Otis Skrevet November 28, 2014 Share Skrevet November 28, 2014 Hallo Forsøker å hjelpe en kollega/kompis med sin E90, 320i 2006 modell. Kraftig utblås fra oljepåfylling på motor. Byttet CCV, ikke noen forskjell. Dette ble gjort på verksted, så ingen av delene ble inspisert av oss. Endel majones under oljepåfyllingslokk. Svak brent oljelukt i kupè noen ganger. Oljenivå er likedan i følge bilen selv, det er jo ikke peile pinne, så her må vi stole på elektronikken. Har lest endel om dette på nettet, og jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er tette kanaler inni motor eller dårlig vakumpumpe. Men bremser er OK, og ikke tung å betjene. Denne lyden er også tilstede, når motoren er kald. Forsvinner gradvis når motoren blir varmere. Den (motoren) hyler liksom når den er kald og får motstand, feks i D, mens man holder bremsen inni. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toomas Skrevet Desember 9, 2014 Share Skrevet Desember 9, 2014 At det kommer olje ut er ikke merkelig men om du legger hånda over skal du kjenne at motoren suger. Om ikke den suger er veivhusventilasjon tett. grunnet små kjøring Som gir den majonesen du snakker om. Tett veivhusventilasjon er "vanlig" på disse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toomas Skrevet Desember 9, 2014 Share Skrevet Desember 9, 2014 Lyden kan være relatert til strekt registerkjede men kan og hjelpe med ny type kjedestrammer om du ikke har det. Gammel type = stort hode Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbjørn Skrevet Desember 9, 2014 Share Skrevet Desember 9, 2014 (endret) Det kan være flere ting som gjør dette. -Svidd oljelukt i kupeen er som regel forårsaket av lekkasje i forbindelse med vakumpume. Oljen vil da renne ned på eksosanlegget. O-ring sett til selve pumpa finner du på ebay. Lekkasjen er mest sannsynlig forårsaket av tett vevhusventilasjon/slanger. Du bør derfor få bekreftet at veivhusventilasjon er byttet i sin helhet, inkludert alle slangene. -Ulyden kan det være flere grunner til. Prøv å lokaliser hvor lyden kommer fra sånn ca. Den kan komme fra vakumpumpa. Dette er enkelt å sjekke så start med dette først. Prøv å koble av vakumnippelen på BKF. Start motoren å sjekk om lyden endrer seg med å holde forran nippelen. Tøm litt ny motorolje inn i slangen til vakumpumpa mens motoren går for å vaske/flushe pumpa. Oljen vil drenere inn i motoren. Hvis du ikke har ny versjon registerstrammer som nevnt over så bør du bytte den snarest. Den orginale vil medføre registerproblemer før eller siden. Tviler litt på at det er strammer alene som medfører lyden. Sjekk/bytt O-ringer på vanosventilene. Vanos kan også være synderen, men dette er det siste på lista da dette koster endel og krever spesialverktøy. Hvis det er vanos så vil du også høre at lyden er helt forran på motoren. Endret Desember 9, 2014 av anbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 10, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2014 Bilen var tydeligvis OK, ref verksted. Lufttrykket ut av motor var innenfor, mente de. Brent oljelukt forsvant med VHV skifte. De mente dog at det var multireim strammer som var dårlig, som lager lyden når man starter opp på kald motor. toomas reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 13, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2014 Kan jo legge til at nå er faktisk trykket utav motoren borte. Et par uker etter skifte av VHV. Så NÅ er alt ok. Og ikke da merkeverksted sa det var det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå