ScaniaVabisSuper Skrevet Mai 1, 2015 Share Skrevet Mai 1, 2015 Hei. Har en x5, fikk plutselig veldig (Muligens litt gradvis) ujevn gange på tomgang, og under belastning f.eks holde bilen på konverteren. Kjøre sakte. så går motoren veldig ujevn, rister i hele bilen. Viberasjonen avtar ved turtall. Merker ikke noe spesielt på effekten ellers. I tillegg er det veldig sur eksos, (Har jobbet med tungbil i mange år og oppvokst med sur eksos på verksted, og blir ikke spesielt brydd av dette, men eksosen fra x5 er helt Jæ*** sur) Får kun opp feilkode på glødekrets, kjøretøyhastighet og ujevn gange (1603 koden)Har målt og sjekket railtrykk og dette er innenfor verdiene. Tok så en returmengde test og det viste seg at dyse nr. 4 leverte mellom 80 og 100 % mere retur en de andre dysene, testet i ca. 40 sek på tomgang. (Har forstått det slik at dette er ett vanlig problem) Kjøpe ny dyse. Monterte igår kveld/natt. Gikk inn med diganosen (Bruker WOW, Wurth World Online) og fikk rekalibrert alle dysene. Startet opp bilen, og til min store skuffelse, går den like ujevnt på tomgang og ryker like jæ***. Kjørte ny returmengde test (Se bilder) Er avvikene for store syns du?Ca 1. min på tomgang. (Den som nå leverer minst er da Dyse 4) Noen som har hatt problem i samme gate?? Begynner og lure på om det kan være en stempelring eller noe kompresjons tull...Noen som har erfaringer med slike feil på disse motorene? Håper på noen gode tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Mai 2, 2015 Share Skrevet Mai 2, 2015 (endret) Jeg har muligens noe lignende på min. Den går periodevis bare på 5 sylindre. I begynnelsen holdt det å stoppe i noen minutter for å få med den siste sylinderen for så å kjøre videre men det ble etterhvert verre og var på slutten mer eller mindre permanent. Det er ting som tyder på at det er sylinder 1 hos meg. Har vel etterhvert kommet frem til at feilen ligger i en eksosventil som ikke stenger skikkelig. Vet ikke så mye mer men venter på en overhalt topp nå så det vil vise seg når den gamle toppen blir tatt av. Tok også lekkasjetest på min det var ingen dyser som skilte seg veldig ut. Alle dysene mine er nyoverhalte. Jeg har skrevet litt om det i en annen tråd: http://bimmers.no/topic/788927-530dat-e39-350hp700nm-trf-steg-4/?p=3027901http://bimmers.no/topic/788927-530dat-e39-350hp700nm-trf-steg-4/?p=3028592 Det er ting som tyder på at ventilfjærene på disse blir slappe når de har gått langt. Vet ikke om det henger sammen. Har vært i kontakt med en engelskmann som bytta motor fordi bilen gikk på 5 sylindre og han aldri fant feilen. Har også snakket med en fra Finland som satte inn nye strammere ventilfjærer fordi han slet med en slags ventilflyt ved høyt ladetrykk/mottrykk. Min motor har gått 320.000km Endret Mai 2, 2015 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå