amentia Skrevet April 1, 2015 Skrevet April 1, 2015 (endret) Har en 98-modell 525tds som jeg har et par spørsmål rundt. Bilen har gått ca 336.000. Har funnet ut at den bruker en god del olje. Det ryker ikke blått av den, med unntak av ved kald oppstart da det kommer litt blå røyk helt i starten. Denne blir borte etter få sekunder. Må etterfylle mellom 1 og 2 liter for hver 1000 kjørte km, noe jeg synes er i overkant mye. Jeg kjøpte bilen i september i fjor og sjekket oljenivået som da var helt på topp. To dager etter at kjøpet skulle jeg hjelpe en kamerat med noe som førte til bruk av tilhenger. I en ganske lang oppoverbakke (med småtung henger på) virket det som bilen helt plutselig, og uten forvarsel, fikk halvert motoreffekten. Nesten som om turboen tok en liten pause. Dette varte i kanskje 10-15 sekunder, og etter det var den helt normal igjen, uten at jeg merket noe mht motoreffekt. Noe lignende har heller ikke skjedd siden. Fordi dette skjedde rett etter at jeg kjøpte den, er det jo også vanskelig å si om den begynte å bruke olje pga dette, eller om oljeforbruket allerede var høyt før dette. Selger (privat) sa selvsagt at den ikke brukte olje, men det ville han jo uansett sagt. Er det noen som har vært borti noe lignende og vet hva det var som skjedde i den bakken? Også fint om noen har peiling på hva som er årsaken til det høye oljeforbruket, og om det evt. kan tilskrives hendelsen i bakken. Bilen er ellers helt normal, og jeg er fornøyd med den på alle måter.P.S. Toppakningen har IKKE gått, da oljen og kjølevannet har helt normale farger. Endret April 1, 2015 av amentia
amentia Skrevet April 1, 2015 Forfatter Skrevet April 1, 2015 Ingen lekkasje. Motoreffekten er normal som nevnt i innlegget først, noe den ikke ville vært om turboen var utslitt.
bmwmann24 Skrevet April 2, 2015 Skrevet April 2, 2015 Oljeforbruk kan komme av flere ting. Er røyken blå, skyldes dette som oftest uforbrent drivstoff eller olje i eksosen. Slitne stempelringer som forårsaker at olje kommer fra bunnen og opp til forbrenningskammer og ut eksos (ikke så ofte) (indre lekkasje) Ventilstyringer/tetninger (indre lekkasje, blåaktig røyk) Turbo kan være en synder, oljen kan gå rett ut eksossiden eller trykke inn motorveien (gjennom IC og tilslutt innsug) Det kan være katastrofe om turbo sender oljen rett i innsuget på dieselbiler, da forbrennes alt motorolje på autopilot og du sitter igjen med svarte per. Bilen din har vel ingen Veivhusventilasjonsfilter/ventiler? Om disse går tett så for du et overforbruk av olje. Ventiltetningene er slitte hvis du bremser på gir i nedoverbakke og når du gir gass kommer det en røyk sky, turboen er slitt når den ryker ved motor brems og slutter når du gir gass igjen
Sturmtiger Skrevet April 2, 2015 Skrevet April 2, 2015 Vil påstå at 80% av all blårøyk er toppakningen. Lekker olje til sylinderene, som blir brent og blir fyrt ut av eksosen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå