Jokkis Skrevet Mars 30, 2015 Share Skrevet Mars 30, 2015 Til dere som reiser på mange treff rundtom i Norges land. Er det et "problem" med at politi og/eller biltilsynet har målbevisste kontroller rundt treff? Risikerer man å måtte sette igjen en bil med feil innpress, felg, dekk, for mykje senk osv?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 30, 2015 Share Skrevet Mars 30, 2015 Det kommer helt an på, men om du blir ilagt kjøreforbud må bilen stå igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkis Skrevet Mars 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2015 Det ska vel være ille hvis det blir kjøreforbud? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Tja. Generelt sett er det nok ikke så mye som skal til dersom alvorlighetsgraden er stor nok. Ting som har blitt gitt kjøreforbud på tidligere er dårlig sikt, slitte bremser, nedslitte dekk og/eller feil dekk (f.eks sommerdekk på vinteren). Jeg er rimelig sikker på at Statens Vegvesen er ekstra strenge (nøye) med typiske rånebiler, hvorav bilen er så lav at den skraper i bakken, 215-dekk på 11" brede felger og så videre. Finner Statens Vegvesen ut at bilen ikke er i forskriftsmessig god teknisk stand og at bilen er i en slik forfatning at den kan/vil utgjøre en skade for deg selv og andre medtrafikanter, vil de ha grunnlag for å kunne gi bilen et kjøreforbud. Med andre ord er det mer lønnsomt å ha alt på stell.. Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik K Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Jeg har faktisk til gode å se en teknisk kontroll i nærheten av de treff jeg har deltatt på (stort sett banetreff i regi av bmwccn), men fartskontroller ser jeg ofte. Hvis man ønsker å unngå problemer, bør man nok forsikre seg om å ha alt på stell som Saltkjelen skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkis Skrevet Mars 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2015 (endret) For min egen del blir det i nærmeste framtid montert justerbart senk. Etter samtale med BT fikk eg beskjed om at dei hadde en regel om 11 cm klaring på laveste punkt. Eg veit ikkje kor lav bilen blir. Det som eg vil er at hjul skal passe i hjulbuen. Felger vil eg få litt meir problem med å få godkjent siden det blir en endring på 19 mm i innpress + en halv tomme på felgbredde. Og ikkje 215 på 11" men 215 på 9". Eg er forsåvidt enig i at biler som er en fare bør taes bort fra veiene. Bilen i seg sjølv er godkjent og i bra stand. sett vekk frå at den muligens blir for lav i forhold til bt's grense og at felg og dekk neppe blir godkjent av bt. Endret Mars 31, 2015 av Jokkis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 (endret) For min egen del blir det i nærmeste framtid montert justerbart senk. Etter samtale med BT fikk eg beskjed om at dei hadde en regel om 11 cm klaring på laveste punkt. Eg veit ikkje kor lav bilen blir. Det som eg vil er at hjul skal passe i hjulbuen. Felger vil eg få litt meir problem med å få godkjent siden det blir en endring på 19 mm i innpress + en halv tomme på felgbredde. Og ikkje 215 på 11" men 215 på 9". Eg er forsåvidt enig i at biler som er en fare bør taes bort fra veiene. Bilen i seg sjølv er godkjent og i bra stand. sett vekk frå at den muligens blir for lav i forhold til bt's grense og at felg og dekk neppe blir godkjent av bt. Trur det er 8 cm klaring som er regelen. Politiet har begynt å forstå at det å legge bilen helt nedi veien har blitt populært igjen, flere som har blitt sendt til teknisk her i området. Sånn " Low and Slow" biler er nesten greit forsvinner fra veien, spør du meg. Endret Mars 31, 2015 av West320ci Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Det følger av Vegvesenets håndbok 072 om fartsdempende tiltak en rekke krav om utforming av fartshumper. Det fremgår av denne håndboken at en fartshump skal ha maksimumshøyde på 100mm og at en bil bør kunne passere en hindring som er plassert på tvers av kjøreretningen med en lengde på 800mm og en høyde på 110mm. En del kontrollører har tolket det dithen at dette er et krav om absolutt minimumshøyde og benytter seg derfor av 800x110mm klossen som bilen skal kunne passere. Det er imidlertid verdt å merke seg at det er innført en generell minimumshøyde i et EU-direktiv som tilsier at minste tillatte høyde er 60mm og en maksimumshøyde på 700mm. Det er derfor ikke holdepunkter for å kunne kreve at bilen skal ha en minimumshøyde på 110mm dersom den aktuelle bilen og det aktuelle senkesettet med TÜV-dokumentasjon tillater en lavere høyde enn 110mm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå