Gå til innhold

BMW 525 D/530D eller 523i/528iA?(2010 modell - og nyere...)


 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Ikke veldig aktiv her, men nå trenger jeg sårt noen råd..
Står mellom bmw 5-serie diesel eller bensin? (2010 modell og nyere) Når jeg nå skal kjøpe ny bil vil jeg gjerne tenke langsiktig... Altså, mtp de nye reglene som kommer til å komme.. (Høyere bomring for diesel, ikke kunne kjøre i diverse byer på de kaldeste dagene osv) + Stemmer det virkelig at bensin bruker SÅÅÅ mye mer drivstoff, iforhold til diesel?

Hvilken bil er best? 

Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10 523i er en perle. 3 liters volum, bra med krefter, og silkemyk gange. Den bruker mer enn diesel, først og fremst på småkjøring, men veldig ille er det ikke. 0,8 i snitt bør være fullt overkommelig.

 

Hva som er best blir en smakssak. Prøv de aktuelle variantene, og bedøm etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10 523i er en perle. 3 liters volum, bra med krefter, og silkemyk gange. Den bruker mer enn diesel, først og fremst på småkjøring, men veldig ille er det ikke. 0,8 i snitt bør være fullt overkommelig.

 

Hva som er best blir en smakssak. Prøv de aktuelle variantene, og bedøm etterpå.

 

Jeg sto overfor samme valg for en tid tilbake, men etter å ha googlet litt rundt problemene ble jeg vel egentlig skremt bort fra modellene med N53-motoren. Mange hadde ikke hatt problemer i det hele tatt, men det var også altfor mange som hadde problemer (coiler, innsprøytning, sensorer) som ga ujevn gange og mange verkstedbesøk.

 

Men når motoren virker som den skal så er jeg enig i at 523i er en perle. Forbruket ville jeg ikke brydd meg særlig mye om - det er en vel liten del av kostnaden ved å ha bil med mindre du kjører ekstremt mye. Det er mye annet som spiller mye større rolle, feks. verditap. Verditap er vanskelig å spå, men om det kommer regler som hindrer bruk av dieselbiler så vil jo det neppe slå heldig ut for biler med dieselmotor i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv N53 i E92 og E60. Begge har fått nye dyser og coiler på såkalt teknisk aksjon (altså kostnadsfritt for meg). Ble fortalt at det dreide seg om konkrete serienumre på disse delene. Om det er tilfelle aner jeg ikke. I tillegg har jeg byttet en NOx-sensor på E92'en. Den kostet meg ca 3000 + arbeid, og er den eneste uforutsette utgiften jeg har hatt på disse to bilene.

 

Nå er ikke jeg og mine to biler statistikkgrunnlag, men coil/dyseproblematikk er ikke noe som hadde stoppet meg fra å kjøpe en slik bil. Om trådstarter har dieselpreferanser, så er også 520d og 525d fine modeller. 520d går nesten like bra, men mangler lyden. (En dieselsekser låter faktisk ikke så ille).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto ovenfor samme valg jeg og, da jeg kjøpte bil før påskeferien i år. Endte opp med en 2012 520D M-sport sophistogrå 163hk med garanti. Bilen er nydelig å kjøre, men kan bli litt stumpete på ujevn vei pga. msport fjæringen. Motoren er sterk og meget fin den og passer ypperlig til bruk i Norge. Eneste jeg kan klage på er at den er litt støyete utvendig, men det er ikke så ille som mine tidligere VAG biler. Litt vibrasjoner er det også, men nå kan det sies at jeg er en person som er veldig petimeter og legger merke til slike ting. Grunnen til at jeg valgte 520D framfor en R6 av noe slag var pga. budsjettet mitt og at den er økonomisk å kjøre. Ville helst ha en så ny bil som mulig med garanti, det ville jeg ikke fått om jeg hadde valgt en R6. Hadde jeg skutt inn noe mer penger på bilkjøp, hadde jeg helt klart kjøpt en med R6, men det ville jeg ikke. Neste bmw'n min blir en med R6. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...