Gå til innhold

E39 520i 97 lugger og dør ut.


sAlnes
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. I det siste har 520(m52b20) min oppført seg noe merkelig. Første jeg la merke til var at i 3 og 4 gir når den var kald så lugger den en gang og ikke mer når du har kjørt rundt 1 minutt.

 

Det andre jeg la merke til var når jeg skal opp i fart og skal dra ut giret spssielt i 2 gir (ikke veldig antydning til dette i de andre girene, men litt)så går den mye mer ujevnt opp i fart enn før, akkurat som den henger litt, blitt litt slappere.

 

Og det tredje var i dag da jeg stod i kø og den plutselig døde ut og oljelampen og batterilampen begynte å lyse. men var bare å vri nøkkelen igjen så startet den og lampene forsvant. skjedde 2 ganger 

 

Ting jeg vet om bilen som kan spille en rolle. Blien har om noen 100km rullet 270k så er gjerne enkelte feil som kommer rundtom denne km standen(deler,sensorer etc som bør byttes). Fikk løftet den opp på verksted for å sjekke understellet og da fant de en pitteliten lekkasje på girkassen. og en enda mindre lekkajse på motoren(har peilet oljen her og den ser fin ut). 

 

Så om noen kunne peilet meg inn på noelunde hva som kan være feilen her sånn at jeg slipper å gruble så veldig. Og det blir enklere for meg å vite hav som bør gjøres :D

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjetter på injektorer, eller kanskje noe så enkelt som tett luftfilter?:)

Kan kanskje være feiltenning/ overslag i pluggledning?

Jeg foreslår at du går igjennom og ser etter svarte eller brente merker på pluggledningene dine:) hvis det er tilfellet så har du mest sannsynlig funnet synderen!:)

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være abs sensor. Diagnose test lønner seg nok uansett

abs og antispin har ikke fungert så lenge jeg har hatt bilen men har ikke vært et problem før nå. men skal få tatt en dignose uansett bar for å være sikker :) takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjetter på injektorer, eller kanskje noe så enkelt som tett luftfilter? :)

Kan kanskje være feiltenning/ overslag i pluggledning?

Jeg foreslår at du går igjennom og ser etter svarte eller brente merker på pluggledningene dine:) hvis det er tilfellet så har du mest sannsynlig funnet synderen! :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Kjører med såkalt "powerfilter" men kan prøve å bytte til det orginale igjen. Skal se om jeg finner noe på pluggledningene :) takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med såkalt "powerfilter" men kan prøve å bytte til det orginale igjen. Skal se om jeg finner noe på pluggledningene :) takk for svar

 

 

Gjetter på injektorer, eller kanskje noe så enkelt som tett luftfilter? :)

Kan kanskje være feiltenning/ overslag i pluggledning?

Jeg foreslår at du går igjennom og ser etter svarte eller brente merker på pluggledningene dine:) hvis det er tilfellet så har du mest sannsynlig funnet synderen! :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Sjekket pluggledningene der jeg kom til uten å ta av for mye og de så fine ut alle sammen. Luftfilteret så greit ut det og :) Den lugget når den var varm og i dag i 5 gir. Og på rundt 4k rpm ganske nøyaktig så lugger den såvidt litt. Aner ikke hvordan man sjekker injektor så ser og jeg får tatt en diagnose på den til uken. Frustrerende å kjører rundt med når den ikke går skikkelig :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Injektorene kan du kontrollere ved å høre etter med stetoskop på hver enkelt injektor, hvis en av dem ikke klikker( mens motoren er igang) eller oppfører seg annerledes så kan problemet ligge der,

Men jeg henger meg på spectral72 her, men hvis det er kun under pådrag er jeg relativt sikker på feiltenning, enten ved giverfeil eller overledning i plugg ledninger.

Ta diagnosen din, og hvis ikke det er feil på givere, anbefaler jeg sterkt å bytte alle pluggledningene.( hvis ikke du ser hvem feilen er på) dette har jeg vert borti MANGE ganger på volvo 5syl og også på en E39 520:) lykke til!:)

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker dette til å være det "vanligste" med disse motorene.

Veiv og Kamsensor, er de ikke blitt byttet på aldri så lang tid... bytt dem til noen skikkelige (ikke ebay jalla saker, her brent meg sjøl der)

Har byttet kamsensensor for halvt år siden men da hadde moteren blitt kjørt i 2 år med defekt sensor av forrige eier. vet ikke om det har noe å si. men ser hva dignosen sier. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Injektorene kan du kontrollere ved å høre etter med stetoskop på hver enkelt injektor, hvis en av dem ikke klikker( mens motoren er igang) eller oppfører seg annerledes så kan problemet ligge der,

Men jeg henger meg på spectral72 her, men hvis det er kun under pådrag er jeg relativt sikker på feiltenning, enten ved giverfeil eller overledning i plugg ledninger.

Ta diagnosen din, og hvis ikke det er feil på givere, anbefaler jeg sterkt å bytte alle pluggledningene.( hvis ikke du ser hvem feilen er på) dette har jeg vert borti MANGE ganger på volvo 5syl og også på en E39 520:) lykke til! :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Takker for svar! undersøker litt til før jeg tar dignose :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...