Eirik Paulsen Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 Hei tenklte å bytte tempføleren min. "det som vises i dashboardet tempen på motoren" Jeg skrudde av innsuget og kom fram til 2 følere, en jeg skrudde av med 19mm og en 21mm. Noen som vet hvilken av disse det er, eller om det er begge. Og evt kor eg får kjøpt de? Prøvd koed men finner de ikke på siden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 Delenummer 13621703993. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Paulsen Skrevet Februar 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2015 Delenummer 13621703993. er det 13 på bildet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 (endret) Vil no tru at det er nr 14http://www.turnermotorsport.com/image/electrical/sensor_13621703993_coolant_temp_sensor_side.jpg Endret Februar 12, 2015 av Sammyen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Paulsen Skrevet Februar 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2015 Vil no tru at det er nr 14 http://www.turnermotorsport.com/image/electrical/sensor_13621703993_coolant_temp_sensor_side.jpg ja seff så på denne tegningen!" : http://www.koed.no/no/Catalog/Car/BMW/E36/Lim/325i/ECE/L/M/19930500/11/15/1/11_1282/ Der er det 2 følere, nr 13 og nr 15. Vet du hva som er forksjellen på disse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 Einaste eg kan tenke med 2 tempfølere er 1 for vann og 1 for olje, men er langt fra sikker på om det er tilfelle ditt Kan jo hende at det er 2 til vann og for alt eg veit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 Tror begge er til vann, vet ikke helt forskjellen på hvilken går hvor. Det enkleste er sikkert å sjekke motstanden på begge med multimeteret og se hvilken har tatt kvelden. Med de prisene der kan du sikkert med fordel kjøpe begge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Februar 13, 2015 Share Skrevet Februar 13, 2015 (endret) Den blå sensoren er vel for å fortelle styreenheten temp på motor slik at bensinmengde kan bestemmes. En kald motor skal ha mer bensin, ergo om en tempgiver er gåen så kan en bil være tungstartet når den er varm da det kommer altfor mye bensin. Usikker på om den sensoren gir utslag til speedometerhuset, kan være en annen sensor som gir signal til huset? Endret Februar 13, 2015 av bmwmann24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Paulsen Skrevet Februar 13, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 13, 2015 Den blå sensoren er vel for å fortelle styreenheten temp på motor slik at bensinmengde kan bestemmes. En kald motor skal ha mer bensin, ergo om en tempgiver er gåen så kan en bil være tungstartet når den er varm da det kommer altfor mye bensin. Usikker på om den sensoren gir utslag til speedometerhuset, kan være en annen sensor som gir signal til huset+ Ahh takker men det vil si at min bruker mer bensin og går<dårligere siden den allti tror motor er kald og øser på med bensin?? Er det denne på gs? http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/76625 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Februar 14, 2015 Share Skrevet Februar 14, 2015 Ahh takker men det vil si at min bruker mer bensin og går<dårligere siden den allti tror motor er kald og øser på med bensin?? Er det denne på gs? http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/76625 Bildet kom aldri opp, men det bruker å være en blå føler. Skal ikke si for sikkert at det alltid er tilfellet. På min m50 motor står det 2 sensorer vedsiden av hverandre, det er forskjeller på gjengene så man kan ikke montere de feil. På gamle toppen min sto de motsatt, av en eller annen grunn. Kjøp de fra ebay omså, koster vel bare 100,- pr stk der. Fint med nye følere:) Symptomer pleier å være tungstartet motor når den er varm ja, siden det kommer for meget med bensin. Om du har dette symptom, så har du en mulig synder i den blå sensoren! I mange tilfeller hvertfall. Det kan jo være at feilen din ligger i speedometerhuset, om det bare er nåla du sliter med? Min nål beveger seg til tider fra blå til rød og blir værende på drifttemp i 10-15 min før den igjen beveger seg fram og tilbake:p Gamle biler vettu. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 14, 2015 Share Skrevet Februar 14, 2015 Kan også rekalibrere alle nåler i dashbordet med "E36-trikset". Holde inne reset for triptelleren og vri om tenninga til 1. hakk. Når det begynner å dukke opp tall der du vanligvis har km-stand kan du slippe knappen for reset. Da vil du få vist noen koder lagret i bilen og videre vil alle nåler gå fra min til max, samt at alle lamper som skal fungere vil lyse opp. Om temperaturnåla står stille da så er selve nåla kaputt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Paulsen Skrevet Februar 14, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2015 Kan også rekalibrere alle nåler i dashbordet med "E36-trikset". Holde inne reset for triptelleren og vri om tenninga til 1. hakk. Når det begynner å dukke opp tall der du vanligvis har km-stand kan du slippe knappen for reset. Da vil du få vist noen koder lagret i bilen og videre vil alle nåler gå fra min til max, samt at alle lamper som skal fungere vil lyse opp. Om temperaturnåla står stille da så er selve nåla kaputt. Nålen står ikke stile, den går til rett over kald når jeg tar på tenningen, ellers står den der allti går aldri opp etter det ;P ska bestille ny fra koed, skal holde deg oppdtatert her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 14, 2015 Share Skrevet Februar 14, 2015 Aha, men da fungerer den nok da. Forresten, bytta termostathuset til en av aluminium på min idag og måtte lufte etterpå. Gjorde som jeg beskrev i den andre tråden. Varme på max, vifte på medium. Lot bilen stå på tomgang til den ble varm og klemte på den nederste slangen av og til. Lokket på ekspansjonstanken av, lufteskruen var først løs, men skrudde den igjen etterhvert. Da bilen var driftsvarm og termostaten åpen så ville det komme en stråle til ekspansjonstanken når jeg klemte på slangen nede, Først var det bare luft, men til slutt ble det en tilsynelatende luftfri stråle. Har kjørt et par prøveturerer etterpå og det ser ut til å ha gått bra, nåla midt på. Nå tømte jeg riktignok ikke hele systemet, men taktikken ser ut til å ha fungert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Paulsen Skrevet Februar 14, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2015 Aha, men da fungerer den nok da. Forresten, bytta termostathuset til en av aluminium på min idag og måtte lufte etterpå. Gjorde som jeg beskrev i den andre tråden. Varme på max, vifte på medium. Lot bilen stå på tomgang til den ble varm og klemte på den nederste slangen av og til. Lokket på ekspansjonstanken av, lufteskruen var først løs, men skrudde den igjen etterhvert. Da bilen var driftsvarm og termostaten åpen så ville det komme en stråle til ekspansjonstanken når jeg klemte på slangen nede, Først var det bare luft, men til slutt ble det en tilsynelatende luftfri stråle. Har kjørt et par prøveturerer etterpå og det ser ut til å ha gått bra, nåla midt på. Nå tømte jeg riktignok ikke hele systemet, men taktikken ser ut til å ha fungert. yea har lyst å gjøre dette selv men ganske sketchy uten å se tempen på motoren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 14, 2015 Share Skrevet Februar 14, 2015 Skjønner det. Så lenge termostaten fungerer så går det nok greit uansett, men du får vel bare vente på nye tempmålere og prøve da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå