Gå til innhold

E39 koker, trenger tips


Duperman
 Share

Anbefalte innlegg

Gjelder E39 520i men M52 motor

Har problemer med kjølingen. Radiatoren er ny, skiftet for 5 mnd siden (4000 km), termostat skiftet på verksted for 3 mnd siden (2000 km). Bilen har fungert fint inntil i går.

Opplevde at bilen kokte igjen. Ingen tegn til lekkasje, full ekspAnsjonstank og ingen varme i klimaanlegget. Ser tort ut rundt vannpumpen.

Lurer på om det kan være feil på den nye termostaten? Noen som har erfaring på dette området? Tips til andre feil som kan føre til koking i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antaglivis vannpumpa. M52 har slitt med vannpumper som har hatt skovlehjul av plast. Denne går uten forvarsel og da starter det å koke. Har vært så "heldig" og opplevd det selv. Jeg fikk heller ikke klima til å blåse varmt da pumpa tok kvelden og motoren kokte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe forvarsel egentlig. Lageret på selve pumpa kan være i orden, ergo ingen tydelige ulyder i forkant.

Hos meg så fløy temperaturen opp på rød ca 15 sek etter en forbikjøring der motoren ble presset litt. Før dette var det ingen problemer overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke ut til at det boblet i ekspansjonstanken, men et stor trykk og høyt væskenivå i tanken. Slangen inn til tanken var varm, slangen fra radiator kald.

 

Sjekket bilen igjen i går, da var den kald etter å ha stått et døgn. Væskenivået i tanken var like høyt som da jeg satte den fra meg varm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde forresten ikke verkstedet anbefalt å skifte vannpumpen når de skiftet termostaten? Ser på tegninger at disse står like ved siden av hverandre og at man nå må demontere termostaten igjen for å skifte pumpen som sitter like under termostaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde og burde, vet aldri. Termostathuset er bare 4 skruer, tar ikke lange tiden det, men tror at man kanskje greier å lirke vannpumpa ut iten å ta av termostathuset, evt bare koble fra slangene.

Jeg tipper fortsatt på vannpumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske jeg slapp å skru av termostathus da jeg byttet på min m50.. Smal sak det..:)

Hadde forresten samme symptomene som hos deg, å hos meg var impelleren løsnet fra akslkngen..:P

Endret av Lokko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill og svar.

 

Hadde bilen inne på verksted igjen (som reklamasjon på termostatbyttet i første omgang) De luftet kjølesystemet, og nå ser det ut som om det fungerer. Har kjørt bilen god og varm noen ganger, uten at den er blitt for varm, så da vil jeg tro at det heller ikke kan være vannpumpen.

 

Mulig det er en liten lekkasje et sted som gjør at den suger litt luft også siden det tross alt gikk litt kilometer (ca 2000) før det ble så mye luft i systemet at den ikke fikk nok kjøling. Skulle jo tro at det problemet hadde kommet før hvis de ikke hadde luftet ordentlig ved skiftet av termostat.

 

Verkstedet var for øvrig sporty og gjorde denne jobben + en annen sjekk uten kostnad :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...