Gå til innhold

3 serie E 46 spørsmål

Naskeladden
 Share

Anbefalte innlegg

Det er lite tap av effekt over tid (les: kjørelengde) på moderne alminnelige bilmotorer og hvis det er et signifikant tap av effekt er det noe galt med motoren. Årsaken er at det idag opereres med svært små tolleransegrenser internt i motoren samt at ulike metallegeringer har blitt vesentlig bedre. Alt er perfekt tilpasset og mange motorer skal ikke engang kjøres inn for at bevegelige deler skal tilpasses hverandre. Selvfølgelig vil en motor med tiden bli slitt, men kjøres den fornuftig og får nødvendig vedlikehold vil det som regel ta svært lang tid før man objektivt merker dette. Jeg merket intet tap av effekt på vår 2003 E46 318d Touring med 340000 Km på telleren. Snarere tvert imot... den gikk faktisk bare bedre og bedre med årene (jeg hadde den i ni år). På den siste langturen vi hadde med bilen (da hadde den kjørt i underkanten av 340000 Km) målte jeg topphastigheten med gps'en til å være 208 Km/t tiltross for at BMW sier at den skal være rundt 200 Km/t. Jeg tror at mange kan fortelle lignende historier med litt eldre BMW'er.

Apropos M54B22 motoren kontra forgjengeren M52B25 motoren ble mitt poeng understreket av CrZyWiz... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bre svar folkens! Tanken med innlegget var og få "ekspert" hjelp fra de som kan sånt så tar i mot alt info jeg har fått av dere når jeg skal ut å kjøpe meg bil. Har enda litt tid igjen med moped før jeg blir 18 så har god tid til og lære meg litt mer om bil og kjøp. Kommer nokk ikke til og se på denne alikavel viss den var så overpriset/det med eu kontrollen. Men BMW blir det nokk uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...