Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en 98-modell 525tds som jeg har et par spørsmål rundt. Bilen har gått ca 336.000. Har funnet ut at den bruker en god del olje. Det ryker ikke blått av den, med unntak av ved kald oppstart da det kommer litt blå røyk helt i starten. Denne blir borte etter få sekunder. Må etterfylle mellom 1 og 2 liter for hver 1000 kjørte km, noe jeg synes er i overkant mye. Jeg kjøpte bilen i september i fjor og sjekket oljenivået som da var helt på topp.

To dager etter at kjøpet skulle jeg hjelpe en kamerat med noe som førte til bruk av tilhenger. I en ganske lang oppoverbakke (med småtung henger på) virket det som bilen helt plutselig, og uten forvarsel, fikk halvert motoreffekten. Nesten som om turboen tok en liten pause. Dette varte i kanskje 10-15 sekunder, og etter det var den helt normal igjen, uten at jeg merket noe mht motoreffekt. Noe lignende har heller ikke skjedd siden.

Fordi dette skjedde rett etter at jeg kjøpte den, er det jo også vanskelig å si om den begynte å bruke olje pga dette, eller om oljeforbruket allerede var høyt før dette. Selger (privat) sa selvsagt at den ikke brukte olje, men det ville han jo uansett sagt. Er det noen som har vært borti noe lignende og vet hva det var som skjedde i den bakken? Også fint om noen har peiling på hva som er årsaken til det høye oljeforbruket, og om det evt. kan tilskrives hendelsen i bakken. Bilen er ellers helt normal, og jeg er fornøyd med den på alle måter.
P.S. Toppakningen har IKKE gått, da oljen og kjølevannet har helt normale farger.

Endret av amentia
Skrevet

Ingen lekkasje. Motoreffekten er normal som nevnt i innlegget først, noe den ikke ville vært om turboen var utslitt.

Skrevet

Oljeforbruk kan komme av flere ting. 

Er røyken blå, skyldes dette som oftest uforbrent drivstoff eller olje i eksosen.

Slitne stempelringer som forårsaker at olje kommer fra bunnen og opp til forbrenningskammer og ut eksos (ikke så ofte) (indre lekkasje)

Ventilstyringer/tetninger (indre lekkasje, blåaktig røyk)

 

Turbo kan være en synder, oljen kan gå rett ut eksossiden eller trykke inn motorveien (gjennom IC og tilslutt innsug) Det kan være katastrofe om turbo sender oljen rett i innsuget på dieselbiler, da forbrennes alt motorolje på autopilot og du sitter igjen med svarte per.

 

Bilen din har vel ingen Veivhusventilasjonsfilter/ventiler? Om disse går tett så for du et overforbruk av olje. 

 

Ventiltetningene er slitte hvis du bremser på gir i nedoverbakke og når du gir gass kommer det en røyk sky, turboen er slitt når den ryker ved motor brems og slutter når du gir gass igjen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...