Gå til innhold

E36 "M3" blir M50B25 turbo! Motor satt i.


termin
 Share

Anbefalte innlegg

Heihei! 
Da lager jeg ny tråd, i og med at jeg ikke vil ødelegge den gamle tråden som stort sett omhandler ombygging fra 325->M3.
M3 motoren fikk rådebank på Våler sist sommer, og samtidig har jeg lyst på litt mer krefter under panseret.
Valget blir da ganske enkelt et "standard" bygg på M50B25 på original bunndel, og satser på å kjøre 1 bar trykk på 95. Bilen vil først og fremst gå som banebil nå det neste året, og så får vi se om M3 motoren senere blir oppbygd for å få bilen helt gategodkjent. Alt av foringer, bremserør og lignende blir uansett skiftet til helt nytt, så en eventuell EU godkjenning mot høsten skal gå rett gjennom. Bilen vil bli bygget for drifting.

Det første treffet jeg satser på blir nok E30Meet, og muligens noen gatebil treff her og der.
I farten siden jeg kjeder meg, så har en liste blitt laget over ting som blir innhandlet fremover. Ser du noe jeg mangler på listen(Eller du kanskje har?) så er det bare å nevne det her.

Dyser har jeg midlertidig satt til 550cc, men muligens får jeg tak i større for å senere slippe å kjøpe andre.
Har allerede estimert godt over 30k for å være reell, og blir sikkert for mer. 

Legger ved bildet fra siste dagen den ble kjørt med S50B32 motor før den rasa.
post-64360-0-30911800-1424995432_thumb.p
post-64360-0-58733900-1424995262_thumb.p

Nå gleder jeg meg skikkelig til å komme i gang, og satser på å bygge en holdbar og konkuransedyktig bil. 400 hester er kanskje ikke nok, men jeg har ikke økonomien med det første til å bygge smidd motor. Satser på at 400 holder en stund.

Endret av termin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heihei!
Har per dags dato påskeferie, og da må en jo selvsagt jobbe med bilen :) 
Dagen har gått ut på å ta ned bakstillingen, da denne skal få powerflex montert. Diffen skal og taes en titt på snart, og fortsatt litt usikker på hvordan det blir. Veldig lysten på sveisa diff, da 25% fort kanskje kan bli lite for drifting.

 

Powerflex fra Larkspeed performance. 

post-64360-0-12725000-1427733826_thumb.j
M3 6 trinnskasse :)
post-64360-0-76030700-1427733946_thumb.j
Nye bruksbilen til høyre. Litt harrystylet, men la gå!
post-64360-0-91855100-1427734066_thumb.j
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ting skjer her folkens ;) 
Det har jo vært en god del planlegging for hvordan jeg skal klare å få bilen klar til årets sesong med tanke på at jeg har min siste eksamen 10. Juni, og jeg jobber ved siden av. I tillegg så står den nå helt uten understell og motor på bukker. For å få bilen klar, så gjør jeg det enkelt ved å hente ferdigbygget,  og 95% ferdig mappet motor fra Sverige. Dette blir turnkey, med unntak av at jeg må leppe opp bensinslanger, og et raskt turboskifte.

 

Motoren er en nyoppbygget M50B25 non vanos med nesten standard bunndel, og ARP/MLS i toppen. Kjørt omtrentlig 10 timer siden oppbygging, og ALT følger med den. Hentes onsdag, og etter det er det "plankekjøring" med å få bilen klar.

-Diff må overhales/sveises.

-Bensinsystem. Litt redd for fuel surge med original tank, så mulig jeg kjøper ny tank.
-Framstilling må på plass. Bremser skal overhales da jeg sliter med risting fra frambremser når de er varme. 3.2 E36 bremsene er flytende, og tipper det er relatert til det. Håper også på økt styrevinkel, men dette blir ikke prioritert.
Bakstilling må og på plass. Overhaling av bremser ble gjort i 2014 her. Noen nye foringer skal på plass som ikke følgte med i powerflex settet.
-Girkasse må også sjekkes raskt over grunnet lekasje fra bakre simring.

-Legge opp oljetemp, oljetrykk osv. Blir kanskje gjort i Arduino, da jeg er programmerer by trade.
Treffet som er satt som frist for å få alt klart er E30Meet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting skjer, ting skjer :D
Har kjøpt meg M50b25 non vanos motor, med turbo såklart :) 
Motor er nybygget med
-nyhonet blokk

-stempelringer

-Toppen er overhalet med planing, nye tetninger og innslipede ventiler. Copperring og ARP.
-Bunndelen er overhalet med nye lager, og ny oljepumpe.
-525tds girkasse, men bruker nok M3 her med mindre jeg har en mellomaksling som passer på.
-Komp er senket i motor med non vanos råder, og vanos stempler.

-Vems 
-Audi S2 wastegate

-Hx40(Muligens noe stor)
-618 trykkplate med m20 starter/svinghjul. 6 pucka sinter.
-800 dyser
-Oljelokk med uttak til kjøler.
-Intercooler kit.
Forrige eier har kjørt på 1,3 bar uten problemer. Motor blir satt i så fort jeg er ferdig med eksamen etter den 10. Juni, og håper å bli klar til E30Meet. Mangler nå kun en turbomanifold,eksos , og noen foringer før bilen er klar. Får jeg tid/penger blir det også bøttestoler

post-64360-0-54981700-1432923434_thumb.j
post-64360-0-45736700-1432923495_thumb.j

Endret av termin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Eksamen er over, og sommerferie er påbegynt!(Hvertfall i helgene).
Dette fører jo såklart til mye mekking, og har fått gjort mye den siste helga  :)

 

Her begynner helgen. Motoren er akkurat kommet av hengeren, og inn i garasjen. I bakgrunn ser vi den E36n som tidligere hadde M3 motor , og nå blir det M50B25 som den originalt kom med, minus vanosen.
post-64360-0-00920900-1434987610_thumb.j

Motor kom med E34 oljesump, og da også E34 oljepumpe.

post-64360-0-75238300-1434988183_thumb.j

S50b32 oljepumpe installert. Dual pickup er ikke dumt!
post-64360-0-57892300-1434988195_thumb.j

Oljeretur sveiset inn i blokka, så da slipper jeg den jobben med bunnpanna!
 post-64360-0-65519300-1434988212_thumb.j

Sveising av oljepumpemutter. Hadde ikke momentnøkkel tilgjengelig på dette tidspunktet, så da tok jeg ingen sjanser.
post-64360-0-01223500-1434988222_thumb.j

S50b32 sump montert. Dipsticken passet ikke, så det må jeg se på senere. Evt. noen her som har en løsning?
post-64360-0-08823800-1434988244_thumb.j

S50b32 gjør nytte for seg som delemotor nå til dags. Blir muligens oppbygd igjen på noen år, siden jeg allerede har kjøpt veiv blant annet. 525tds kasse ved siden som følgte med motoren. Faktisk den største type hardykobling på den! 
post-64360-0-40689200-1434988258_thumb.j

Prøvemontert i karosseri. Motorputer blir skiftet ut til nytt, eller noe powerflex type motorfester.
Manifold kommer snart i posten.
post-64360-0-65596600-1434988265_thumb.j

Her er wastegaten jeg fikk med motoren. Kommer fra en Audi S2 AAN(?) type motor. Morsom løsning for å få ut eksosen ;) 
post-64360-0-99938600-1434988272_thumb.j
 

Endret av termin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...