Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en 320d xdrive e91 2012-mod med N47 som har gått 160 000km. Kjøpte den des 2014. Under prøvekjøring til NAF- test kom "engine fault" og påfølgende redusert motorkapasitet. Da jeg slukket bilen, og NAFs testmann startet den opp var problemet borte. Selger (en bruktbilimportør) tar diagnose når jeg kommer tilbake med bilen, og feilen skal visstnok skyldtes en lekkasje på en vakumslange, som ble utbedret, og feilbeskjed stilt tilbake. Har kjørt bilen en stund, bl.a på langtur, uten problemer før "engine fault" dukker opp igjen med påfølgende reduksjon i motorkraft. Etter dette har bilen typisk full mototkraft ved oppstart, men etter ca 25 min blir den kuttet 50 %. Ellers går bilen fint, uten ulyder.

Hadde så bilen til utredning på nærmeste BMW. Der ble det konludert med:

- Defekt regulator turbo. Han sa at det ikke var mulig å få bestilt regulator separat, så en helt komplett ny turbo må bestilles.

- Defekt trykkgiver før turbo.

- Løpehjul på dynamo som må skiftes. Anbefalte at en skiftet vannpumpe + dynamo i samme slengen.

Dette kom på i overkant av førti tusen, med delene plus arbeid, sa han. Han anbefalte å bruke bilen minst mulig før dette er utbedret da risikoen for å bygge opp sot i toppen er betydelig.

Tok så kontakt med selger (som har eget verksted). Feilen skjedde innenfor garantitiden. Han sier dette er svindel, og at det ikke skal skiftes noen turbo. Han mener feilen forsvinner ved å smøre opp et stag til turbo, men at han skifter "still motor" hvis den har gått.

Skal levere bilen, og gi han en sjanse til å utbedre feilen. Likevel, blir jeg ganske forvirret over to så vidt forskjellige oppfatninger av samme symptomer. Det siste jeg ønsker er pseudo- utbedringer fra selger, så dukker feilene opp igjen utenfor bruktbilgarantien. Lurer derfor på om dere har noen erfaringer med tilsvarende problem?

Mvh Torgeir

Skrevet

Er nok skift av turbo som gjelder "smøre opp stag til turbo" har liten virkning på disse turboene. Husker dette var ett utbedringsforsøk på den forrige motoren, sjeldent det faktisk løste problemet i lengden men

Skrevet

Regulator er ikke å få kjøpt løst rett fra BMW. Kan godt hende du finner det andre steder, ebay eller lignende

Vet du hva denne delen heter på engelsk? Er det den delen som heter 'turbo actuator'?

Skrevet

Hei

Da har jeg hatt bilen til utbedring på verkstedet til selger. Han forteller at en svakhet med disse elektroniske regulatorene er at regulatorstag henger seg opp hvis det ikke blir smurt regelmessig, dette er et problem på turboene til både Mercedes, BMW og VAG. Han nevner mange eksempler på autoriserte merkemekanikere som foreslår å bytte hele turbo, for så å selge dem privat for kr 10 000,-. Hvis dette medfører riktighet, er det på grensen til svindel.

Uansett, han smurte opp dette staget på bilen min, og jeg har ikke hatt problemer siden. Han anbefaler med å bruke bilen oftere en jeg gjør nå (sykler til jobb). Jeg krysser virkelig fingrene for at denne utbedringen holder seg. Kommer til å be mekaniker smøre inn dette staget ved servicer fremover.

Håper andre kan ta lærdom av dette paradokset. Merkeverksted foreslår utbedringer til kr 41 000,- mens feilen forsvinner ved å smøre inn et stag med olje. Likevel, tiden vil vise om dette var det rette "inngrepet".

Skrevet (endret)

Regulator kan fikses separat men da må du kjøpe en elektronisk justerenhet for aktuatoren for å justere nullpunkt (VNNT-Pro Tester/Mitsubishi Turbo). Aktuator får du ikke kjøpt direkte av BMW men av leverandør, finner dette med litt googling på nettet.

Uansett bra at det løste seg med smøring, har ikke hørt før at det kan være en fiks.

Samtidig er det spesielt at BMW Verksted påstår at hele turbo må byttes, dette hadde jeg klaget inn til BMW Norge og samtidig stilt verksmesteren opp etter veggen. Du skal faktisk få 4000 kr i pant på en slik turbo hvis den må skiftes fordi ofte kan de bare overhales så er de fin igjen. 

Red: Aktuatoren er forøvrig ofte levert av Hella og Mitsubishi for BMW 2.0d

Endret av FJPopp
  • 1 month later...
Skrevet

En liten oppdatering. Har nå kjørt bilen nesten daglig i nærmere 6 uker siden feilen ble utbedret. Motor og turbo har fungert utmerket. Sikkert for tidlig å konstatere noe, men håper erfaringen kan være til hjelp for andre i tilsvarende situasjoner.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...