Gå til innhold

F10/F11 - hydraulisk vs. elektrisk servostyring


Dweezil
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget under spesifisering av ny F11 at denne ikke kan fås med parkeringsassistent og køassistent når den er utstyrt med xDrive. Lurte litt på hvorfor det er slik, og fant ut at F10/F11 med xDrive har hydraulisk servostyring, mens F10/F11 uten xDrive har elektrisk servostyring. Antakelig er det noe med at det kreves elektrisk servostyring for at elektronikken kan justere rattposisjonen presist, som jo kreves for at park/kø-assistent skal virke.

 

Fant denne grundige sammenligningen av elektrisk vs. hydraulisk servostyring: http://www.caranddriver.com/features/electric-vs-hydraulic-steering-a-comprehensive-comparison-test-feature

 

På tidspunktet for testen (publisert januar 2012) var tydeligvis F10 528i xDrive og 535i xDrive utstyrt med hhv. elektrisk og hydraulisk servostyring, mens det kan se ut som om F10 528i xDrive i dag har hydraulisk servostyring.

 

Noen som har mer informasjon om dette?

 

Vedlagt spesifikasjoner for hhv. 518d/520d og 520xd Touring pr. juli 2014, lastet ned fra https://www.press.bmwgroup.com/global/showTextTopic.html?left_menu_item=node__4309 der det fremgår type servostyring.

 

 

Specifications_BMW_5_Series_Touring_518d_520d_07_2014.pdf

Specifications_BMW_5_Series_Touring_520d_xDrive_07_2014.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok tekniske og praktiske årsaker til at man velger hydraulisk eller elektrisk. Det stemmer nok det du nevner pluss at jeg vil tro at de velger hydraulisk på xdrive grunnet plasshensyn pluss en del andre ting sikkert som jeg ikke kjenner til. Vil tro motortypespiller inn også

 

Hydrauliske styringer er å foretrekke da en vil kunne designe de med bedre feedback fra veien (min subjektive mening etter å ha testet alle BMW leverer). Elektriske har en begynt å velge for grunner som du nevner og for å spare noe drivstoff (slippe servopumpe som stjeler litt effekt og drivstoff).

 

Med elektrisk styring kan du får el.motoren til å gi deg den styrevinkelen du ønsker med strøm mens en hydraulisk en er avhengig av input fra deg. Med active steering f.eks så vil bilen selv styre imot ved en sladd med korrekt vinkel slik at du ikke trenger å bidra ved overstyring. Det gjøres med å aktuere ele.motoren i styrekollonen.

 

Personlig kjører jeg nå E91 med servotronic som er veldig komfortabel og har stor variasjon fra lav fart til høyere fart. I midlertid føler jeg at jeg har mistet en del av den veifølelsen jeg hadde med f.eks E39 eller for den del E46 som begge har hydraulisk styring. Men bilen er likevel BMW typisk og er langt bedre enn f.eks en Audi på styrerespons og følelse. Men jeg må satidig tilføye at det kan variere fra bil til bil så det er ikke alltid lett å sammenligne. Første generasjon BMW Mini har BMW designet elektrisk "servo"styring som jeg føler har veldig god feedback fra vei. 

 

Jeg vet ikke hvorfor 4syl med xdrive har plutselig hps igjen men jeg vil tro det er grunnet alle probleme BMW har hatt med F1X på software siden med elektrisk som ofte gjorde at bilene trakk til høyre. Les litt om det på internasjonale forumer, står en del om det. Var et større problem i USA/Canada en stund på alle F1X.

 

På E9X kjenner jeg ikke til at det er noen problemer knyttet til det

 

Veldig bra artikkel og test :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...