Eirik Paulsen Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 Noen eksperter her på lufting av kjølesystem? har prøvd alt av oppoverbakker, flere metoder med motor av, og motor på for å lufte den. MOtoren blir allti varm og ene slangen oppe blir varm. Mens radiator og nedre slange til den blir ALDRI varm. Får ikke systemet til å gå i gjennomgang. Noen som har en guide trinnvis hva å gjøre?? Må den bli driftstemp før den åpner og lufter alt etc? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 Må bli driftstemp før termostaten åpner. For øvrig skal du ha varmeapparatet på max temp (vifta kan stå på medium). Da kan du stille den i oppoverbakke (egentlig optional) og klemme på slangen nede litt. Kan ha både lokket og lufteskruen av og skru igjen skrua når det slutter å boble der. Med termostaten åpnet bør det ikke så mye klemming til før du ser at strålen som kommer til ekspansjonstanken er luftfri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 M50/52 motorer kan være noe herk å lufte til tider. En gang måtte jeg fylle vann inn mot torpedovegg (varmeregister) for å få bukt med luftbobla som sperret. Noen ganger kan det hjelpe å ruse motor fra 1500-3000rpm mens man har lufte skrue åpen og gjerne i oppoverbakke. Gjenta rusing til du kjenner det kommer varme i anlegget. Som han over her skriver så skal du ha varmen på maks og vifta kan være på trinn 1. Motor må være driftsvarm slik at termostat åpner og vannet kan fylles over alt. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Paulsen Skrevet Februar 11, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2015 M50/52 motorer kan være noe herk å lufte til tider. En gang måtte jeg fylle vann inn mot torpedovegg (varmeregister) for å få bukt med luftbobla som sperret. Noen ganger kan det hjelpe å ruse motor fra 1500-3000rpm mens man har lufte skrue åpen og gjerne i oppoverbakke. Gjenta rusing til du kjenner det kommer varme i anlegget. Som han over her skriver så skal du ha varmen på maks og vifta kan være på trinn 1. Motor må være driftsvarm slik at termostat åpner og vannet kan fylles over alt. Lykke til. takk for svar men jeg er ganske redd for å la den stå på for lenge pga tempføleren min er gåen og derfor vet jeg aldri hvor varm bilen er... kanskje jeg burde fikse den før jeg går for å lufte den da? hatt den gående på tomgang i 25min før uten at det kommer varme, men kjenner på motoren at det nesten svir når ejg tar i den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 Sikkert greit å fikse tempføleren i samme slengen, men det blir jo ganske varmt ved driftstemp på underkant av 90 grader da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå