Gå til innhold

LØST: increased battery discharge og selvåpning av glassrute på bakluken


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Førstnevnte vet jeg hva er (lav batt hvilespenning 12.3V)

Men synes det er rart at baklukena glass åpner seg selv av og til og driver å klikker. Spesielt når en har åpnet bilen og starter den. Mitt tips er at det er kabelfeil/short to earth eller rett og slett lav spenning som får CAS modulen til å tulle. Har comfort access på bilen. increased batt discharge kom opp en gang når bilen hadde stått en uke men gikk så vekk igjen. Frykter i grunnen mest dårlig kontakt/påbegynt kabelbrudd til bakluken. Noen som har andre erfaringer eller tips?

Takker :)

 

 

Lurer og på om dette kanskje gjør at bilen aldri går i hvile (terminal 30) fordi bilen tror bakluken går opp av og til. (Trekker strøm) Derfor får jeg får increased battery discharge

Endret av FJPopp
Vennligst bruk "Rediger" om du skal tilføye noe så kort tid etter.
Skrevet

Takker for svar

 

Ja har tenkt på det, den er jo veldig utsatt for all vannspruten fra kjøringen og knappen virker å sitte litt hardere no, virker som om det er kommet mye skitt i den. Har kjørt på med 5-56 i håp om å drive ut fukt og prøvd å koste ut drit med gammel tannkost. Skal kjøpe ny og bytte, koster en 6-700 spenn.

 

Derimot syns jeg det er j.. rart at batteriets hvilespenning er helt fin. 12.56V i bilens hviletilstand, det vil omtrent tilsvare et 80-85% fullt batteri, noe som er ok for et 4 år gammelt batteri uten å ha blitt eksternt ladet de siste to årene. Håper ikke det er noe som hele tiden vekker bilen og trekker strøm men det finner jeg lite sannsynlig i og med at batt.spenning er ok.

 

Skal kjøre en skikkelig diagnose hos BMW, fikk for ikke lenge siden også feilmelding om SOS Call Malfunction men det gikk vekk igjen, det tror jeg skyldes dårlig bluetooth tilkobling og jeg klarer ikke koble de to sammen. SOS Call Malfunction har jeg lest kan oppstå pga mobiltelefonen.

 

Evt kan det være en eller annen modul som kødder men vi får se. Få begynne med det letteste først

Skrevet

SOS commer jo hvis TCU kødder, som i og for seg også styrer bluetooth.

 

High battery discharge kommer jo at det er noe som trekker strøm mer enn det som skal trekke strøm også. Så alt over det minste trekket den skal ha sier den fra om.

Skrevet

SOS commer jo hvis TCU kødder, som i og for seg også styrer bluetooth.

 

High battery discharge kommer jo at det er noe som trekker strøm mer enn det som skal trekke strøm også. Så alt over det minste trekket den skal ha sier den fra om.

Ja men det var ikke High batt discharge men increased batt discharge, det er litt forskjellig. Bilen har stått en uke da jeg var på ferie så den har stått litt og batt har antagelig kommet nærmere 12.3 V som utløser en slik feilmelding slik at en skal få anledning til å lade før det kovner helt og en ikke klarer å få start på bilen (cold cranking performance)

 

Har lest på forskjellige forumer vedr. SOS og de fleste tar for seg at det ikke er så uvanlig og som regel kommer av mobilen og ikke bilen. Håper ikke det er TCU for slik jeg forstår er den ikke i produksjon lenger og er relativt dyr. Har ikke knotet med den før så jeg skal måle litt på bakluken og se om jeg kan megge kabelen, men først skal jeg sjekke bryteren på baklukens glass,

Skrevet

fikset, det var microswitchen på bakluken som var full i fukt og kortsluttet kretsen hele tiden. Byttet i ny del som forøvrig var av ny design men med samme delenummer. SAtser på denne holder men tipset er å unngå høytrykkspyler i nærheten av den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...