Gå til innhold

E39 525tds mister all kraft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Har i det siste vært plaget med at min 525tds '98 plutselig mister så og si all kraft, for en liten stund. Da reagerer den heller ikke på kickdown eller S.

Idag fikk jeg max. 40 km/t med rundt 2.000 RPM i 3. gir, tok en kickdown og holdte pedalen i gulvet med null reaksjon. Plutselig etter 10-15 sek med pedalen i gulvet våknet den til live. Dette kan skje fra en tid til annen, spesielt ved litt påkjenning/stigninger. Noen ganger "låser" bilen seg ved rundt 60 km/t.

Var inne hos BMW etter episoden for å få lest ut feilkoder. Der fant mekanikeren hele 19 forskjellige feil relatert til motorstyring og girkasse, men mente på at alle var fantomfeil siden jeg hadde et veldig dårlig batteri. Bilen måtte ha starthjelp eller diagnosen. Han mente også på at batteriet selv kunne være synderen, da disse bilene fikk mange rare symptomer når batteriet er dårlig. Vi ble enige om at jeg selv skulle bytte batteri, så skulle han ta en ny diagnose i neste uke.

Synes det høres rart ut at et dårlig batteri kan forårsake slike problemer, da jeg som regel kun har vært redd for å ikke få i gang motoren. Hvis motoren først har startet har jeg ikke brydd meg mer med det liksom.

Noen som har noen innspill på hva som kan være galt og om et batteribytte vil kunne eliminere feilen?

Skrevet (endret)

Når det er lav spenning på batteriet så skjer det mykje forskjellige rare ting i heile bilen.
Ville ivertfall byttet batteriet og tatt det frå der  :)

Kan då gå innpå koffor batteriet har lav spenning.
Gammelt batteri?
Dårlige børster på dynamo?

Kan det være ein spenningsregulator som tuller seg?

Endret av Sammyen
Skrevet

Takk for innspill! Jeg skjønner at disse bilene er relativt skjøre angående elektronikk.
Det står et 100ah Sønnakbatteri i bilen, men det er noen år gammelt nå. Så det er vel godt modent for utskiftning.
Jeg skal starte med batteribytte iallefall.

Skrevet (endret)

Jeg satte inn et splitter nytt 100ah Sønnakbatteri i bilen idag og kjørte en testtur på 3 mil med litt inspirert kjøring.
Bilen virket kjapp og fin og "låste" seg ikke. Responderte bra på gasspådrag og kickdown.

Skal ta en lengre tur på 40 mil i neste uke, så jeg får vel svar da på om problemet er løst.

Ligger stabilt på 14,1v både på tomgang og under kjøring.
Men la merke til et spenningsfall ned til 12.9v under rusing akkurat i det jeg slipper gassen. Så går det noen sekunder før spenningen stabiliserer seg på 14.1v igjen. Er dette et tegn på at noe er galt med dynamo/spenningsregulator, og kan dette være en årsak til problemet med bilen? Eller er litt spenningsfall som dette normalt?

Legger ved en liten videosnutt som viser spenningsfallet, målt via motorvarmerenheten:

http://youtu.be/z0ZRA8ahNqw

Endret av Paulsen
  • 3 months later...
Skrevet (endret)

Hei igjen. Har vært opptatt med studier i det siste så har ikke hatt tid til å bruke på bilen.

Bilen oppfører seg likedan enda, den kan finne på å låse seg i rundt 60 km/t og responderer ikke på gass. Bilen kan også rykke og nappe i rundt 70 km/t fra tid til annen, akkurat som om kassa ikke vet om den skal gire opp eller ned. Bilen er gått 223k km, automatgirolje og filter ble byttet for 13k km siden. Batteri ble byttet for 2k km siden, dieselfilter er også byttet uten hell.
Har flyttet hjem igjen for sommeren, så har ikke tilgang på et BMW-verksted.

Endret av Paulsen
Skrevet

Hadde lignende problem med nykking og at bilen plutselig fikk full fart på min 525Tds. Kjøpte LMM fra ebay til 500 kr. Gulle god 2 år senere:)

Skrevet

Ny LMM og nytt luftfilter fra ebay på vei i posten, så er det bare å krysse fingrene!

Skrevet (endret)

Batteriet er nylig byttet uten hell. Ny diagnose er ikke tatt, men har diagnoseprogram (BMW Scanner 1.4.0) på vei fra ebay.
Bor på "bygda" så har begrenset med diagnosemuligheter, men jeg har en kompis som jobber på et VW-verksted som mente på at han kunne få kjørt en diagnose (hvis BMW scanneren ikke funker). :-P

Kjører for tiden med LMM frakoblet. Virker som bilen har bra gassrespons nå og jeg har enda ikke opplevd rykk og napp. Men den drar noe så utfattelig dårlig, omtrent null drag. Virker nesten som en sugediesel. Bare jeg er såvidt borti gasspedalen nå, så girer kassa ned for å kompensere. Det er vel normalt siden bilen går i et slags nødmodus vil jeg tro.

Endret av Paulsen
Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor å koble ut LMM er så populært for å "feilsøke", det eneste du opplever er at motoren går i nødmodus.

Skrevet

Tingen er at når står bilen på tomgang og det er null reaksjon når du popper ut LMM'n så er den defekt, er vel einaste ein skal gjere med den :P

Skrevet (endret)

En kompis kikka litt på bilen min i helgen og fikk blant annet tatt en kikk på turbo. Ingen slakke og fine blader. Vi satte på et åpenfilter for å høre når turboen laddet, siden vi ikke hadde turbotrykksmåler tilgjengelig. Høres ut som turboen ladder som bare det, men etter å ha kjørt en stund går plutselig bilen dass og turboen ladder lite eller ingenting.

Igår oppdaget jeg at bilen luktet diesel når den sto og gikk på tomgang utenfor butikken og riktignok stinket det diesel i motorrommet. La merke til en dieselflekk i oppkjørselen idag hvor bilen har stått. Så regner med det er en heftig lekkasje en plass, som kan bidra til at bilen går dass.

Jeg fikk forøvrig tatt diagnose på bilen idag og ble ikke noe særlig klokere. Lå en haug med feilmeldinger inne, noen som jeg regner med er eldgamle (vannpumpa røyk i 2009). Så jeg slettet alle feilmeldingene, kjørte en liten testur og tok en ny diagnose.

Før jeg slettet feilmeldinger:

# ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DDE   ->  26/BA - Air-mass flow sensor
          00/00 - Error number 00
          00/00 - Error number 00
          Shadow-memory:
          26/BA - Air-mass flow sensor
          00/00 - Error number 00
          00/00 - Error number 00
          00/00 - Error number 00

EWS   ->  0F/22 - Power on reset
          00/01 - Wrong identification, key 0

A/C   ->  15/02 - Auxiliary water pump

LCM   ->  28/03 - Thermal oil-level sensor defect
          Shadow-memory:
          5B/01 - Level washer fluid
          78/1F - Left low beam light
          7A/1F - Front left side light
          7B/1F - Front right side light
          7C/1F - Front left turn signal indicator
          7E/13 - Right fog light
          7F/1F - Left fog light
          81/02 - Right high beam light
          8C/0D - Rear left side light
          8D/1F - Rear right side light
          8E/0C - Left tail light
          8F/11 - Right tail light
          92/1F - Left brake light
          93/0F - Right brake light
          95/01 - Rear right fog light

ZKE   ->  Shadow-memory:
          93/21 - Power up from the GM III
          73/21 - Cable Tacho A (speedometer) or IKE implausible

PDC   ->  10/CE - Converter, rear left

# SCAN END
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Etter sletting av feilmeldinger og testtur:

# ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
DDE   ->  08/B2 - Glow-plug system
          00/00 - Error number 00
          00/00 - Error number 00
          00/00 - Error number 00
          Shadow-memory:
          08/B2 - Glow-plug system
          00/00 - Error number 00
          00/00 - Error number 00
          00/00 - Error number 00

LCM   ->  28/01 - Thermal oil-level sensor defect

PDC   ->  10/C6 - Converter, rear left

# SCAN END

Vet dog ikke om BMW Scanneren fikk tilgang til alle modulene, da page 2 og page 3 var så og si tom.

http://i60.tinypic.com/10okv37.jpg

http://oi62.tinypic.com/291c9yx.jpg

http://oi58.tinypic.com/2q8vtxi.jpg

Endret av Paulsen
Skrevet

Utifra den siste lesingen så har du ingen feil i sammenheng med det du opplever.

Og det er vanlig.

Du må enten kjøre til feilen oppstår og lese ut på nytt.

Evt så kan bruke live verdier under kjøring.

Skrevet

Hei! Jeg er kompisen som hjalp han her om dagen. Vi sjekka turboen grunnet en høyfrekvent pipelyd jeg tenkte kunne ha med turboen å gjøre. Kan jo fint være noe helt anna, men vi sjekka iallefall. Aldri kjent en så tight turbo før. Spraya MAF med elektronikkrens, og nøkkinga forsvant da. I mangel på OBD2 og turbotrykksmåler satte vi på åpenfilteret mitt for å høre, å lufta gikk begge veier, og det var noe som jobba der iallefall.

Tanken er dieselpumpa, han har fått en relativt stor diesellekkasje ved filteret, antar pumpa også sitter der, så det skal vi se på til helga. Annet er å sjekke at ingenting er galt med MAP, samt å sjekke EGR, rense denne, og til slutt sjekke over alt av vakumslanger, selvom jeg ikke la merke til noe som skal lage så grassalt mye tull som dette. Røret fra IC til innsug er rør, virker som metall, vet ikke om dette er standard på disse bilene, men tenker veien mot vakumlekkasje av større grad enn en 1.5mm slange liksom.

Men det høres ut som dieseltilførsel er synderen, er litt omvendtland for meg som bensintilhenger, men om den ikke får dieselen den skal ha så blir ikke resultatet maks turbotrykk og tenningsbank som på en bensiner, men heller mindre turbotrykk og kraft, amirite?

Vet ikke om det er mer til turbotrykksstyringa enn wastegate? Er kjent med vanlig helmekanisk oppsett, samt med solenoid som nyere biler har, men det er jo igjen bensiner da. Noen kjører wastegate styrt av trykk, noen bruker vel vakum også på diesel om jeg ikke husker feil. Uansett var det noe annerledes som gjør at jeg ikke er helt sikker på hvordan det fungerer på diesel iallefall.

jim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...