Gå til innhold

SMG E46 Hjelp!


EspenBimmer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :) har fått underlige problemer med min 2002 E46 325CI SMG og håper på kloke innspill! Ikke hatt noen problemer før, bilen er kjørt 170-180K.

 

Så til historien: Jeg kom hjem, bilen hadde stått i ro i ca. 3 dager, jeg startet, kjørte første gir, andre gir. Kom så til ett kryss, puttet den i første og ventet på att det skulle bli klart. Det ble klart, gidde rolig gass men ingenting skjedde, motoren ruste seg men der sto jeg.  ](*,) 

 

Ingen ulyder, bare koblet ikke inn eller hadde hoppet i fri? Stoppet bilen, puttet girspaken i Netrual og startet igjen, men nå ville den ikke flytte seg i gir. Jeg fikk ta spaken i revers, R kom i displayet men ingen innkobling, jeg kunne bevege girspaken tilbake i fri men sto fremdeles R. Stoppet motoren igjen, men siden den nå trodde den sto i revers ville den ikke starte.

 

Siden tid er manko ble verksted neste, ringte blant annet Jæger som sa de ikke feilsøkte SMG kassene, men kunne bytte hele greia. Fant tilslutt tidligere Jæger ansatt som drev verksted på Sotra, bilen ble kjørt ut på henger i oktober, siden har savnet blitt stort.  :sad: 

 

Først ble det konstantert ødelagt clutch, som jeg forstod var den sprukket og hadde tatt med seg clutch posisjonsensoren(?)

Gir posisjonsensoren ble også byttet. Under innkjøringsprosedyren gikk den fint opp i gir, men i revers låste den seg og programmet frøs. Har vist og låst seg i tredje gir mente mekanikeren.

Neste ble så solenoidene, men alle er blitt testet og funnet ok.

 

Now to the real bummer! Han tror nå att det er mekanisk feil i kassen, att å åpne disse er hy og helvett og beste løsning blir å finne en erstatningskasse!  :o

 

Håper å ungå bytte hele vist noen erfarne har noen innspill! Takk!

post-64596-0-82949600-1420651401_thumb.j

Stemingsbilde av skitten bil!  :D

Endret av EspenBimmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er merkelig at han har sagt at posisjonssensor har gått sammen med clutchen, for den sitter på slavesylinderen.. Altså på utsiden av kassen.

Det store spørsmålet er om han har luftet og satt bitepunkt etter bytte av clutch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte litt på den selv da det virket rart om den skulle være inni huset :s Men sikkert bare att han ville bytte den forsikkerhetsskyld, tenkte ikke noe mer over det :)

 

Spurte han veldig spesifikt om han hadde full kontroll på lufting samt resetting av bitepunktet, noe som ikke var noe problem ifølge han. Tingen var att uansett hvor mange ganger han kjørte prosedyren låste den seg i revers og programmet stoppet. Han byttet så gir posisjonsensor, som ligger på toppen av kassen(?) men fremdeles låste den seg. Fikk seinare høre att den også låste seg i tredje, om dette var hele tiden eller etterpå vet jeg ikke.

 

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden så han var ikke helt sikker.

Men han trodde bare han resatte adapsjonsverdiene og slo av tenninga på bilen i 30 sek og restartet programmet.
Når vi hadde min på en prøve tur etter en feilet runde med lufting osv. så merket jeg at de ikke var helt normalt, og når jeg skulle gire fra 2 til 3 gir, så gikk den i 3 gir, men fikk opp tannhjulet sammen med 3 tallet og ville ikke endre gir før jeg slo bilen av og på igjen.

 

Så jeg kan ikke si meg sikker på grunnen til at programmet hans stopper, men jeg ville nok ikke vert så kjap med og skaffe ny kasse.

SMG kassene internt er veldig sterke, så med tanke på at det kun er en 325 det er snakk om så vill jeg heller sette fingern på luftinga og bitepunkte er problemet.

Evt. så har han jo hatt kassen nede og kan være nogen av kontaktene står feil? Det er 8 kontakter som går til SMG systemet. Kan også være at kontakten til posisjonssensoren ikke er helt i. Har gjort den feilen selv da den er veldig trang og dritt og få ordentlig i.

 

 

Har heller ikke hatt noe problemer med min kasse annet enn utslitt clutch på ca 150k km. Men er nå snart kjørt 175k. Derav 75k er med kompressoren.

Endret av Stawky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingen ulyder og sterk kasse, må være noe han overser. Har absolutt ikkje lyst å skrote en kasse for den enkle og dyre løsningen.

Utfra symptonene kan det ligne på deres første prøvetur, skal prøve å få snakket med han imorgen :) hjertelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Jæger er autorisert BMW verksted så ville jeg sjekka med de om de kan ta lufting og sette bitepunkt.

Ville nå tro de har samme utstyret som Bavaria, og da er det bare noen tastetrykk så er det gjort på minutter.

 

Dumt spørsmål som du også kan stille til han som holder på med bilen nå er jo også at han kontrolerer nivået på hydraulikk olja til SMG'en før han starter med lufting osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæger som kjører BMW her i bergen ja :) regner med de har samme, men det skulle han jeg har bilen hos og ha. Han har jobbet lenge på Jæger før han startet selv :)

 

Ja skal samle sammen litt punkter å tvinge på han. Kan umulig være noe ekstremt, bare så jævlig mye smått som kan lage store problemer :D

 

Håper jeg får snakket med han imorgen så kommer update (Y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samlet sammen alle tips fra her og på PM og sendt til han. Han gidde inntrykk til å ha kunnskap til alt av stag, låsepinner lufting osv. som kunne gå gale.

 

Så han skulle se igjennom alle tipsene og se om det var noe som var glemt. Også prøve å lufte igjen, selv om han hadde gjort det mange ganger :)

 

Er ingen feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...