Stian Børresen Skrevet November 29, 2014 Share Skrevet November 29, 2014 Kjøpte meg en 525D for litt siden der tidligere eier har byttet drivstoffpumpe i tank, samt begge flotørene (altså hele sulamitten i begge tankene). Dette ble gjort på et verksted lokalt, nå er bilen "tom" på 1/4 full tank. Har vært inne på hidden menus og sjekket 06 - der det er tydelig at dieselen går over til høyretanken (tømmer venstre side) så det virker ikke å være noe problem her. Forrige eier hadde problemer med at bilen stoppet på ca 15liter på måleren. Men etter å ha lest ut feilkode ser jeg at på 217.000km som var da han hadde bestilt time på verksted var det logget en feilkode på "4496 Rail-pressure plausibility" . Denne kom også idag når jeg var ute for å se hvordan dette skjedde rundt ca 15liter på tanken. Denne meldingen kommer da opp: 4496 Rail-pressure plausibilityError frequency : 3 Logistic counter: 38 Error occured 1. times at: Engine speed 1823.18 1/min fuel pre-supply pressure 2.13 bar Einspritzmenge 29.19 mm^3 RPC rail pressure 295.18 bar Fehler aufgetreten bei 221690.00 km Error occured 2. times at: Engine speed 1798.20 1/min fuel pre-supply pressure 2.16 bar Einspritzmenge 29.70 mm^3 RPC rail pressure 138.55 bar Fehler aufgetreten bei 221690.00 km Error occured 3. times at: Engine speed 2572.43 1/min fuel pre-supply pressure 3.09 bar Einspritzmenge 46.08 mm^3 RPC rail pressure 716.87 bar Fehler aufgetreten bei 221690.00 km Error not present Sporadic error leakage Control deviation over engine speed too great Errorcode: 11 90 26 03 78 20 49 85 39 31 56 99 30 48 87 3A 17 56 99 20 67 C1 5A 77 56 ============================================================= Bilen får denne feilkoden på ca 2500rpm, får da opp feilmelding i dashen med fuel inject system. Stopper bilen og starter igjen så virker bilen helt fint. Dette skjer ikke med mer drivstoff på tanken, så jeg skjønner ikke en drit av dette:\ Hva kan det være? Dette med at bilen får problemer på 15liter har ikke vært tilfelle før bilen var inne å fikk bytta drivstoff pumper. Verkstedet nekter for at de har gjort noe som skulle tilsi at dette skjer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet November 29, 2014 Share Skrevet November 29, 2014 Du har veldig lavt matetrykk på de 2 første feilmeldingene og forsåvidt på den 3dje også. Du har ei matepumpe under bilen som kan være synderen men siden det skjer når du faller under 15 liter så kan det jo likevel være at feilen ligger i tanken. Matepumpa under bilen går i 30 sekund etter at du har skrudd på tenning ellers går den når bilen går. Begynn med å sjekke om det er liv i denne. Les av matetrykk på tomgang og ved belastning. Det skal være ca 4 bar på tomgang og ikke særlig under 3.5 ved belastning. Denne railtrykk meldingen kan sikkert komme av at matepumpa ikke greier å levere mengde og dermed greier ikke høytrykkspumpa å opprettholde trykket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet November 30, 2014 Forfatter Share Skrevet November 30, 2014 (endret) Begge målere, pumpe samt den under bilen er ny. Alt dette er gjort på verkstedet, de nekter for å ha gjort noe som skulle tilsi at dette skulle skje. Pre-supply trykket ligger på 3.72-3.73 og har vært nede i 3.29, som igjen er det laveste på høy belastning - dette målte jeg når jeg kjørte med INPA oppe. Kan det være noe som er montert feil i tanken når de har holdt på? Hva kan det isåfall være? Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut nedi tanken der pumpa står eller hvordan filteret er på pumpa men kan dette stå feil vei slik at det ikke når helt ned i tanken når det begynner å minske på diesel? Endret November 30, 2014 av Stian Børresen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet November 30, 2014 Forfatter Share Skrevet November 30, 2014 (endret) Da har jeg fått testa litt igjen, og tatt film av hva som skjer. Filmene kommer så fort jeg får lastet det opp på youtube. Men det som skjer nå er at jo mindre diesel det er på tanken, jo lavere blir pre-supply trykket:\ Dette er så lavt som godt under 3bar ved belastning opp mot 3-3300rpm - da kommer også feilmelding i displayet "fuel inject.system" og motoren mister all kraft og dør ut. Rate-Pre injection går til 0 så fort det plinger i displayet og feilmeldingen vises. Dette vises i videoen. Del 1: Del 2: Beklager en noe ujevn video men her oppe i nord er det lite langstrekker så å kjøre sving etter sving å holde mobilen samt se på veien var ikke det enkleste:p Endret November 30, 2014 av Stian Børresen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nils Magnus Skrevet November 30, 2014 Share Skrevet November 30, 2014 Du har sjekket kontakten på baksiden av rail? Hadde tilsvarende problem og da var det dårlig kontakt som gjorde d Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet November 30, 2014 Forfatter Share Skrevet November 30, 2014 Får oppdatere litt her. Verkstedet som byttet pumpa i tanken og den under bilen for ca 4000km siden må ha gjort noe galt ved montering, metallfilteret nederst i pumpemontasjen er gått igjennom pumpa or rassert impelleren:\ Impeller-delene ligger nederst i plastskåla i tanken, så der er vel problemet mitt tenker jeg. Om ikke pumpa klarer å løfte nok drivstoff frem til fødepumpa under bilen så er det ikke rart at dieseltrykket faller så lavt ved økt ladetrykk/turtall:( Her er noen bilder av hva jeg fant: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet November 30, 2014 Share Skrevet November 30, 2014 Kjedelig men likevel greit å finne ut av ting. Får satse på at det er et seriøst verksted som har gjort jobben slik at de ordner opp etter seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå