Gå til innhold

E91 320D 177HK 6 trinn manuell, motor havari

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lørdagsnatt havarerte motoren min, det var ikke jeg som kjørte så vet ikke om det har vært noe symptomer i forkant. Men ifølge fører så kuttet bare bilen når han kjørte i 80. Skal sies at han ikke er så veldig teknisk så det kan ha vært symptomer uten at han har lagt merke til de. Det luktet svidd gummi/olje når han stoppet.

Trodde det var dynamoen da det kom varsel low charging.  Prøvde å starte bilen og den putret bare og lagde stygg lyd. Så stoppet den av seg selv etter få sekunder.

Jeg har alltid passet på bilen, fulgt servicer. Har hatt turbo havari 2 ganger så siste gang installerte jeg ecotunekit.

For 1 1/2 uke siden byttet jeg vannpumpe pga at den var slitt og hadde lekkasje der. Har ikke kjørt mange milene etter den ble byttet, så begynner å misstenke at det kan ha skjedd noe iforbindelse med bytting av den.

De på verkstedet sa at oljen var helt svart og de var sikre på at motoren hadde skjært seg pga lyden som kom når man prøvte å starte den.

Er det noen som har vært borti lignende eller kan ha en formening om hva som har skjedd? Kan man gjøre noe feil med bytte av vannpumpen?

Fortvilt BMW eier :)

Skrevet

Ok. Var ukjent for meg. Det kan ikke være fremtvinget av bytte av vannpumpe? Da er ny motor eneste utvei. Eller er det billigere å overhale?

Skrevet

Sjekk først om du har motor girkasse forsikring gjennom forsikringsselskapet, hvis ikke kan jeg skaffe motor som er langt rimligere og bedre enn å overhale

Skrevet

Sjekk først om du har motor girkasse forsikring gjennom forsikringsselskapet, hvis ikke kan jeg skaffe motor som er langt rimligere og bedre enn å overhale

Har ikke det lengre. Bilen har gått 250.000 da jeg har kjørt ekstremt mye langkjøring de 4 årene jeg har hatt den. 130.000 på 4 år. Send meg gjerne tilbud på motor på roysalminen@yahoo.no  skal undersøke med BMW verkstedet imorgen om det kan være gjort noe feil hos det verkstedet som satte inn den nye vannpumpen. Var nemelig en som mente at de måtte være borti noe som hadde med registerkjede å gjøre når de monterte vannpumpen. Beste hadde vært om verkstedet hadde gjort feilen.

Skrevet

For det første er det totalt normalt med helt svart olje på dieselbiler, selv om du nettopp har skiftet blir den svart ganske kjapt. 

Det er ikke godt å si hva det er konkret men for å finne ut om kjedet er røket kan du ta bilen i 6. gir og få noen til å trille bilen på flat mark slip clutch forsiktig ut for å få motor til å dreie. Kommer det stygge ulyder fra bakkant av motor eller lyder i hele tatt må du skru av topplokk på motor og se på innmaten. Beste og enkleste forslaget til å sjekke uten å skru som jeg kommer på her og nå

Nå er jeg ikke helt sikker på om vannpumpen på din har aluminium eller plastimpeller men du bør inspisere gamle pumpen om den har gitt fra seg små deler inn i systemet hvis det er alu impeller, men er egentlig sikker på det er plast. Har du luftet vannkretsen skikkelig etter at du byttet??

Skrevet

For det første er det totalt normalt med helt svart olje på dieselbiler, selv om du nettopp har skiftet blir den svart ganske kjapt. 

Det er ikke godt å si hva det er konkret men for å finne ut om kjedet er røket kan du ta bilen i 6. gir og få noen til å trille bilen på flat mark slip clutch forsiktig ut for å få motor til å dreie. Kommer det stygge ulyder fra bakkant av motor eller lyder i hele tatt må du skru av topplokk på motor og se på innmaten. Beste og enkleste forslaget til å sjekke uten å skru som jeg kommer på her og nå

Nå er jeg ikke helt sikker på om vannpumpen på din har aluminium eller plastimpeller men du bør inspisere gamle pumpen om den har gitt fra seg små deler inn i systemet hvis det er alu impeller, men er egentlig sikker på det er plast. Har du luftet vannkretsen skikkelig etter at du byttet??

Var ett verksted som skiftet vannpumpen så ville tro at de har gjort det. Men det er klart merkelig at bilen får denne feilen/havariet kun 40 mil kjøring etter vannpumpe har blitt byttet.   Skal sjekke dette med å sette i sjette gir. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...