quandt1960 Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 (endret) Førstnevnte vet jeg hva er (lav batt hvilespenning 12.3V)Men synes det er rart at baklukena glass åpner seg selv av og til og driver å klikker. Spesielt når en har åpnet bilen og starter den. Mitt tips er at det er kabelfeil/short to earth eller rett og slett lav spenning som får CAS modulen til å tulle. Har comfort access på bilen. increased batt discharge kom opp en gang når bilen hadde stått en uke men gikk så vekk igjen. Frykter i grunnen mest dårlig kontakt/påbegynt kabelbrudd til bakluken. Noen som har andre erfaringer eller tips?Takker Lurer og på om dette kanskje gjør at bilen aldri går i hvile (terminal 30) fordi bilen tror bakluken går opp av og til. (Trekker strøm) Derfor får jeg får increased battery discharge Endret Januar 20, 2015 av FJPopp Vennligst bruk "Rediger" om du skal tilføye noe så kort tid etter.
Kennethe34 Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 Bytt bakrutebryter, vanlig feil quandt1960 reagerte på dette 1
quandt1960 Skrevet Januar 12, 2015 Forfatter Skrevet Januar 12, 2015 Takker for svar Ja har tenkt på det, den er jo veldig utsatt for all vannspruten fra kjøringen og knappen virker å sitte litt hardere no, virker som om det er kommet mye skitt i den. Har kjørt på med 5-56 i håp om å drive ut fukt og prøvd å koste ut drit med gammel tannkost. Skal kjøpe ny og bytte, koster en 6-700 spenn. Derimot syns jeg det er j.. rart at batteriets hvilespenning er helt fin. 12.56V i bilens hviletilstand, det vil omtrent tilsvare et 80-85% fullt batteri, noe som er ok for et 4 år gammelt batteri uten å ha blitt eksternt ladet de siste to årene. Håper ikke det er noe som hele tiden vekker bilen og trekker strøm men det finner jeg lite sannsynlig i og med at batt.spenning er ok. Skal kjøre en skikkelig diagnose hos BMW, fikk for ikke lenge siden også feilmelding om SOS Call Malfunction men det gikk vekk igjen, det tror jeg skyldes dårlig bluetooth tilkobling og jeg klarer ikke koble de to sammen. SOS Call Malfunction har jeg lest kan oppstå pga mobiltelefonen. Evt kan det være en eller annen modul som kødder men vi får se. Få begynne med det letteste først
SweetBMW Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 SOS commer jo hvis TCU kødder, som i og for seg også styrer bluetooth. High battery discharge kommer jo at det er noe som trekker strøm mer enn det som skal trekke strøm også. Så alt over det minste trekket den skal ha sier den fra om.
quandt1960 Skrevet Januar 12, 2015 Forfatter Skrevet Januar 12, 2015 SOS commer jo hvis TCU kødder, som i og for seg også styrer bluetooth. High battery discharge kommer jo at det er noe som trekker strøm mer enn det som skal trekke strøm også. Så alt over det minste trekket den skal ha sier den fra om. Ja men det var ikke High batt discharge men increased batt discharge, det er litt forskjellig. Bilen har stått en uke da jeg var på ferie så den har stått litt og batt har antagelig kommet nærmere 12.3 V som utløser en slik feilmelding slik at en skal få anledning til å lade før det kovner helt og en ikke klarer å få start på bilen (cold cranking performance) Har lest på forskjellige forumer vedr. SOS og de fleste tar for seg at det ikke er så uvanlig og som regel kommer av mobilen og ikke bilen. Håper ikke det er TCU for slik jeg forstår er den ikke i produksjon lenger og er relativt dyr. Har ikke knotet med den før så jeg skal måle litt på bakluken og se om jeg kan megge kabelen, men først skal jeg sjekke bryteren på baklukens glass,
quandt1960 Skrevet Januar 12, 2015 Forfatter Skrevet Januar 12, 2015 Etter en del leting fant jeg her på tråden et lignende problem så skal prøve den fiksen først som foreslått av Kenneth http://bimmers.no/topic/675889-bakluke-glassruten-åpner-seg-når-jeg-starter-bilen-e61/
quandt1960 Skrevet Januar 18, 2015 Forfatter Skrevet Januar 18, 2015 fikset, det var microswitchen på bakluken som var full i fukt og kortsluttet kretsen hele tiden. Byttet i ny del som forøvrig var av ny design men med samme delenummer. SAtser på denne holder men tipset er å unngå høytrykkspyler i nærheten av den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå