Paulsen Skrevet Februar 17, 2015 Skrevet Februar 17, 2015 Hei!Har i det siste vært plaget med at min 525tds '98 plutselig mister så og si all kraft, for en liten stund. Da reagerer den heller ikke på kickdown eller S. Idag fikk jeg max. 40 km/t med rundt 2.000 RPM i 3. gir, tok en kickdown og holdte pedalen i gulvet med null reaksjon. Plutselig etter 10-15 sek med pedalen i gulvet våknet den til live. Dette kan skje fra en tid til annen, spesielt ved litt påkjenning/stigninger. Noen ganger "låser" bilen seg ved rundt 60 km/t.Var inne hos BMW etter episoden for å få lest ut feilkoder. Der fant mekanikeren hele 19 forskjellige feil relatert til motorstyring og girkasse, men mente på at alle var fantomfeil siden jeg hadde et veldig dårlig batteri. Bilen måtte ha starthjelp eller diagnosen. Han mente også på at batteriet selv kunne være synderen, da disse bilene fikk mange rare symptomer når batteriet er dårlig. Vi ble enige om at jeg selv skulle bytte batteri, så skulle han ta en ny diagnose i neste uke. Synes det høres rart ut at et dårlig batteri kan forårsake slike problemer, da jeg som regel kun har vært redd for å ikke få i gang motoren. Hvis motoren først har startet har jeg ikke brydd meg mer med det liksom.Noen som har noen innspill på hva som kan være galt og om et batteribytte vil kunne eliminere feilen?
Sammyen Skrevet Februar 17, 2015 Skrevet Februar 17, 2015 (endret) Når det er lav spenning på batteriet så skjer det mykje forskjellige rare ting i heile bilen.Ville ivertfall byttet batteriet og tatt det frå der Kan då gå innpå koffor batteriet har lav spenning.Gammelt batteri?Dårlige børster på dynamo?Kan det være ein spenningsregulator som tuller seg? Endret Februar 17, 2015 av Sammyen
Paulsen Skrevet Februar 17, 2015 Forfatter Skrevet Februar 17, 2015 Takk for innspill! Jeg skjønner at disse bilene er relativt skjøre angående elektronikk.Det står et 100ah Sønnakbatteri i bilen, men det er noen år gammelt nå. Så det er vel godt modent for utskiftning.Jeg skal starte med batteribytte iallefall.
Sammyen Skrevet Februar 17, 2015 Skrevet Februar 17, 2015 Sjekk om du får byttet det i morgo og postet resultater her
Paulsen Skrevet Februar 19, 2015 Forfatter Skrevet Februar 19, 2015 (endret) Jeg satte inn et splitter nytt 100ah Sønnakbatteri i bilen idag og kjørte en testtur på 3 mil med litt inspirert kjøring.Bilen virket kjapp og fin og "låste" seg ikke. Responderte bra på gasspådrag og kickdown. Skal ta en lengre tur på 40 mil i neste uke, så jeg får vel svar da på om problemet er løst. Ligger stabilt på 14,1v både på tomgang og under kjøring.Men la merke til et spenningsfall ned til 12.9v under rusing akkurat i det jeg slipper gassen. Så går det noen sekunder før spenningen stabiliserer seg på 14.1v igjen. Er dette et tegn på at noe er galt med dynamo/spenningsregulator, og kan dette være en årsak til problemet med bilen? Eller er litt spenningsfall som dette normalt?Legger ved en liten videosnutt som viser spenningsfallet, målt via motorvarmerenheten: http://youtu.be/z0ZRA8ahNqw Endret Februar 19, 2015 av Paulsen
Paulsen Skrevet Juni 5, 2015 Forfatter Skrevet Juni 5, 2015 (endret) Hei igjen. Har vært opptatt med studier i det siste så har ikke hatt tid til å bruke på bilen. Bilen oppfører seg likedan enda, den kan finne på å låse seg i rundt 60 km/t og responderer ikke på gass. Bilen kan også rykke og nappe i rundt 70 km/t fra tid til annen, akkurat som om kassa ikke vet om den skal gire opp eller ned. Bilen er gått 223k km, automatgirolje og filter ble byttet for 13k km siden. Batteri ble byttet for 2k km siden, dieselfilter er også byttet uten hell.Har flyttet hjem igjen for sommeren, så har ikke tilgang på et BMW-verksted. Endret Juni 5, 2015 av Paulsen
MariusW Skrevet Juni 5, 2015 Skrevet Juni 5, 2015 Hadde lignende problem med nykking og at bilen plutselig fikk full fart på min 525Tds. Kjøpte LMM fra ebay til 500 kr. Gulle god 2 år senere:)
Paulsen Skrevet Juni 11, 2015 Forfatter Skrevet Juni 11, 2015 Ny LMM og nytt luftfilter fra ebay på vei i posten, så er det bare å krysse fingrene!
Sammyen Skrevet Juni 11, 2015 Skrevet Juni 11, 2015 Du har ikkje tatt ny diagnose etter nytt batteri?
Paulsen Skrevet Juni 12, 2015 Forfatter Skrevet Juni 12, 2015 (endret) Batteriet er nylig byttet uten hell. Ny diagnose er ikke tatt, men har diagnoseprogram (BMW Scanner 1.4.0) på vei fra ebay.Bor på "bygda" så har begrenset med diagnosemuligheter, men jeg har en kompis som jobber på et VW-verksted som mente på at han kunne få kjørt en diagnose (hvis BMW scanneren ikke funker). Kjører for tiden med LMM frakoblet. Virker som bilen har bra gassrespons nå og jeg har enda ikke opplevd rykk og napp. Men den drar noe så utfattelig dårlig, omtrent null drag. Virker nesten som en sugediesel. Bare jeg er såvidt borti gasspedalen nå, så girer kassa ned for å kompensere. Det er vel normalt siden bilen går i et slags nødmodus vil jeg tro. Endret Juni 12, 2015 av Paulsen
Otis Skrevet Juni 12, 2015 Skrevet Juni 12, 2015 Forstår ikke helt hvorfor å koble ut LMM er så populært for å "feilsøke", det eneste du opplever er at motoren går i nødmodus.
Sammyen Skrevet Juni 12, 2015 Skrevet Juni 12, 2015 Tingen er at når står bilen på tomgang og det er null reaksjon når du popper ut LMM'n så er den defekt, er vel einaste ein skal gjere med den
Paulsen Skrevet Juni 16, 2015 Forfatter Skrevet Juni 16, 2015 (endret) En kompis kikka litt på bilen min i helgen og fikk blant annet tatt en kikk på turbo. Ingen slakke og fine blader. Vi satte på et åpenfilter for å høre når turboen laddet, siden vi ikke hadde turbotrykksmåler tilgjengelig. Høres ut som turboen ladder som bare det, men etter å ha kjørt en stund går plutselig bilen dass og turboen ladder lite eller ingenting. Igår oppdaget jeg at bilen luktet diesel når den sto og gikk på tomgang utenfor butikken og riktignok stinket det diesel i motorrommet. La merke til en dieselflekk i oppkjørselen idag hvor bilen har stått. Så regner med det er en heftig lekkasje en plass, som kan bidra til at bilen går dass. Jeg fikk forøvrig tatt diagnose på bilen idag og ble ikke noe særlig klokere. Lå en haug med feilmeldinger inne, noen som jeg regner med er eldgamle (vannpumpa røyk i 2009). Så jeg slettet alle feilmeldingene, kjørte en liten testur og tok en ny diagnose. Før jeg slettet feilmeldinger: # ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------DDE -> 26/BA - Air-mass flow sensor 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 Shadow-memory: 26/BA - Air-mass flow sensor 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 EWS -> 0F/22 - Power on reset 00/01 - Wrong identification, key 0 A/C -> 15/02 - Auxiliary water pump LCM -> 28/03 - Thermal oil-level sensor defect Shadow-memory: 5B/01 - Level washer fluid 78/1F - Left low beam light 7A/1F - Front left side light 7B/1F - Front right side light 7C/1F - Front left turn signal indicator 7E/13 - Right fog light 7F/1F - Left fog light 81/02 - Right high beam light 8C/0D - Rear left side light 8D/1F - Rear right side light 8E/0C - Left tail light 8F/11 - Right tail light 92/1F - Left brake light 93/0F - Right brake light 95/01 - Rear right fog light ZKE -> Shadow-memory: 93/21 - Power up from the GM III 73/21 - Cable Tacho A (speedometer) or IKE implausible PDC -> 10/CE - Converter, rear left # SCAN END--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Etter sletting av feilmeldinger og testtur: # ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------DDE -> 08/B2 - Glow-plug system 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 Shadow-memory: 08/B2 - Glow-plug system 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 LCM -> 28/01 - Thermal oil-level sensor defect PDC -> 10/C6 - Converter, rear left # SCAN END--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vet dog ikke om BMW Scanneren fikk tilgang til alle modulene, da page 2 og page 3 var så og si tom. http://i60.tinypic.com/10okv37.jpg http://oi62.tinypic.com/291c9yx.jpg http://oi58.tinypic.com/2q8vtxi.jpg Endret Juni 16, 2015 av Paulsen
Otis Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Utifra den siste lesingen så har du ingen feil i sammenheng med det du opplever. Og det er vanlig. Du må enten kjøre til feilen oppstår og lese ut på nytt. Evt så kan bruke live verdier under kjøring.
JakkeJakobsen Skrevet Juni 17, 2015 Skrevet Juni 17, 2015 Hei! Jeg er kompisen som hjalp han her om dagen. Vi sjekka turboen grunnet en høyfrekvent pipelyd jeg tenkte kunne ha med turboen å gjøre. Kan jo fint være noe helt anna, men vi sjekka iallefall. Aldri kjent en så tight turbo før. Spraya MAF med elektronikkrens, og nøkkinga forsvant da. I mangel på OBD2 og turbotrykksmåler satte vi på åpenfilteret mitt for å høre, å lufta gikk begge veier, og det var noe som jobba der iallefall. Tanken er dieselpumpa, han har fått en relativt stor diesellekkasje ved filteret, antar pumpa også sitter der, så det skal vi se på til helga. Annet er å sjekke at ingenting er galt med MAP, samt å sjekke EGR, rense denne, og til slutt sjekke over alt av vakumslanger, selvom jeg ikke la merke til noe som skal lage så grassalt mye tull som dette. Røret fra IC til innsug er rør, virker som metall, vet ikke om dette er standard på disse bilene, men tenker veien mot vakumlekkasje av større grad enn en 1.5mm slange liksom. Men det høres ut som dieseltilførsel er synderen, er litt omvendtland for meg som bensintilhenger, men om den ikke får dieselen den skal ha så blir ikke resultatet maks turbotrykk og tenningsbank som på en bensiner, men heller mindre turbotrykk og kraft, amirite? Vet ikke om det er mer til turbotrykksstyringa enn wastegate? Er kjent med vanlig helmekanisk oppsett, samt med solenoid som nyere biler har, men det er jo igjen bensiner da. Noen kjører wastegate styrt av trykk, noen bruker vel vakum også på diesel om jeg ikke husker feil. Uansett var det noe annerledes som gjør at jeg ikke er helt sikker på hvordan det fungerer på diesel iallefall. jim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå