RobertGråwe Skrevet Mai 13, 2015 Skrevet Mai 13, 2015 (endret) Har hatt en ulyd i motoren en god stund.Lyden kan beskrives som en ploppelyd ved siden av ventiltikken.Oljen ble skiftet for 10.000km siden, og det ble fyllt castrol edge 5w40 tikkingen vet jeg hva er, og det skal jeg prøve å rette i morgen, med en skikkelig flushing av oljekanalene i løfterne.Her er en liten videosnutt jeg filmet for en stund siden. Noen tanker om hva problemet kan være?Ser ut til å være mer markant i bakre del av motoren. Endret Mai 13, 2015 av RobertGråwe
vegard89 Skrevet Mai 13, 2015 Skrevet Mai 13, 2015 Mulig et dumt spørsmål. Men sjekket om eksosen er helt tett/sitter ordentlig ved bakkant av motor?
RobertGråwe Skrevet Mai 13, 2015 Forfatter Skrevet Mai 13, 2015 Nei har faktisk ikke det, en kompis tenkte samme tanke så skal sjekke i morgen.
bmwmann24 Skrevet Mai 14, 2015 Skrevet Mai 14, 2015 (endret) Prøv å etterstram tennpluggene, hadde lignende lyd på min m50. Om du mistenker eksoslekkasje så stikk neven nedi der og kjenn etter varmluftstrøm. Endret Mai 14, 2015 av bmwmann24
RobertGråwe Skrevet Mai 14, 2015 Forfatter Skrevet Mai 14, 2015 Sjekket oljen i dag, var egentlig ganske fin og gyllen tross 11.000 kjørte km, men helte i Omega907 og kjørte den i 10 minutter.Oljen som kom ut var langt fra gyllen.Nå er ventiltikken nesten borte, og jeg skal garantert bruke Omega907 neste gang jeg skifter olje!Når det gjelder ulyden så forandret ikke den seg, noe som ikke var så rart når dere nevner eksos, og de som hjalp meg også mente det var det.Prøvde å stramme mutterne på bakre manifold uten hell, men glemte å sjekke pluggene, så dette må jeg gjøre i helgen.Dere har nok rett, da jeg har kjent en svak eim av eksos ved harde pådrag i lav fart.
RobertGråwe Skrevet Mai 15, 2015 Forfatter Skrevet Mai 15, 2015 bmwmann24 Du har gode ører!Plugg 4 var løs.Nå er jeg kvitt både tikking og plopping, og under arbeidet oppdaget jeg en gåen toppdekselpakning.Artig når det er billig å reparere bruksbil!
kjølen Skrevet Mai 15, 2015 Skrevet Mai 15, 2015 Uansett,,ikke kjør så laangt på oljeskift uansett merke
E.C. Skrevet Mai 15, 2015 Skrevet Mai 15, 2015 Mener du at 11 000 km er for langt på premiumolje som egentlig har spec på det dobbelte? Er jo ikke akkurat 70-tallet lenger der du kjører på mineralolje og må bytte etter 5000 km.
RobertGråwe Skrevet Mai 16, 2015 Forfatter Skrevet Mai 16, 2015 Når jeg sjekket oljen før vi tappet den, var den fortsatt gyllenbrun i fargen, så 11.000 km var ikke for mye med castrol edge.Hadde jeg kjørt på noe biltemagreier tror jeg ikke jeg hadde kjørt så langt.
bmwmann24 Skrevet Mai 16, 2015 Skrevet Mai 16, 2015 (endret) Bra du fikk fikset, ikke kult når bilen høres ut som en sjark. 10-12.000km på skikkelig olje er vel ikke ille? Kommer jo selfølgelig an på hvordan motor og hvilken tilstand. Jeg bruker og 10-40/5-30, men mobil1 sin er billigere en castrol så jeg kjøper den. Biltema olje bruker man til flushing bare:p Endret Mai 16, 2015 av bmwmann24
RobertGråwe Skrevet Mai 16, 2015 Forfatter Skrevet Mai 16, 2015 Bruker du forskjellig om sommer og vinter?Siden du nevner 10-40 og 5-30?Merker du isåfall noen forskjell på tikking ved oppstart?
E.C. Skrevet Mai 16, 2015 Skrevet Mai 16, 2015 Siste tallet er ved driftstemp, blir litt ulogisk å variere det på sommer/vinter.
bmwmann24 Skrevet Mai 16, 2015 Skrevet Mai 16, 2015 Er det beinkaldt ute så er det fint med tynn helsyntet 0W40, men på sommertids tid er det hipp som happ om du har 5 eller 10W. Super 3000 mobil1 er en go allrounder ellers:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå