Gå til innhold

E36 - Lekkasje/tar inn vann - Setter pris på svar/tips !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en E36 med takluke og har de siste 5 dagene funnet vann i baksetene (under setene, men har trekt opp i setene også) og under gulvteppet med passasjerene bak. Har eie bilen i 3 måneder, med varriert vær og ikke opplevd dette tidligere. Har veldig lyst å fikse dette fort slik det ikkje begynner å vokse mugg i bilen eller begynner å ruste!

Jeg har funnet ut at det kan være 3 årsaker til at det kommer inn vann i bilen: 

1.)Det er tette drenerings slanger fra takluka. Har fått demontert taktrekket. Hjelper det å blåse med høyttrykk gjennom slangene eller burde jeg skifte slangene ? Er det noen plasser slangene kan klemme seg sammen? Går dreneringsslangene ut:  bak fremhjulet bak inner skjermen ? Bak: bak bakhjulet bak innerskjermen ?  Noen andre ting jeg burde sjekke her ? 

2.)Fuktsperre i dørene, enten at de mangler eller har løsnet ? Hvordan fungerer disse ? Er det noe jeg erstatte med ?evt. med hva ? Hvordan forhindrer de vannet fra å komme inn i bilen ?

3.)Gåen pakninger ved dørene, baggasjerommet eller baklykta (kan pakningene her gjør slik at vannet kommer inn i bilen ?? ) 

Setter veldig stor pris på svar/tips, da dette er greit å ordne opp i med engang slik jeg slipper rust og mugg problemer inni bilen ! 

Mvh: SP

Skrevet

Hahaha, har du stjelt e36'en min fra garasjen? Sliter med det samme selv!

Har så langt ribbet hele bagasjerommet og tatt ut baksetet og dørtrekket, baksetet var som en våt svamp, står til tørk nå. Jeg har ikke funnet ut av det 100% enda, men pakningen til bagasjerommet mitt var i veldig dårlig stand og dinglet løs nederst. Har bestilt en ny nå, så greit å starte der. Ellers kan det også være pakninga til baklyktene.

Fuktsperra i dørene var hel hos meg, men jeg legger et lag med fugemasse rundt det gamle limet bare for å være sikker. Vasket bilen grundig igår og det ser ikke ut som at noe kommer inn ved dørene, så det kan hende at det bare var bagasjeromspakningen, håper iaf på det.

Skrevet

Haha!

Har ribbet det meste av bagasjerommet selv! 

Mulig jeg også burde se på pakninga til bagasjerommet! Men hvordan kommer vannet fra bagasje rommet og opp og frem til baksetet og gulvteppet foran ? Går ikkje vannet i bagasjerommet ned i hjulbrønnen ?

Hvordan ser fuktasperra ut ? Er det bare ei "Matte" som er limt over baksida av døra på innsida av dørtrekket ? 

Skrevet (endret)

Det du bør gjøre her hvis du ville komme fort til bunns i saken er å rett å slett demontere dørtrekk bak, ta ut setene og seteryggen samt trekkene i bagasjerommet og i taket.

Tørk vekk alt vannet helt, og ta deg en kjøretur i regn og på våt asfalt, kjør gjerne i noen sølepytter og.

Så sjekker du hvor vannet kommer fra, og handler deretter.

F.eks om vannet er i høyre bakre hjørne i bagasjerommet når du sjekker, så kommer det mest sannsynlig inn høyre baklykt eller på høyresiden av baklukepakningen.

Endret av Nyheim
Skrevet

Jeg hadde såpass med vann i hjulbrønnen at jeg antar det har plasket seg framover ved nedbremsinger.

Fuktsperra ser litt ut som et sitteunderlag som er 3-4 mm tykt. Er limt inntil døra. Sammen med klipsene i dørpanelet skal det tette alle veier vann kan gå gjennom fra det rommet i døra der vinduet senker seg.

Skrevet

Det du bør gjøre her hvis du ville komme fort til bunns i saken er å rett å slett demontere dørtrekk bak, ta ut setene og seteryggen samt trekkene i bagasjerommet og i taket.

Tørk vekk alt vannet helt, og ta deg en kjøretur i regn og på våt asfalt, kjør gjerne i noen sølepytter og.

Så sjekker du hvor vannet kommer fra, og handler deretter.

F.eks om vannet er i høyre bakre hjørne i bagasjerommet når du sjekker, så kommer det mest sannsynlig inn høyre baklykt eller på høyresiden av baklukepakningen.

Ikke dum ide, blir å gjøre det til helga! Men hvordan kommer vannet fra bagasjerommet seg frem i bilen ? Hvorfor kommer det ikke bare ned i bagasjerommet og ut av drenerings hullet der ? 

Merket i dag at vannet renner fra baggasje rommet og ned i setene! Byttet baklykter på bilen for ikke så lenge siden, som mistenker at de kan være synderen. Men kan det faktisk utgjør så mye ? Baklyktene med pakninger altså ? 

Kjører uten bakseter nå! Skal demontere dør trekkene fortløpende!

Jeg hadde såpass med vann i hjulbrønnen at jeg antar det har plasket seg framover ved nedbremsinger.

Fuktsperra ser litt ut som et sitteunderlag som er 3-4 mm tykt. Er limt inntil døra. Sammen med klipsene i dørpanelet skal det tette alle veier vann kan gå gjennom fra det rommet i døra der vinduet senker seg.

Det kan nok stemme, det som er rart med meg er at jeg ikke har vann i hjulbrønnen! 

Skal få sjekka fuktsperra, og evt. limt den igjen! :)

Skrevet

Dreneringspluggen som er nede i hjulbrønnen sitter merkelig nok ikke i det nederste punktet. Hos meg samlet vannet seg i en liten lomme på høyre side, mens den eneste pluggen som er i selve plastbrønnet er litt lenger fram mot midten og høyere opp, skjønner ikke helt hvordan den skal fungere heller, sitter relativt fast.

Ellers skal dreneringa fra takluka gå i C-stolpene på hver side, slangene går relativt høyt oppe i skjermene bak og ender opp litt mer mot midten, ser ut som at de går ut bak innerskjermen. Enklest å se slangen på venstre side når alt er demontert.

Under selve gulvmatta på passasjersiden har jeg byttet ut en del aviser, begynner å bli tørt nå. Tar litt tid når vannet sitter i en "svamp".

En god del av vannet som renner ned fra bakruta kan faktisk ende opp bak i bilen om lyktene ikke er helt tette. Den ytre pakninga sitter ikke helt inntil karroseriet hos meg, men den innerste virker å være ok.

Skrevet

Dreneringspluggen som er nede i hjulbrønnen sitter merkelig nok ikke i det nederste punktet. Hos meg samlet vannet seg i en liten lomme på høyre side, mens den eneste pluggen som er i selve plastbrønnet er litt lenger fram mot midten og høyere opp, skjønner ikke helt hvordan den skal fungere heller, sitter relativt fast.

Ellers skal dreneringa fra takluka gå i C-stolpene på hver side, slangene går relativt høyt oppe i skjermene bak og ender opp litt mer mot midten, ser ut som at de går ut bak innerskjermen. Enklest å se slangen på venstre side når alt er demontert.

Under selve gulvmatta på passasjersiden har jeg byttet ut en del aviser, begynner å bli tørt nå. Tar litt tid når vannet sitter i en "svamp".

En god del av vannet som renner ned fra bakruta kan faktisk ende opp bak i bilen om lyktene ikke er helt tette. Den ytre pakninga sitter ikke helt inntil karroseriet hos meg, men den innerste virker å være ok.

Ser ut som det har vært vann i dørene. Det som er rart er at det ikkje var noe fuktsperre i dørene, noen som vet om noe material jeg kan kjøpe og lage nye av ? 

Når jeg har fått løst vann problemet, så tror jeg at jeg kommer til å ta ut hele gulv matta og få tørket den sikkelig! 

Mistenker fortsatt baklykt pakninga, som skal sjekk den litt mer! 

2A105551-3853-4527-9464-EE6A1B40D25D_zps

AC35DABC-6A0D-4493-83FD-5C2D0D935D92_zps

Skrevet

Se der ja!

Er ikke mange fuktsperrer å oppdrive på Ebay ser det ut som, men noe tjukt plast og et lag med dempemateriale bør vel bli bra. Vurderer å ta ut hele teppa selv, men er litt pes å måtte demontere frontseter. Om du kommer til å gjøre det så si ifra hvor mye jobb det ble!

Skrevet

Okei, skal se hva jeg finner på! 

Men tror faktisk bilen tar inn vann bak i bilen! 

Det er vel ved venstre baklykt når vannet ligger som vist på bilde ? Bagasjeroms pakninga ser grei ut, men kan vel komme inn der også! 

Har opplevd å få vann der det er på bilde de to siste dagene! 

AE79367D-3E5F-48D7-A081-FE488941A154_zps

Skrevet

Kan fort være ved lykta ja. Den enkleste måten å teste både lykta og pakningen bak på er å tørke alt opp og teipe noen biter med tørkepapir her og der. Så spyler du godt med hageslanga i noen minutter, åpner bagasjerommet og sjekker om noe av papiret har blitt vått. Om alt er helt bløtt så gjentar du prosedyren, bare spyler litt mindre, slik at du greier å lokalisere hvor det kommer fra.

Skrevet

Kan fort være ved lykta ja. Den enkleste måten å teste både lykta og pakningen bak på er å tørke alt opp og teipe noen biter med tørkepapir her og der. Så spyler du godt med hageslanga i noen minutter, åpner bagasjerommet og sjekker om noe av papiret har blitt vått. Om alt er helt bløtt så gjentar du prosedyren, bare spyler litt mindre, slik at du greier å lokalisere hvor det kommer fra.

Ser ut som jeg har funnet ut av hvordan vannet kommer inni bilen! Det er ved plateskjøytene ved baklykt ramma/plata og karrosseriet! 

Blir nok å fuge med Tec 7, og se om det gir seg da! 

Skrevet

Har det blitt tørt hos deg? Bagasjeromspakninga var en grei investering for meg, men ser ut som at det fortsatt kommer inn vann.

Tror at dørpakninga på passasjersiden bak er litt dårlig, da det så ut som at det dryppa litt fra bøyen i C-stolpen og ned der setet skal være. Føles som at den har krympa og er ikke lang nok lenger når jeg dytter rundt på den. Så fant jeg ut for en halvtime siden at det har kommet godt med vann nede under teppet igjen. Holder på å bli gal nå. Skal til SVV for å vise senkesett på onsdag, så er kanskje greit å sette inn seter så det ser mindre shabby ut, men etter det tror jeg at alt må røskes ut :cry:

Skrevet

Da ser det ut som at jeg har funnet ut hvor feilen var. Slanga fra taklukedreneringa hadde hoppet av i skjøten øverst. Så i praksis var det en tut som satt i hjørnet av takluka og pøste på vann over taktrekket og langs C-stolpen.

Skrevet

Har det blitt tørt hos deg? Bagasjeromspakninga var en grei investering for meg, men ser ut som at det fortsatt kommer inn vann.

Tror at dørpakninga på passasjersiden bak er litt dårlig, da det så ut som at det dryppa litt fra bøyen i C-stolpen og ned der setet skal være. Føles som at den har krympa og er ikke lang nok lenger når jeg dytter rundt på den. Så fant jeg ut for en halvtime siden at det har kommet godt med vann nede under teppet igjen. Holder på å bli gal nå. Skal til SVV for å vise senkesett på onsdag, så er kanskje greit å sette inn seter så det ser mindre shabby ut, men etter det tror jeg at alt må røskes ut :cry:

Jeg har nå fått tettet lekkasjene på bilen min! Jeg måtte fuge karosseri skjøyten til bakplata og ramma for blinklysene. Årsake tror jeg er fordi det har vært sveiset inn nytt gods men ikkje gjort sikkelig. Borret også dreningshullene i baggasjerommet størrre (fra 2mm til 10 mm). Har kjørt og latt bilen stå ute i sikkelig regnvær i 4 dager nå uten at vannet kommer inn under setene. 

I går tok jeg å fikk plassert en byggvifte under gulvteppet (demonterte sete foran først) og fikk tørket gulvteppet. Tror årsaken til at teppe ble vått er fordi det har kommet inn vann i baggasje rommet deretter rent fram under baksetet og deretter ned på gulvet. 

Skal følge med om gulvteppet blir vått igjen i nærmeste fremtid! 

Da ser det ut som at jeg har funnet ut hvor feilen var. Slanga fra taklukedreneringa hadde hoppet av i skjøten øverst. Så i praksis var det en tut som satt i hjørnet av takluka og pøste på vann over taktrekket og langs C-stolpen.

Får håpe det bare er det som er årsaken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...