Bjornizz Skrevet Januar 30, 2015 Skrevet Januar 30, 2015 Hei Var idag ute og kjørte bilen etter at jeg hadde lånt den bort og så at batterilampa lyste. Jeg tok en kjøretur for å se om den ble borte, men det gjorde bare vondt verre. Først begynte ABS-lampa å lyse, så begynte ASC-lampa og deretter fulgte Airbag-lampa. Jeg snudde for å kjøre tilbake og etter et par hundre meter begynte lampene å slukke en etter en. Etterhvert forsvant også alt av målinger i dashbordet så jeg kjørte uten speedo, turteller, temp måler osv. Motoren begynte å fuske, men jeg måtte ha bilen hjem så jeg kjørte den de siste kilometerne. Når jeg kom hjem var det såvidt den orket å kjøre inn i gården og når jeg stoppet bilen og gikk ut luktet det skikkelig brent. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen anelse hva dette kan være?
Robin L Skrevet Januar 30, 2015 Skrevet Januar 30, 2015 er det forsatt strøm på bilen? har du sjekket ladespenningen? vil tippe at dynamo har kuttet ut, også ha ting kuttet ut etterhvert som batteriet flatet ut. sansynlig utslitte børster.
Bjornizz Skrevet Januar 30, 2015 Forfatter Skrevet Januar 30, 2015 er det forsatt strøm på bilen? har du sjekket ladespenningen? vil tippe at dynamo har kuttet ut, også ha ting kuttet ut etterhvert som batteriet flatet ut. sansynlig utslitte børster. Er ikke strøm på bilen nei. Noen anelse hva børster evt ny dynamo koster å bytte?
Robin L Skrevet Januar 30, 2015 Skrevet Januar 30, 2015 ser på koed at de har byttedynamoer fra 2000,- om jeg ikke tar helt fei. til den prisen hadde jeg ikke tenkt på å begynne å bytte børster. kanskje ankeret er slitt også og da hjelper det ikke. det du kan gjøre i mellomtiden er og lade opp bilen og starte den og sjekke ladespenningen. har du ikke voltmeter kan du gjøre dette via instrumentet i bilen her har du en skjult meny på instrumentet ditt. lås opp koden og gå til nr.9, da får du batterispenningen : ) http://www.meeknet.co.uk/e38/OBC_Unlock.htm
Bjornizz Skrevet Januar 30, 2015 Forfatter Skrevet Januar 30, 2015 ser på koed at de har byttedynamoer fra 2000,- om jeg ikke tar helt fei. til den prisen hadde jeg ikke tenkt på å begynne å bytte børster. kanskje ankeret er slitt også og da hjelper det ikke. det du kan gjøre i mellomtiden er og lade opp bilen og starte den og sjekke ladespenningen. har du ikke voltmeter kan du gjøre dette via instrumentet i bilen her har du en skjult meny på instrumentet ditt. lås opp koden og gå til nr.9, da får du batterispenningen : ) http://www.meeknet.co.uk/e38/OBC_Unlock.htm Da prøver jeg det i morgen! Takk for tips!
quandt1960 Skrevet Januar 30, 2015 Skrevet Januar 30, 2015 Hei Var idag ute og kjørte bilen etter at jeg hadde lånt den bort og så at batterilampa lyste. Jeg tok en kjøretur for å se om den ble borte, men det gjorde bare vondt verre. Først begynte ABS-lampa å lyse, så begynte ASC-lampa og deretter fulgte Airbag-lampa. Jeg snudde for å kjøre tilbake og etter et par hundre meter begynte lampene å slukke en etter en. Etterhvert forsvant også alt av målinger i dashbordet så jeg kjørte uten speedo, turteller, temp måler osv. Motoren begynte å fuske, men jeg måtte ha bilen hjem så jeg kjørte den de siste kilometerne. Når jeg kom hjem var det såvidt den orket å kjøre inn i gården og når jeg stoppet bilen og gikk ut luktet det skikkelig brent. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen anelse hva dette kan være? Lad batteriet ditt. Den vanligste fixen på det problemet, tro det eller ei. Elektronikk hater for lav spenning
quandt1960 Skrevet Januar 30, 2015 Skrevet Januar 30, 2015 Da prøver jeg det i morgen! Takk for tips! Du kan ikke måle batterispenning slik fordi det ikke blir hvilespenningen. Når du har slått av tenningen ta på langlys og hold det inne et minutt. Da vil bilen kvitte seg med overflatespenning og gå i hvile, evt. kan du åpne panser og la det stå på første hakk slik at du får det opp etter at du har låst bilen. La bilen stå en ca. 30 - 60 minutt så måler du spenningen vil samme terminaler du gir bilen starthjelp (motorrommet). Batterispenningen bør ikke vise under 12.25V. Hvis den gjør det så bør du lade batteriet. Hvis det aldri går over ca 12.6V så trenger du nytt batteri, evt sjekke vannet hvis det konvensjonellt (gammel type og ikke AGM)
Bjornizz Skrevet Januar 31, 2015 Forfatter Skrevet Januar 31, 2015 Du kan ikke måle batterispenning slik fordi det ikke blir hvilespenningen. Når du har slått av tenningen ta på langlys og hold det inne et minutt. Da vil bilen kvitte seg med overflatespenning og gå i hvile, evt. kan du åpne panser og la det stå på første hakk slik at du får det opp etter at du har låst bilen. La bilen stå en ca. 30 - 60 minutt så måler du spenningen vil samme terminaler du gir bilen starthjelp (motorrommet). Batterispenningen bør ikke vise under 12.25V. Hvis den gjør det så bør du lade batteriet. Hvis det aldri går over ca 12.6V så trenger du nytt batteri, evt sjekke vannet hvis det konvensjonellt (gammel type og ikke AGM) Jeg kan prøve dette, men jeg har litt vanskelig for å tro at det er batteriet da dette ble kjøpt nytt i høst. Klart det er mulig, men det skal jo ikke skje at de blir ødelagte så fort.
bmwmann24 Skrevet Januar 31, 2015 Skrevet Januar 31, 2015 (endret) Jeg kan prøve dette, men jeg har litt vanskelig for å tro at det er batteriet da dette ble kjøpt nytt i høst. Klart det er mulig, men det skal jo ikke skje at de blir ødelagte så fort. Har vært borti nye batteri som har kortsluttet, så jo alt går an. Neppe tilfelle om du har AGM, men vanlige syrebatteri tåler ikke å bli fri for strøm kombinert med kulde. En c-tec lader kan kanskje bærge et batteri ved at du lader det ved "recon" funksjonen. Lad opp batteriet, la det stå en 45 min til hvilespenning er oppnådd. Mål da om det tapper seg fort. Det bør holde seg over 12.3 og hver og kommer du aldri over 12.6 så er det kaputt (som FJPopp skriver) Etter at du har ladet opp batteriet så kan du prøve å måle ladespenning, det bør liggge på 14.3ca med forbrukere på. Endret Januar 31, 2015 av bmwmann24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå