Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den røde oljelampen forsvinner som normalt i det motoren starter, men etter ca 2 sekunder kan den komme på igjen å lyse i ca 1 sekund. Dette skjer en og annen gang og alltid på kald motor. Ny olje og filter. 

Hva kan gjøre det?

Skrevet

kan jo hende at oljetrykksbryter henbger/kødder litt, 

men du kan jo evnt prøve med annen viskositet på olja, men det burde jo egentlig ikke være nødvendig

Skrevet (endret)

Oljen er mobil1 5w-40 fullsyntetisk. Kjørte denne i fjor og. Fikk tips om trykksensor eller de oringene som sitter på den "pinnen" der oljefilteret sitter. Som sakt kun en og annen gang jeg ser det og kunn max et lite sekund den er inne da, og kun ved kaldstart. Kan jo hende det er normalt, bare jeg som er overskeptisk hehe 

Endret av teexeln
Skrevet (endret)

Byttet i går de oringene der i oljefilteret, men i dag når jeg startet så var lyset inne et øyeblikk. Jeg har tatt tiden å når jeg starter så forsvinner som sakt lyset umiddelbart når motoren starter, men etter 5 sekunder så tenner lyset å står på alt fra 1 sekunt til en dag tidligere da sto de på ca 5 sekunder å da peip det å det kom opp en melding i dashen.

Ingen tvil om at det skal IKKE være sånn men nu gjenstår å bytte den oljetrykksensoren. Er vel forhåpentligvis mest sansynlig at det er den? noen her som har opplevd tull med oljetrykksensor før? Merker som sakt ingenting på motoren når lyset er der, den går klokkerent.

Endret av teexeln
  • 2 weeks later...
Skrevet

Hele problemet var at plusspolen på batteriet var løs :) Byttet oljetrykksgiveren uten at det hjalp først, så bynte det å flimre i hovedlys, skiltlys osv. samt pussige feilmeldinger på tåkelys.

Målte ladingen å den jaget mellom 13,3-14,4 volt. Etter jeg skrudde fast plusspolen lader den helt jevnt og flimring, feilmelding og lys er borte :)

Får foresten ikke til å endre topic til LØST :/ Men håper uansett det kan hjelpe andre :)

Skrevet

Trodde som nevnt over at problemet med oljelyset var borte, men nei. Har kommet opp et par tre ganger i det siste likevel. I dag når jeg startet så kom det på igjen etter ca 6 sekunder, å etter ca 6 sekunder kom det en melding i dashen om noe med olje, og den røde lampen slukket så og meldingen forsvant. Får ikke lest alt såm står i den meldingen pga pixelfeil, men mener det sto noe om level ett eller annet.

Kan det være at den oljelampa er rød for lavt oljenivå også, å ikke bare oljetrykk? at det er den giveren i bunnpanna som tuller? Skjer som sakt KUN på helt kald motor og pussig at den slukker i det motoren starter for så å komme på igjen etter 5-6 sek. Det strider vel mot oljetrykk egentlig, det burde vel være på varm motor å tommgang det burde merkes først, å merker absolutt ingen ting på motoren, den går smoot og fint hele tiden.

Noen guruer der ute med noen gode ideer? :)

Skrevet

Jo har som sagt nettop byttet den og de oringene som sitter på den pinnen man trer oljefilteret på. Olje og filter er også nettop byttet, mobil super 5w40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...