B. Sveigdalen Skrevet November 18, 2014 Share Skrevet November 18, 2014 Hei all. Trenger litt input på det som har skjedd med E39'n over de siste dagene. Nøkkeldata: 1996 E39 523i med 380 000 på telleren. Et kort tilbakeblikk på det som har ledet opp til dagens situasjon: Ved 300 000 sa den originale dynamoen takk for seg, og jeg byttet inn en som jeg i farten fant hos en dynamo-bakgårdssjappe. Den virket greit nok, men sist uke, etter nye 80 000km, hørte jeg at multireima begynte å slure ved enkelte anledninger, og at noe fremmi der jamret seg noe. Før jeg fikk sett nærmere på saken, ble det dårlig med strøm. Dynamoen hadde da sluttet å lade, og jeg regnet da med at noe inni billigdynamoen hadde gitt opp, og det hadde resultert i at den gikk tungt rundt på slutten. Dynamoen ble denne gangen erstattet med en ny (Og noe bedre?) dymano fra Mekonomen. Den er på 140A, slik som den originale var. Dette kombinert med et forholdsvis nytt 100Ah batteri. Stort batteri ja, men det satt et slik batteri bilen da jeg kjøpte den. Samtidig med dymanoen setter jeg også i en ny multireim, da den gamle hadde fått noe juling. Alt så bra ut bra, bortsett fra at jeg reagerte på at dynamoen ble veldig fort varm, selv om bilen kun gikk på tomgang. Men alt virket som sagt bra - i 3 dager. På vei til jobb i dag kom plutselig ladelampa på, og bilen ble tung på rattet. Jeg trillet inn på en parkeringsplass, og konstaterte at den nye multireima var redusert til en en vase med lakrissnøre. Jeg er nå ute og reiser, og har ikke fått hentet bilen hjem igjen enda. Men hva kan ha gjort dette? Så vidt jeg ser, er det to muligheter, enten at et løpehjul eller strammehjul har låst seg, eller at dynamoen rett og slett går tungt. Førstnevnte er lite sansynlig, da jeg sjekket disse hjulene da reima var av. Og i lys av at den gamle dynamoen også sa takk for seg, heller jeg mer mot teorien om at dynamoen forårsaker dette. Men spørsmålet er hvorfor? Er det noe som er kortsluttet et sted, slik at den stakkars dynamoen lader for fullt hele tiden, og at det rett og slett var dette som også brant opp den forrige dynamoen? Har noen vært borti noe slik før? Og i så tilfelle: Hvilken komponent har potensiale for å overbelaste dynamoen så til de grader? Man skulle jo tro at noe slik også ville lade ut batteriet, eller gi noe varmgang og lukte brent, men det gjør det ikke. Har noen link til det elektriske diagrammet for E39, så jeg kan se hva som er hvor? Neste skritt blir trolig å sette på ei ny reim og rett og slett fjerne sikringer til store forbrukere mens bilen går og se om volt,evt. amperetrekk fra dynamoen endrer seg. Jeg har tilgang til et tangampermeter, men har aldri prøvd det på likestrøm før. Så vet ikke om det funker. All input er velkommen. Med 380 000 km på telleren, kan man jo diskutere om dette er noe å bruke tid og penger på. Men bilen er så og si rustfri, EU godkjent i høst med null feil og nydelig å kjøre, så det er ille å hive den også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet Desember 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2014 Fikk ikke noe respons på dette, og det var vel egentlig som forventet da inlegget ble langt og kryptisk. Etter begivenhetene som er beskrevet ovenfor satte jeg på en ny multireim, og byttet samtidig strammer og løpehjul for å utelukke at reima slurer fordi den er slakk. Oppdaget samtidig at radiatoren lakk litt, så bilen ble da bare stående da jeg har dårlig erfaring med luft i systemet og påfølgende overoppheting. Nå har jeg dog ferie, så byttet da radiatoren og sjekket litt rundt dynamoen. Og det som er faktum er: Ved et par oppstarter oppsto "tilstanden" hvor dynamoen gikk så tungt at reima slurer og det ryker blått av den. Ladespenningen er mens dette skjer 12.2 volt, motor på 2-3000 rpm. Etter 10-15 skunder spretter ladespenninga opp til 14.2 volt og man merker at motoren går lettere. Helt plutselig. Noen ganger er også tydeligvis "tilstanden" vedvarende en god stund etter start, ref. tilfellet hvor reima rett og slett brant opp. Så spørsmålene er da: Hvilken komponent kan trekke så grassalt med strøm at dette skjer? Om en normal forbruker med 30A sikring bruker 29.9A, så burde ikke dette skje. Det må derfor være noen av komponentene som blir matet fra de store sikringene i fordelingsblokka baki ved batteriet. Regner med at 200A sikringen er til starteren? Hva er de andre til? Noen som har skjema? Hvor er signalledningen til dynamoen koblet inn? Kan det være en defekt komponent i andre enden av denne ledningen som trigger dynamoen på feil måte? Kjørte ellers en lengre tur med bilen i dag hvor alt gikk bra. Så "tilstanden" oppstår tydeligvis bare nå og da. Etter å ha kjørt Benz C180 automat en måneds tid var det herlig å kunne hive BMW'n i 3de og skli forbi de som ikke holder fartsgrensa. Så håper å kunne fikse den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Januar 2, 2015 Share Skrevet Januar 2, 2015 Reimhjulene på min e39 gjorde at den ikke laget. Og tok med to reimer i døden. Byttet dem. Good as new. 99' 523 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet Januar 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 4, 2015 Hei. Hvilke reimhjul var det? Jeg har byttet stramme og løpehjulene, og hjulet på dynamoen er nytt, siden dynamoen er ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjølen Skrevet Januar 4, 2015 Share Skrevet Januar 4, 2015 Sjekk nøye at reimhjula løper rett,riktig reimhjul på den nye dynamoen?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Januar 4, 2015 Share Skrevet Januar 4, 2015 Hei. Hvilke reimhjul var det? Jeg har byttet stramme og løpehjulene, og hjulet på dynamoen er nytt, siden dynamoen er ny. Jeg byttet alle hjul involvert i reim-runden, bortsett fra den på dynamoen. Satte på ny reim og samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå