Gå til innhold

Fjernstyrt Sentrallås e61

Vegard Hanasand
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, handla meg ein 04 530 for litt sida, og fekk beskjed om at sentrallåsen hadde slutta og virke og at det skurret litt på radioen når man tok opp og igjen bakluka.. Både meg og selgeren konkluderte med at det måtte jo være disse fantastiske kabel bruddene i bakluka..

Så, igår hadde eg oppe alle kabelgatene og fant ingen brudd. Hadde også oppe antenneforsterkeren som igrunn ikkje såg så ille ut. Gjorde alt reint og på med litt vidundermiddel på alle koblingene, dog uten hell. Satte alt sammen igjen og det fungerte forsatt ikkje og trykke på nøylene.

Når først eg fekk satt meg på sofaen igjen og begynte og sømfarte nettet fant eg noe om ei sikring til antenneforsterkeren. Tok ut denne og såg at den var hel. Satte den inn igjen så funka det plutselig og trykke på begge nøylene..! Prøvde dette gang på gang med begge nøylene og sa meg veldig godt fornøyd.

Så kom eg ut til morgenen igjen idag. Da virket de plutselig ikkje. Tok ut sikringa igjen og bytta denne med ei ny ei og forsatt ingenting..!!! :-(

Har noen ein god ide på hva det kan være fornoe? Noe eg kan prøve? Er det noen måte og finne ut om antenneforsterkeren er gåen uten og måtte bytte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelbruddet sitter som regel såpass langt fram at du ser det ikke før du klipper kablene og drar de ut i høyttaleråpningen i baggasjerommet. Har loddet dette på min forrige bil og såg heller ikke bruddet før jeg gjorde dette. Derimot så glemte jeg å isolere ledningsendene før jeg dro de ut så den omtalte 5A sikringen gikk. Derfor fungerte ingenting etterpå og jeg satte bilen på verksted for å få de til å lodde opp igjen. De fant ingen feil, men brukte 20,5t på å feilsøke seg fram til at sikringa var gåen... Heldigvis var de veldig serviceinnstilte og løsningsorienterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde av spoileren og ute antenneforsterkeren samtidig som eg holdt på der, og da får man dradd mye av de kablene inn i høytaler åpningen, så kan ikkje skjønne at det kan være brudd på de altså..

Det må jo være ledningane som går opp til antenne forsterkeren som er problemet når fjenstyringa ikkje virker? Ikke de kablene som går ned i bakluka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med kablene som går ned i bakluka? Det er kablene på høyre side, sett fra bak, som var synderen på bilen jeg hadde det på. Jeg hadde ikke sjanse til å se brudd før jeg klippet ledningene, fikk trukket de ut i høyttaleråpningen og tatt av den sorte "strømpetapen" som samlet ledningene. Det var brudd rett foran så langt jeg klarte å se fra kabelkanalen over i bakluka da jeg åpnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med kablene som går ned i bakluka? Det er kablene på høyre side, sett fra bak, som var synderen på bilen jeg hadde det på. Jeg hadde ikke sjanse til å se brudd før jeg klippet ledningene, fikk trukket de ut i høyttaleråpningen og tatt av den sorte "strømpetapen" som samlet ledningene. Det var brudd rett foran så langt jeg klarte å se fra kabelkanalen over i bakluka da jeg åpnet den.

Er jo en kabel gate som går i bakluka, og en som går opp i glasset og opp til antenneforsterkeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en kabel gate som går i bakluka, og en som går opp i glasset og opp til antenneforsterkeren..

Er en stor mengde kabler som går i kabelkanal fra taket og over til bakluka. Disse er "pakket inn" i en svart isolasjonstape slik at man ser ikke ledningene. Den største består vel av 4-6 ledninger om jeg ikke husker feil. Dette er "hovedåren" som går ved høyre hengsel, altså passasjerside. Husker ikke hvordan kablene ned til lys og bryter går, men av de fire kabelkanalene inneholder en slange for spylevæske til bakruta og resten ledninger. 2 av de tre andre går i hvertfall opp til antenneforsterkeren. Er et par år siden jeg holdt på med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...