tmp Skrevet Januar 23, 2015 Skrevet Januar 23, 2015 Jeg har etter kjøring på dårlig vei, fått en voldsom risting i bilen, når jeg nærmer meg 50km/t og oppover. Det kommer fra bakparten av bilen. Jeg har satt på nye dekk(tenkte på ubalanse og trappeslitte dekk), og montert på nye bremser, sliver og klosser bak(mtp kast i skive/håndbrekk på). Nå rister det fortsatt like mye. Noen med lignende erfaring/problem? Lager på mellomaksel?
tmp Skrevet Januar 24, 2015 Forfatter Skrevet Januar 24, 2015 Etter en litt grundigere sjekk idag, klarer jeg absolutt ikke finne slark i noen aksling eller andre ting. Det som det derimot er slark i er stabilisator i bakakselen. De to små stabstagene på hver side er 100% utslitte. Kan de være nok til å oppdage en såpass kraftig risting som jeg opplever? Takker for eventuelle svar!
Peak Skrevet Januar 24, 2015 Skrevet Januar 24, 2015 Kan ikke helt svare på det jeg, men de kalles jo stabiliseringsstag for en grunn. Men de må vel være verdt og bytte dersom de er, and I quote "100% utslitte"?
tmp Skrevet Januar 24, 2015 Forfatter Skrevet Januar 24, 2015 Helt enig i att de skal byttes, men lurer litt på omdet kan gi såpass kraftig risting i fart. Kommer i ca 50 km/t, og hjelper ikke bremse eller noe..
Espen Aass Skrevet Januar 24, 2015 Skrevet Januar 24, 2015 Helt enig i att de skal byttes, men lurer litt på omdet kan gi såpass kraftig risting i fart. Kommer i ca 50 km/t, og hjelper ikke bremse eller noe..Regner med at du har sjekket felgene for kast, eller at det er snø/is på felgene?Har du sjekket støtdempere? Er disse slitt kan du få risting i bilen. e 39 touring reagerte på dette 1
tmp Skrevet Januar 24, 2015 Forfatter Skrevet Januar 24, 2015 Dekkene er nye, og skal være avbalanser. Nå har jeg luftfjæring, men det kan dukke opp noe i displayet ang nivåreguleringsfeil. Mulig det kan være grunnen ja. Hvordan er det å bygge om til vanlig fjæring istedenfor nivå? Synes det er mye tull med den altså....
Sammyen Skrevet Januar 24, 2015 Skrevet Januar 24, 2015 Ville prøvd først å bytte stabstagene Er ein kjapp jobb og ikkje så altfor dyr
gravat Skrevet Januar 24, 2015 Skrevet Januar 24, 2015 Høres ut som kast i felgene ja. Eller kanskje masse is/snø/drit på felgene?
tmp Skrevet Januar 25, 2015 Forfatter Skrevet Januar 25, 2015 Det er jo påmontert nye dekk, samt ballansert forunder 1 uke siden. Men ettersom så mange tenker det, skal jeg prøve å sette bakdekkene forran og visa versa. Jeg skriver jo her på forumet for å få tips, så da skal jeg gi det ett forsøk..takker:)
tmp Skrevet Januar 25, 2015 Forfatter Skrevet Januar 25, 2015 Da er det prøvd med andre felger, desverre null resultat. Men når bilen står på hjulene, å jeg "jukker" bilen frem å tilbake , høres en liten klunking i fra diffområde. Lyden er desverre ikke der da jeg har den på jekk, slik att jeg ikke får sett hvor lyden kommer ifra. Nå skjønner jeg veldig lite.. Kjennes ikke ut som det er løs veker divaksling eller mellomaksling. Det er vel liten sjangse for att det er kast i noen av akslingene?
carburetion Skrevet Januar 25, 2015 Skrevet Januar 25, 2015 Rister det uansett når du passerer 50kmt? Eller stopper ristinga viss du slepper gassen, og triller i neutral? Det kan vere mellomakselen. F.eks eit kryss/knute som går tregt. Eller opplagringa til mellomakselen.
tmp Skrevet Januar 25, 2015 Forfatter Skrevet Januar 25, 2015 Har prøvd å rulle i neutral, uten effekt... #kløsegihodet...
Espen Aass Skrevet Januar 25, 2015 Skrevet Januar 25, 2015 Har prøvd å rulle i neutral, uten effekt... #kløsegihodet... Prøv og sett bilen på bukker slik at bakhjula går fri fra bakken, for så og sjekke at hjula går lett rundt. Hvis et av leddene i akslingene går tregt, som Carburetion nevner, vil du merke dette når du sveiver hjulet rundt. Ugjevn motstand. Litt slakk i difrensialen vil du nok merke.
LK Skrevet Januar 25, 2015 Skrevet Januar 25, 2015 Bytt de to stabstagene,E39 er følsom for slitte deler i hjulstillinga. Har du sjekket resten av foringene i bakstillinga?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå