smbob Skrevet April 26, 2015 Share Skrevet April 26, 2015 Har tidligere kjørt quatro, men siste året har jeg hatt xDrive, 525 2008 modell.I dag noe jeg skulle legge om til sommerdekk så satte jeg bilen i P og jekket opp foran. Oppdaget at hjulet kunne snurres rundt, trodde dette ikke var mulig med bilen i P. Skal ikke alle hjulene være blokkert for rotasjon? På Audi´n med quatro, så var alle hjulene blokkert for rotasjon. Er ikke sikker på hvordan xDrive prinsippet er, om min opplevelse i dag er riktig. Fint om noen kan gi meg mer kunnskap om xDrive. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet April 26, 2015 Share Skrevet April 26, 2015 Blokker vel bare selve hovedkassa... vet ikke om du da kan rotere pga diffen foran evt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 26, 2015 Share Skrevet April 26, 2015 Diffen framme er frakoblet på xDrive, på quattro (som har maange varianter) er den koblet mekanisk på de fleste versjoner. Derfor kan du snurre framhjula da det ikke er brems heller xDrive har en fordelingskasse som er skrudd på siden av girkassen, derfra går det en kardang til framhjulenes diff. Inni fordelingskassa er det et clutchsystem som aktueres elektronisk slik at clutchen kobles inn og overfører da drivmoment til framhjulene, opptil 100% hvis bakhjulene ikke har noe traksjon. Dermed har BMW designet et unikt system for å beholde bakhjulsfilosofien og samtidig gi et fantastisk firehjulssystem som kjøredynamisk sett har vært foran quattro inntil de alle siste versjonene av quattro på audi sine S og RS biler som må sier å være rå. Men Audi vil alltid slite med framtunge biler pga motorplasseringen grunnet diff etc..Kos deg med din xdrive Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smbob Skrevet April 26, 2015 Forfatter Share Skrevet April 26, 2015 Takk for info. Opplevde i vinter at det var litt annen opplevelse med E60´n kontra A6´n. Veldig godt fornøyd med min "halvgammel" BMW. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 26, 2015 Share Skrevet April 26, 2015 Ja xdrive er mer morro enn quattro. Syns quattro reagerer for seint i svinger til at bilen understyrer før bakhjula slår inn. Hos BMW er det motsatt, du får først en liten sladd så slår framhjula inn. Gir en kjøredynamisk sett mye bedre opplevelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå