Gå til innhold

Wazu's 94 320i cabriolet (Stoor update, masse bilder 12.06)


Wazu
 Share

Anbefalte innlegg

Da var tiden endelig kommet for ny bil. Etter nesten 6 år med min trofaste 318is coupe var jeg ganske giret på noe nytt. Gikk lenge fram og tilbake med meg selv om hvilken bil jeg ville ha, så vel på e46, e38, e36 ++, men valget falt til slutt på en E36 320 cabriolet. Har egentlig aldri tenkt over å kjøpe cab, men da jeg så denne så ble det kjøp.

 

Et par mobilbilder fra rett etter jeg hentet den:

post-41849-0-20115600-1421595010_thumb.j

 

post-41849-0-08495500-1421595039_thumb.j

 

post-41849-0-34069400-1421595061_thumb.j

 

 

Litt om bilen:

94 modell 320i cabriolet

Cosmosschwarz Metallic (lakkert på nytt for 3 år siden)

Hardtop i bilens farge

Svart el-cab

M-tech front + sideskjørt og lister

Beige skinninteriør

Importert til norge i 2001

Vinterlagret av tidligere eier(e?), så lite rust

 

 

Utstyrsliste:

S240A Lenkrad Leder Airbag  -  Leather steering wheel

S388A Verdeck schwarz  -  Softtop, black
S398A Verdeck EM halbautomatisch  -  Softtop, electromech. semiautom.

S428A Warndreieck und Verbandstasche  -  Warning triangle and first aid kit

S473A Armlehne vorne  -  Armrest front

S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer  -  Seat heating driver/passenger

S510A Leuchtweitenregulierung  -  Headlight aim control

S556A Aussentemperaturanzeige  -  Outdoor temperature indicator

S650A CD-Laufwerk  -  CD player

L801A Länderausführung Deutschland  -  National Version Germany

S900A Elektronische Wegfahrsperre  -  Electronic immobilizer

 

 

Er litt småplukk som må ordnes på bilen. Av større ting som må gjøres er det forsåvidt bare kluss med el-caben som må fikses, så det må jeg får i orden før sommeren.

 

Av planer for bilen blir det å få ordnet alle småtingene og fikse cab'en. Ellers tar jeg det litt som det kommer. Har fremdeles gamlebilen, så bytter gjerne om litt deler fra den, f.eks M3speil, M-tech girkule med lys, anlegg, sommerfelger og litt annet jeg føler for. Om jeg hadde fått fatt i noen sportsstoler i samme farge (helst vader-seter), eventuelt komplett sportsinteriør i svart hadde ikke det vært feil. Senk kommer nok før sommeren også, og kanskje ny eksos. Tar ting litt etterhvert som jeg finner ut hva jeg vil.

 

Nå holder jeg på å gå over bilen og lage en handleliste på GS med diverse ting jeg ser jeg trenger eller som må byttes.

 

Har aldri vært borti cab før, så blir nok endel spørsmål underveis. Men tror det kan bli en gøy bil til sommeren :)

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen cab du har kjøpt deg! :) Hardtopp er et must

Beige kan være fint hvis det blir godt vedlikeholdt, men så snart det blir slitt og mørkner til så ser det forferdelig ut, så vær nøye å smør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@WilliamW: Her er eneste bildet jeg har av fronten. Skal ta flere bilder til uken. Den er gått rett under 260k km, men bærer ikke noe særlig preg av det.

 

post-41849-0-52097900-1421615793_thumb.j

 

 

@danielStance: Takk, likte selv kontrasten i interiøret. Alt er svart utenom skinnet (til og med tak og gulvteppe) er svart.

 

@Nyheim: Takker, ja følte også at det måtte være med hardtop, da bilen nok skal brukes litt om vinteren også. Pluss det regner mye i Bergen :). Tenkte å levere bilen inn til skkkelig skinnrens/vask/vedlikehold, da det er litt mørknet. Men kanskje jeg begir meg ut på det selv først.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fin bil!

Du får tak i vader seter i samme farge, men er ikke lett. Dyrt på ebay ihvertfall. Hadde samme interiør i min coupe (cosmos) , og letet lenge etter sportstoler eller vaderstoler uten hell. Endte opp med vader alcantara

Blir gamlebilen delebil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt bestemt meg hva som skal skje med gammelbilen enda. Skal på eu-kontroll nå i januar, så avventer resultatet av den. Men mistenker at den vil stryke pga rust i karosseri, isåfall blir den nok delebil. Er jo mye bra deler på den, komplett vader, diffsperre, motor i grei stand osv, så da blir det salgstråd her på bimmers.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte første delen til bilen i dag. Ny microbryter til førerdøren, siden vinduet ikke går opp/igjen når jeg åpner døren. Ganske irriterende å måtte lirke døren igjen når jeg går ut av bilen. Noen som har byttet den før og har noen gode tips å komme med?

 

post-41849-0-31667300-1421785164_thumb.j

 

 

Tenker også på å kjøpe nye høyttalere (står orginale bmw høyttalere i bilen nå mistenker jeg), og da montere diskantene i døren samtidig som jeg tar microbryteren, så slipper jeg å rive av dørsiden flere ganger enn nødvendig. De klipsene den er festet med er jo alt annet enn solide :P.

 

 

Ellers skal jeg nok bytte motorolje snart, noen som har noen anbefalinger? Del eller helsyntet på disse motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noe på bilen i dag også faktisk. Måtte ha nytt batteri, da det som stod i når jeg kjøpte bilen var helt kaputt. Gammelt biltema-batteri, som var omtrent tom for syre. fyllte på sikkert en liter batterivann og hadde den på lading i tre dager i håp om at det kanskje skulle være brukandes, men etter to-tre kjørerturer så var det like tomt igjen, nektet rett og slett å ta til seg strøm (dynamoen lader bra, har sjekket det). Og iom at jeg må bruke bilen i morgen, mens gamlebilen skal på eu-kontroll, så ble det til at jeg kjøpte meg nytt batteri etter jobb. Og for en forskjell, bilen starter som et skudd, og det virker på meg som om den går bedre også, men det kan være bare fantasien min.

 

post-41849-0-82863100-1421863153_thumb.j

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har lest meg fram til på nettet så sitter microbryteren på karroseriet på 95-96 modeller og utover, mens på de tidligere har de den mye mer tungvindte patenten med at den sitter gjemt inni låsekassen på i døren. Blir sikkert til at jeg skifter den neste helg, tenkte å skaffe høyttalere til døren først, og nye klips til dørtrekket, da de pleier å knekke ganske lett de som sitter der fra før. Kommer bilder av prosessen når jeg bytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått gjort en hel del småplukk med bilen. Og til og med husket å ta bilder av det meste underveis.

 

Kjøpte diverse vaskeprodukter, litt påfyll til det jeg har fra før. Ny vaskeklut, nye pads, ny trim detailer og cab-vask:

 

post-41849-0-88471600-1422109635_thumb.j

 

 

På veien hjem etter jeg hadde hentet bilen skulle jeg justere speilet, men tror det var såpass lenge siden noen hadde gjort det at den satt rimelig godt fast, så da "knakk" noe inni speilet. Tok det ned i dag for å se på, og heldigvis var det bare klipsene inni som hadde hoppet av. Smurte opp mekanismen skikkelig, vasket speilet godt på baksiden der det vanligvis er vanskelig å komme til, og hang det opp igjen. Lekende lett :D

 

Mekanismen som hoppet av

post-41849-0-30473200-1422109830_thumb.j

 

klipset tilbake på plass

post-41849-0-69698800-1422109845_thumb.j

 

Smurt opp

post-41849-0-58296700-1422109880_thumb.j

 

 

Av en  eller annen grunn har tidligere eier(e) hengt opp ikke en, ikke to, men hele tre autopassbrikker, noe som så utrolig sløvt ut. Så mens jeg hadde speilet nede og det var lett å komme til fjernet jeg de tre knottene. Tok først en tynn kobbertråd (hadde planer om å bruke fiskesnøre, men fant ikke noe) og "saget" av den hvite plastknotten, før jeg skrubbet lenge og vel med rødsprit og en skuresvamp for å få vekk limrestene. Glemte såklart å ta bilde når jeg var ferdig, men det det ble meget bra, ser mye bedre ut med "clean" frontrute.

 

post-41849-0-39121500-1422110315_thumb.j

 

post-41849-0-94482100-1422110335_thumb.j

 

post-41849-0-88508700-1422110344_thumb.j

 

 

 

Varselblink-knappen var knekt og lyset virket ikke, så byttet over fra den andre bilen. Mye bedre.

 

post-41849-0-03471300-1422110562_thumb.j

 

post-41849-0-25494100-1422110572_thumb.j

 

 

 

Byttet også over panserdempere og baklukedempere, da disse var såpass slitt av panseret ikke ville holde seg oppe uten hjelp, og bakluken var treg opp og ned. Kjøpte nye til is'en for noen år siden, så de var i bra stand. Enkel operasjon, et klips i hver ende, og hever intrykket av bilen når jeg slipper å holde panseret oppe.

 

post-41849-0-63473200-1422110698_thumb.j

 

post-41849-0-63123000-1422110710_thumb.j

 

 

Byttet også om på panseremblemene, da det som stod på bilen var slitt, mens på is'en hadde et rimelig nytt emblem. Igjen, småting, men hever helhetsintrykket, og koster meg ikke noe å bare bytte kjapt over.

 

post-41849-0-53897500-1422110801_thumb.j

 

post-41849-0-73794600-1422110813_thumb.j

 

post-41849-0-53040200-1422110822_thumb.j

 

post-41849-0-00713200-1422110832_thumb.j

 

 

 

Fant også ut mens jeg rengjorde litt innvendig at jeg kan heve/senke rattet, jeg trodde dette var ekstrautstyr, da ingen av de andre e-36'ene mine har hatt det. Ble positivt overrasket.

 

post-41849-0-62439300-1422110957_thumb.j

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin cab du har fått tak i :)

Har du prøvd ut den cab-vasken du fikk tak i?

Må prøve å få stelt litt med cab trekket mitt å når bilen kommer ut ifra vinterlagring :)

Hva er det som er dåli med mekanismen til cab'n din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk :). Har ikke fått testet cab-vasken enda, må ta det en dag det ikke regner. I følge forrige eier så vil ikke "lokket" til cab'en låse seg, men jeg har ikke fått tid til å begynne å feilsøke noe mer på det. Har funnet en manual til cab'en på nettet som jeg må lese meg litt opp på, se hva som gjør hva, er jo en ganske komplisert mekanisme sånn sett. Krysser fingrene for at det ikke er noe alt for komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...