Gå til innhold

Bmw 320IAT 2002mod Oljelekasje!


ropa
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Som topic sier så handler det om oljelekasje.

 

På fredagen så kjørte jeg meg en liten tur og så sto jeg en stund på tomgang mens jeg ventet på noen folk, la merke til en svak bankelyd fra motorrommet, kanskje 10-15sek mellom hver gang den kom. Gikk ut av bilen og prøvde å se i motorrommet og høre etter ulyder, hørte ikke noe der og hadde ikke noen lykt med meg heller. Satt meg igjen i bilen. Hørte samme lyd og man kunne bare høre lyden når man satt inne i bilen. Kjørte hjem og parkerte der og bilen har stått i hele helga og glemte jo å se ned i motorrommet da jeg kom hjem. Da disse menneskene som jeg ventet på hadde jeg ikke sett på en stund, så derfor gikk det i glemmeboken! :P  (Vet ikke om dette har noe med lekasjen å gjøre, men siden jeg ikke har hørt noe før så trur jeg jo seff at det har en sammenheng)

 

 

Beskrivelse av feil: Men tilbake til det som skjedde i dag når lekasjen faktisk kom. Kjørte helt normalt til jobben og parkerte. Hopper ut av bilen og ser en stripe av olje i snøen. Står en traktor ved siden av og tenker jo først at det må være den som har lagd sporene. Men så følger jeg de og de går under bilen min. Tenker jaja noen har vært uheldig som har vært parkert der før meg. Men så tar jeg en nærmere titt og ser jo at det lekker under bilen :(

 

Så ut som oljen kom fra oversiden ved siden av motor på høyre side når man står foran bilen. Noen mente det kunne være oljetrykk slange som har røkket eller veivhusventil eller noe sånt.

 

Hva tenker dere om problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M54B22 du har?

Kor langt har den gått? Er det byttet toppdekselpakning på denne? Denne pakningen har levetid på ca 150'km, sjølv om min levde 170' :P
Då var det lekkasje på venstre side av motor (Sett framifrå)

Eg ville anbefalt deg å ta av den slangen som henger på toppdekselet (Ligger "over" viften ganske midt i motorrommet neste "ute med grillen") og sett inni om det var dritt eller misfarge.
Vær veldig forsiktig med denne da denne kan knekke meget lett. Blir stiv og porøs etter tid. Eg knakk min -.-
Er to plasser du må knipe på festet før du drar den ut.

Følg den samme slangen inn i motor og lys med sterk lykt der denne går. Har ein mistanke om at det er her du har lekkasje.

Visst det er denne slangen så forklarer ikkje det dunkelyden din då, hmm.
Andre med info?

Ta gjerne bilder og post etter du har sett :)

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er en M54B22. Er i hvertfall M54 motor, bilen står ikke her nå. Tok bilbergning og sendte den på et verksted. Men lurte på om noen har opplevd dette eller hadde peil på hva det kanskje skulle kunne være. Har litt dårlig erfaring med diverse verksted, mange prøver å jukse og blåse opp feilene til mye større enn det er. Klart det finnes mange flinke ærlige folk der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhus ventil og noen slanger må byttes ut, finnes det DIY på detta? 7k for deler og 6k for 5,5t arbeid.

Tipper jeg kan få tak i billigere deler og kanskje ta jobben selv med en mekaniker venn.

Men vurdere fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7k for deler hørtest mykje ut, sett på KOED sine sider?
Det går fort ei heil helg på denne jobben. Skal ut med innsuget og rote ein del for å få erstatte alle slangene.

 

Edit: Trudde at ved tett veivhusvent så skulle det alltid komme "majones" med peilepinnen og under oljepåfyllingslokket?
        Det er ingen misfarging på oljen eller nedi "peilerøret"?
 

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lot dem ta jobben da jeg trenger bilen rimelig fort, hadde sikkert klart å komme meg greit under 10k med venne mekaniker hjelp og bestilling av deler fra koed og diverse :P Som sagt må ha bilen i daglig bruk i par mnd nå pga kurs.

 

Var faktisk Gul aktig masse under oljelokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7k for for deler så rekner eg med at dei har byttet ein del meir enn kun huset og tilhørende slanger, kanskje dei har tatt på seg oljeskift og motorrens samtidig?
Forsatt litt stiv pris.

Husk å ta i mot kvittering! ;)

 

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst bare deler for 3k totalt.+ 5,5l olje som kom på 600kr.

 

Feilsøk 2timer brukt kom på a 804kr+moms per time

+5,5t verkstedtimer

 

Det som er gjort, Skifte slanger/plastrør og veivhusventil

Rengjøring av motor.

Bytte av vakumslanger innsug

Skifte av multireim.

 

Kom på totalt 13.5k :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...