Gå til innhold

Ulyd i m52b25, ventiltikk og en annen ploppelyd som går i takt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har hatt en ulyd i motoren en god stund.
Lyden kan beskrives som en ploppelyd ved siden av ventiltikken.
Oljen ble skiftet for 10.000km siden, og det ble fyllt castrol edge 5w40

tikkingen vet jeg hva er, og det skal jeg prøve å rette i morgen, med en skikkelig flushing av oljekanalene i løfterne.

Her er en liten videosnutt jeg filmet for en stund siden.

Noen tanker om hva problemet kan være?
Ser ut til å være mer markant i bakre del av motoren. Endret av RobertGråwe
Skrevet (endret)

Prøv å etterstram tennpluggene, hadde lignende lyd på min m50. 

Om du mistenker eksoslekkasje så stikk neven nedi der og kjenn etter varmluftstrøm.

Endret av bmwmann24
Skrevet

Sjekket oljen i dag, var egentlig ganske fin og gyllen tross 11.000 kjørte km, men helte i Omega907 og kjørte den i 10 minutter.
Oljen som kom ut var langt fra gyllen.
Nå er ventiltikken nesten borte, og jeg skal garantert bruke Omega907 neste gang jeg skifter olje!
Når det gjelder ulyden så forandret ikke den seg, noe som ikke var så rart når dere nevner eksos, og de som hjalp meg også mente det var det.
Prøvde å stramme mutterne på bakre manifold uten hell, men glemte å sjekke pluggene, så dette må jeg gjøre i helgen.

Dere har nok rett, da jeg har kjent en svak eim av eksos ved harde pådrag i lav fart.

Skrevet

bmwmann24 Du har gode ører!
Plugg 4 var løs.
Nå er jeg kvitt både tikking og plopping, og under arbeidet oppdaget jeg en gåen toppdekselpakning.

Artig når det er billig å reparere bruksbil! :D

Skrevet

Mener du at 11 000 km er for langt på premiumolje som egentlig har spec på det dobbelte?

Er jo ikke akkurat 70-tallet lenger der du kjører på mineralolje og må bytte etter 5000 km.

Skrevet

Når jeg sjekket oljen før vi tappet den, var den fortsatt gyllenbrun i fargen, så 11.000 km var ikke for mye med castrol edge.
Hadde jeg kjørt på noe biltemagreier tror jeg ikke jeg hadde kjørt så langt.

Skrevet (endret)

Bra du fikk fikset, ikke kult når bilen høres ut som en sjark.

10-12.000km på skikkelig olje er vel ikke ille? Kommer jo selfølgelig an på hvordan motor og hvilken tilstand.

Jeg bruker og 10-40/5-30, men mobil1 sin er billigere en castrol så jeg kjøper den. 

Biltema olje bruker man til flushing bare:p

Endret av bmwmann24
Skrevet

Er det beinkaldt ute så er det fint med tynn helsyntet 0W40, men på sommertids tid er det hipp som happ om du har 5 eller 10W.

Super 3000 mobil1 er en go allrounder ellers:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...