Gå til innhold

"Ødelegge" kjøreegenskaper, e36 m3

Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke du merker så mye ved vanlig kjøring annet enn at det kanskje vil påvirke sporing og grep litt.

Kjører du derimot veldig hardt i svingene eller på bane vil du kunne merke forskjell i form av grep i sving, du kan gjøre bilen mer eller mindre over/understyrt ved å tukle med camberen. Mer camber vil gi økt skjevslitasje, men man kan kompensere noe for dette ved å justere spissingen mer inn. Det gjelder å finne balansepunktet, mer er ikke alltid bedre og ingen biler er like (heller ikke bruken av de), så de "perfekte" hjulvinklene finnes ikke. Det som tidligere står nevnt om at bilfabrikantene har brukt flere millioner på utvikling og testing av kjøreegenskaper og hjulvinkler generelt, vel.. Jeg skal ikke nekte og si at de ikke har peiling, men at hjulvinklene er optimale fra fabrikk kommer helt ann på sjåføren og bruken av bilen. En bil utviklet for bruk på gaten er utviklet med tanke på den vanlige mannen i gaten, med fokus på dekkslitasje, drivstofforbruk og sikkerhet i form av bevisst innlagt understyring, det er dette som er det "optimale" til dagligdags bruk. Det "optimale" til bruk på bane i form av grep/rundetidskjøring eller drifting fører ofte til økt dekk/skjevslitasje og høyere drivstofforbruk mm. og egner seg nok best for erfarne sjåfører.

Jeg er ingen ekspert hva hjulvinkler gjelder, men litt har man jo fått med seg den tiden man har holdt på med bil.

Mange prater om hvor kult det er med negativ camber og hvor mye bedre kjøreegenskaper de får av å ha mye camber osv, flesteparten av disse kjører helt vanlige biler og bruker de til helt vanlige ting som å kjøre til og fra jobb, butikken eller den lokale råneplassen. I mine øyne har de ikke bruk for så mye camber og ødelegger kjøreegenskapene mer enn de forbedrer dem, med mindre camber hadde dekkene vart lengre og de hadde hatt bedre grep rett frem. For et er jo som oftest "rett frem" det kjøres hardt på gaten, man presser ikke bilene like hardt i svingene der som på bane. Men det er nå meg.. :)

Endret av ///MoePower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Mine erfaringer med mye camber og "breie" hjul er at det spora noe vilt i forhold til original camber oppsett. (E36)

Var på 4hjulskontroll med coilovers og fikk den ikke innafor og etter jeg var der slapp jeg like så godt helt i bånn foran(uten hjelpefjør) og halvveis bak.

Referer litt til siste delen av innlegget til MoePower her, ang. hard sving.

Sier ikke at jeg er rå på å kjøre bil, men jeg pusha hardere enn de fleste i svinger og som følger var det ikke mange som hang på. Sitter åpenbart bedre i hard sving, (etter mine erfaringer) selvom oppsettet jeg hadde bare var "som det ble". Brukte en sesong på et dekksett.

En annen risiko jeg sleit med var at jeg noen ganger nesten "spratt" av vegen.. Det var vel mer coilovers sin skyld :P

Sent from my iFøn using Tæpætålk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...