Kjeid Skrevet Mars 8, 2015 Skrevet Mars 8, 2015 Hei, prøvde på min F01 å gå inn i den "skjulte" menyen i dashbordet. Der fant jeg to feilkoder registrert, men å finne betydningen av disse, har vist seg å være vanskelig. Feilkodene: No. DTC Env[km Env Active 01. E12C20 005707 106508231 0 02. B7F689 001897 43900330 0 Betyr Env[km at feilen skjedde ved 5707/1897 på km.stand? Og at feilen er bare historisk siden det står 0 på Active? Noen som vet hvilke feil dette var? Bilen er en 2010 F01, tysk importert med 90 000 på kilometertelleren.
quandt1960 Skrevet Mars 9, 2015 Skrevet Mars 9, 2015 Jo du kan hente ut feilkoder fra Kombicluster men det er begrenset hva du får ut av de, dette er kun på nyere modeller E8/9X og oppover. Grunnen er at det er såvidt jeg har sjekket oppi med min hexadecimale koder jeg selv ikke klarer å tyde. Du må til med et diagnoseverktøy av BMW eller f.eks BMWhatapp med tilhørende adapter for å kunne tolke / oversette koden til noe meningsfult. På E9X finner du det på meny 14 på kluster oppgitt av FS (Fehler Speicher), lagrer opp til 10 feil mener jeg å huske. (FS=0 betyr null feilkoder, FS=1 en feilkode etc...) I noen tilfeller er koden ikke reell og kan ofte være et harmløs varsel som f.eks at batterispenning er under minimumsvarsel (ofte 12.25V) BMW legger også inn automatikk at når bilen har kjørt en viss lengde eller at deler av elektronikken når en viss aldre/dato så gir det automatisk en feilkode/varsel uten at det nødvendigvis betyr en defekt. Så ved bruk at diagnose så er det ikke en fasit men et hint for å tolke feilen som gjerne krever litt kompetanse for det må ofte ses i sammenheng med andre symptomer. F01 har et veldig avansert nettverk av moduler og systemer så der bør du ta en skikkelig diagnose og nullstille feilene og se om de dukker opp igjen. Det er og første gangen BMW tok aktivt bruk av FlexRay så for å være 100% sikker bør du ta en diagnose hos BMW med den siste diagnosesoftwaren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå