Gå til innhold

N46 320i E90 sterk utblås fra oljepåfylling


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Forsøker å hjelpe en kollega/kompis med sin E90, 320i 2006 modell.

 

Kraftig utblås fra oljepåfylling på motor.

Byttet CCV, ikke noen forskjell. Dette ble gjort på verksted, så ingen av delene ble inspisert av oss.

Endel majones under oljepåfyllingslokk.

Svak brent oljelukt i kupè noen ganger.

Oljenivå er likedan i følge bilen selv, det er jo ikke peile pinne, så her må vi stole på elektronikken.

 

Har lest endel om dette på nettet, og jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er tette kanaler inni motor eller dårlig vakumpumpe.

Men bremser er OK, og ikke tung å betjene.

 

Denne lyden er også tilstede, når motoren er kald.

Forsvinner gradvis når motoren blir varmere.

 

Den (motoren) hyler liksom når den er kald og får motstand, feks i D, mens man holder bremsen inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

At det kommer olje ut er ikke merkelig men om du legger hånda over skal du kjenne at motoren suger. Om ikke den suger er veivhusventilasjon tett. grunnet små kjøring

Som gir den majonesen du snakker om. Tett veivhusventilasjon er "vanlig" på disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere ting som gjør dette.

 

-Svidd oljelukt i kupeen er som regel forårsaket av lekkasje i forbindelse med vakumpume. Oljen vil da renne ned på eksosanlegget.

O-ring sett til selve pumpa finner du på ebay.

Lekkasjen er mest sannsynlig forårsaket av tett vevhusventilasjon/slanger. Du bør derfor få bekreftet at veivhusventilasjon er byttet i sin helhet, inkludert alle slangene.

 

-Ulyden kan det være flere grunner til. Prøv å lokaliser hvor lyden kommer fra sånn ca.

Den kan komme fra vakumpumpa. Dette er enkelt å sjekke så start med dette først.

Prøv å koble av vakumnippelen på BKF. Start motoren å sjekk om lyden endrer seg med å holde forran nippelen.

Tøm litt ny motorolje inn i slangen til vakumpumpa mens motoren går for å vaske/flushe pumpa. Oljen vil drenere inn i motoren.

 

Hvis du ikke har ny versjon registerstrammer som nevnt over så bør du bytte den snarest. Den orginale vil medføre registerproblemer før eller siden.

Tviler litt på at det er strammer alene som medfører lyden.

 

Sjekk/bytt O-ringer på vanosventilene.

 

Vanos kan også være synderen, men dette er det siste på lista da dette koster endel og krever spesialverktøy.

Hvis det er vanos så vil du også høre at lyden er helt forran på motoren.

Endret av anbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var tydeligvis OK, ref verksted.

Lufttrykket ut av motor var innenfor, mente de.

 

Brent oljelukt forsvant med VHV skifte.

 

De mente dog at det var multireim strammer som var dårlig, som lager lyden når man starter opp på kald motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...