Duperman Skrevet Januar 8, 2015 Share Skrevet Januar 8, 2015 Gjelder E39 520i men M52 motor Har problemer med kjølingen. Radiatoren er ny, skiftet for 5 mnd siden (4000 km), termostat skiftet på verksted for 3 mnd siden (2000 km). Bilen har fungert fint inntil i går. Opplevde at bilen kokte igjen. Ingen tegn til lekkasje, full ekspAnsjonstank og ingen varme i klimaanlegget. Ser tort ut rundt vannpumpen. Lurer på om det kan være feil på den nye termostaten? Noen som har erfaring på dette området? Tips til andre feil som kan føre til koking i dette tilfellet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Januar 8, 2015 Share Skrevet Januar 8, 2015 Viskosekobling? Prøv å stopp viften med ei avis på kald og varm motor. Sjekk om det er forskjell Er det trykk eller bobling i ekspasjonstanken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 8, 2015 Share Skrevet Januar 8, 2015 Antaglivis vannpumpa. M52 har slitt med vannpumper som har hatt skovlehjul av plast. Denne går uten forvarsel og da starter det å koke. Har vært så "heldig" og opplevd det selv. Jeg fikk heller ikke klima til å blåse varmt da pumpa tok kvelden og motoren kokte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Januar 8, 2015 Share Skrevet Januar 8, 2015 Siden skovlehjulet er av plast så blir det vel ikkje mykje lyd før alt forsvinner? :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 8, 2015 Share Skrevet Januar 8, 2015 Er ikke noe forvarsel egentlig. Lageret på selve pumpa kan være i orden, ergo ingen tydelige ulyder i forkant. Hos meg så fløy temperaturen opp på rød ca 15 sek etter en forbikjøring der motoren ble presset litt. Før dette var det ingen problemer overhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Duperman Skrevet Januar 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2015 Så ikke ut til at det boblet i ekspansjonstanken, men et stor trykk og høyt væskenivå i tanken. Slangen inn til tanken var varm, slangen fra radiator kald. Sjekket bilen igjen i går, da var den kald etter å ha stått et døgn. Væskenivået i tanken var like høyt som da jeg satte den fra meg varm...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Duperman Skrevet Januar 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2015 Burde forresten ikke verkstedet anbefalt å skifte vannpumpen når de skiftet termostaten? Ser på tegninger at disse står like ved siden av hverandre og at man nå må demontere termostaten igjen for å skifte pumpen som sitter like under termostaten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 9, 2015 Share Skrevet Januar 9, 2015 Burde og burde, vet aldri. Termostathuset er bare 4 skruer, tar ikke lange tiden det, men tror at man kanskje greier å lirke vannpumpa ut iten å ta av termostathuset, evt bare koble fra slangene. Jeg tipper fortsatt på vannpumpa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lokko Skrevet Januar 9, 2015 Share Skrevet Januar 9, 2015 (endret) Mener å huske jeg slapp å skru av termostathus da jeg byttet på min m50.. Smal sak det.. Hadde forresten samme symptomene som hos deg, å hos meg var impelleren løsnet fra akslkngen.. Endret Januar 9, 2015 av Lokko Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Duperman Skrevet Januar 14, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2015 Takk for alle innspill og svar. Hadde bilen inne på verksted igjen (som reklamasjon på termostatbyttet i første omgang) De luftet kjølesystemet, og nå ser det ut som om det fungerer. Har kjørt bilen god og varm noen ganger, uten at den er blitt for varm, så da vil jeg tro at det heller ikke kan være vannpumpen. Mulig det er en liten lekkasje et sted som gjør at den suger litt luft også siden det tross alt gikk litt kilometer (ca 2000) før det ble så mye luft i systemet at den ikke fikk nok kjøling. Skulle jo tro at det problemet hadde kommet før hvis de ikke hadde luftet ordentlig ved skiftet av termostat. Verkstedet var for øvrig sporty og gjorde denne jobben + en annen sjekk uten kostnad Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå