Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Har et problem med at bilen min går strømtom mens jeg kjører. Altså at den ikke lader.

Trodde først at det var det ettermonterte xenonkitet som stjal strøm, tok av det, men ingen forandring.

Var ute å byttet dynamo nå, men det funket heller ikke. Noen som har hatt liknende problem eller aner hva det kan være?

Det er en 92 318i.

Skrevet

Har du sjekket batteriet?

Det er lurt å lade batteriet fullt opp, (12-24timer)

Du kan levere batteriet ditt på noen bensinstasjoner og få den ladet for en 100 lapp, ellers kan du blant annet kjøpe batterilader hos Biltema, koster fra 299kr.

Spesielt ved lave temperaturer så kreves det at batteriet har mye strøm i seg. Hvis du pleier å ha mange korte turer, så får ikke batteriet ladet seg opp, og tilslutt går du strømtom, og får ikke start på bilen osv.

Lykke til =)

Skrevet

Har du sjekket batteriet?

Det er lurt å lade batteriet fullt opp, (12-24timer)

Du kan levere batteriet ditt på noen bensinstasjoner og få den ladet for en 100 lapp, ellers kan du blant annet kjøpe batterilader hos Biltema, koster fra 299kr.

Spesielt ved lave temperaturer så kreves det at batteriet har mye strøm i seg. Hvis du pleier å ha mange korte turer, så får ikke batteriet ladet seg opp, og tilslutt går du strømtom, og får ikke start på bilen osv.

Lykke til =)

Jeg ladet batteriet i ca 12 timer i natt, og kom ca 2 km før det ble stopp.
Skrevet

Jeg fikk satt i ny dynamo en gang, og gikk strømtom under kjøring etterpå. Da var det jordingskabelen fra dynamoen som ikke var satt på plass.. Og dette ble gjort på verksted :P

Skrevet (endret)

Eg vil anbefale deg å prøve eit anna batteri. Kan være celler i batteriet som har tatt kvelden :)
Då vil batteriet ta opp lite strøm men output blir større enn input.

Tenker dette er jo fort å prøve? ;)

Endret av Sammyen
Skrevet

Kontroller om jordkabelen motor til karosseri er ok?

Hvor sitter den?

Åja det stopper opp helt under kjøring? da hadde jeg sjekket jording som nevnt over ja, og at alle kabler er kobla riktig.

Ja, først begynner spilleren å skru seg av og lyset i dashen dimmer seg ned. Etterhvert så slutter alle nålene å fungere og til slutt så stopper den.

Jeg fikk satt i ny dynamo en gang, og gikk strømtom under kjøring etterpå. Da var det jordingskabelen fra dynamoen som ikke var satt på plass.. Og dette ble gjort på verksted :P

Jordingskabelen på dynamoen er det den nederste kabelen? For det er 3 ledninger på baksiden, 2 til batteriet? og 1 til, er det den sistnevnte?

Eg vil anbefale deg å prøve eit anna batteri. Kan være celler i batteriet som har tatt kvelden :)

Då vil batteriet ta opp lite strøm men output blir større enn input.

Tenker dette er jo fort å prøve? ;)

Nytt batteri er prøvd, ikke nytt, men et annet et fra en annen bil jeg har.

Skrevet

Mest sannsynlig den siste der ja..

Edit: Når jeg fikset dette, så startet vi bilen med kabler for så å høre at den daua, nesten. Så tok jeg den ledningen bort i karosseriet så våkna den igjen. Så viss dette av en eller annen grunn er problemet så merkes det med en gang. Skal nevnes at dette var på E30..

Skrevet

Mest sannsynlig den siste der ja..

Edit: Når jeg fikset dette, så startet vi bilen med kabler for så å høre at den daua, nesten. Så tok jeg den ledningen bort i karosseriet så våkna den igjen. Så viss dette av en eller annen grunn er problemet så merkes det med en gang. Skal nevnes at dette var på E30..

Hvilken ledning da? Minus ledningen som skal kobles på batteriet?
Skrevet

Nå er ikke jeg så dreven på dette, men er alle ledningene festet til noe? Viss de er det så er nok det riktig. På min var den ene glemt..

Edit: Skal vel være 2 ledninger, en tjukk og en tynn. Tjukk på B+ og tynn på D+.. Jord rett fra selve dynamoen..

Viss det er feil så får noen rette meg..

Skrevet

Nå er ikke jeg så dreven på dette, men er alle ledningene festet til noe? Viss de er det så er nok det riktig. På min var den ene glemt..

Edit: Skal vel være 2 ledninger, en tjukk og en tynn. Tjukk på B+ og tynn på D+.. Jord rett fra selve dynamoen..

Viss det er feil så får noen rette meg..

Alle ledningene er festet til noe ja.

Skrevet

Prøv med voltmeter eller 12v prøvelampe fra gods motor til karosseri.

Kabelen som jeg beskriver tidligere ligger under/side motor ca: 10-20 cm lang.

Denne kan bli skadet til brudd eller glemt ved motorskifte.

Skrevet

Bilen har blitt solgt, fryktet at det kom til å bælle på seg mer etterhvert, og har ikke så veldig mye motivasjon til å skru på den bilen så jeg kvitta meg med den.

Men tusen takk for alle forslag og innspill! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...