch er det på bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 18, 2014 Share Skrevet November 18, 2014 (endret) Nå er jeg ikke helt 100% kunnskap om nøyaktig den motoren til BMW men det er vanlig på f.eks E46/E90 med dobbelmasse svinghjul og hvis jeg ikke tar helt feil har din også det. Så ved momentoverføring fra motor demper svinghjulet sine fjører overføringen og det opplever du som rykking når den blir varm. Det har jeg erfaring med fra helt nye BMW'r og har tatt det opp med min BMW mekaniker. Hvis ikke turtallet øker og bilen samtidig mister fremdriftsmoment er det normalt. Du kan/bør og sjekke motoropphengslager Skal likevel ikke utelukke svinghjul/clutch men det blir fremtredende mens du kjører og ikke bare når du starter. Endret November 18, 2014 av FJPopp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
osteper Skrevet November 18, 2014 Forfatter Share Skrevet November 18, 2014 Hvordan clutch er det på bilen? Original så vidt jeg vet. Nå er jeg ikke helt 100% kunnskap om nøyaktig den motoren til BMW men det er vanlig på f.eks E46/E90 med dobbelmasse svinghjul og hvis jeg ikke tar helt feil har din også det. Så ved momentoverføring fra motor demper svinghjulet sine fjører overføringen og det opplever du som rykking når den blir varm. Det har jeg erfaring med fra helt nye BMW'r og har tatt det opp med min BMW mekaniker. Hvis ikke turtallet øker og bilen samtidig mister fremdriftsmoment er det normalt. Du kan/bør og sjekke motoropphengslager Skal likevel ikke utelukke svinghjul/clutch men det blir fremtredende mens du kjører og ikke bare når du starter. Har lest litt om det med svinghjulet men får det ikke til å stemme helt med problemet jeg opplever. Det skjer forresten når bilen er kald og ikke varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 18, 2014 Share Skrevet November 18, 2014 Eneste jeg kommer på er at når fjøren og fettet (smøringen av fjørene) er kald er de litt hardere og demper litt dårligere. Når den blir varm så er del litt mykere? Eneste jeg kan komme på for jo mykere fjører en bruker jo bedre demper de vibrasjonene fra motoren. Men du bør også sjekke ut motorfestlager/foring. Nylig leste jeg litt om det at det er hydroforinger som bør etterses når bilen er eldre da oljen i de kan renne ut og i verstefall gi vibrasjoner over tid som får festet på blokken til å sprekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
osteper Skrevet November 18, 2014 Forfatter Share Skrevet November 18, 2014 Eneste jeg kommer på er at når fjøren og fettet (smøringen av fjørene) er kald er de litt hardere og demper litt dårligere. Når den blir varm så er del litt mykere? Eneste jeg kan komme på for jo mykere fjører en bruker jo bedre demper de vibrasjonene fra motoren. Men du bør også sjekke ut motorfestlager/foring. Nylig leste jeg litt om det at det er hydroforinger som bør etterses når bilen er eldre da oljen i de kan renne ut og i verstefall gi vibrasjoner over tid som får festet på blokken til å sprekke. Skal sjekke det ut, men det er nok noe med selve clutchen/mekanismen nede der så vidt jeg kan skjønne selv. Skjer kun når jeg slurrer i gang med clutchen, når den er sluppet ut helt er den fin igjen. Skal prøve å bytte girkasseolje når jeg får tid. Noen som har en anbefaling til denne girkassa? Altså en manuell kasse til 525tds 1998 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 20, 2014 Share Skrevet November 20, 2014 Det kan være svinghjulet og fjørene som begynner å synge på siste vers. Ikke så godt å si over nett her, blir bare gjetting. Kan ikke du stikke innom et BMW verksted og nett få de til å prøve selv og kjenne? En erfaren mekaniker burde kunne stille diagnose raskt. Hvis det er ZF S5D 260Z som det står i katalogen så er det MTF-LT-2 olje iht ETK. Se i instruksjonsbok for mengde men tror det er 1.2l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
osteper Skrevet November 20, 2014 Forfatter Share Skrevet November 20, 2014 (endret) Det kan være svinghjulet og fjørene som begynner å synge på siste vers. Ikke så godt å si over nett her, blir bare gjetting. Kan ikke du stikke innom et BMW verksted og nett få de til å prøve selv og kjenne? En erfaren mekaniker burde kunne stille diagnose raskt. Hvis det er ZF S5D 260Z som det står i katalogen så er det MTF-LT-2 olje iht ETK. Se i instruksjonsbok for mengde men tror det er 1.2l Skal se om jeg ikke får en mekaniker til å se på det. Skal prøve å bytte olje og se om det hjelper, har godt av ett oljeskift uansett da den er utrolig treg når det er kaldt ute. Endret November 20, 2014 av osteper quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå