Gå til innhold

Skifte termostat på e28.

Lars Magnus
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Bmw e28 528i i går. Bilen er en 82 modell. Det er en god del jobb med den, men jeg fikk den så billig at det må jeg regne med. 

Noen her inne som har erfaring med å skifte termostat på disse bilene/motorene?

Hadde satt pris på en god forklaring på hvordan man bytter den, og link til ny termostat hadde vert knall! 

Takker for svar.

Endret av Lars Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg først og fremst gratulere deg med en "ekte" bmw :smile:

Du får kjøpt termostat både på Mekonomen og Bilxtra osv, evnt Koed kan også være ålreit

Enkel skuring og bytte termostat ¨på m30 motor, sitter i framkant på motor ved innsuget, ser det på bildet.

Jeg pleier vertfall og løsne lufteskruen på toppen av lokket først bare sånn for og være sikker på at den ikke knekker etter at jeg har montert lokket med ny termostat og pakning osv

Siden det er så små bolter på termostat huset, kan det være lurt og starte bilen og la den gå littegrann på tomgang, bare for og få litt lunk i motor.

men når koker motor da ? ved kjøring, eller hvis den står lenge på tomgang? evnt begge deler ?

gammal Bmw, eller generelt alle biler som har viskosevifte, så er det OFTE at denne blir dårlig, sjekk den

post-70576-0-12565600-1424327961_thumb.j

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

E28 er fine biler å skru på stort sett, bare mann ikke er alt for uheldig med rust.
Under et ganske gammelmodig skall, er det benyttet forholdsvis solid og "moderne" teknikk.

Designmessig liker jeg å kalle E28 for en facelift av E12; som tross alt er tilvirket på slutten av 60-tallet.

Angående termostat, må du først finne ut hvilket termostathus du har (før eller etter september 1985).
Jeg ser du har en 82-modell, men termostathuset kan være byttet.
Se gjerne en tråd jeg startet for syv år siden: http://bimmers.no/topic/618446-e28-termostat-528i/

gsbildeler og koed er begge allrighte steder å kjøpe deler.
gs er stort sett litt raskere, mens koed er stort sett billigere (ikke nødvendig vis originaldeler).

Eksempel på "sprengt" tegning tilsvarende din bil: http://realoem.com/bmw/partgrp.do?model=4171&mospid=47218&hg=11&fg=35

Før du evt. kjøper ny termostat, kan du prøve å ta ut den gamle, og koke den i en kjele, også se ved hvilken temperatur den åpner.

Disse motorene er etter min mening vanskelige å lufte, så ikke gi opp dersom det skulle koke over et par ganger.
Det kan tilsynelatende se bra ut, også kjører mann i 5 minutter også koker det over.

Da er det bare å prøve på nytt.

Det kan i værste fall være toppakningen som har gått.

Du bør inspisere kjølevæske og motorolje, ser dette bra ut er det store sjanser for at toppakningen er ok.

Vannpumpa har skovlehjul i metall, så hvis den ikke lekker trenger den normalt ikke byttes.

Når du finner ut hvilken termostat du har, kan du f.eks. kopiere delenummeret inn her:
https://www.koed.no/no/CheckOut/Basket/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...