godalive Skrevet Mai 15, 2015 Share Skrevet Mai 15, 2015 Bmw har som kjent kasser under setene foran til "basshøyttalere". Jeg har kjøpt noen lavtbyggende 8" sub`er fra MB Quart (RLP204), + adapterringer i metall fra Ground Zero. Disse sub`ene er beregnet for små, tette kasser på 7-8 liter, men så vidt jeg vet er kassene under setet delvis ventilert. Noen som har prøvd å tette kassene, evt hørt om noe lignende? Er det kanskje et bedre alternativ å gå for noen Plug & play saker fra Gladen eller SWS, siden jeg uansett skal ha en 12" i bagasjerommet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Mai 15, 2015 Share Skrevet Mai 15, 2015 (endret) Hvis du skal ha basskasse i bagasjerommet så tenker hvertfall jeg at disse 8" under setene bør fokuseres mot å ta seg av dypere mellomtone, mid-bass om man kan kalle det det. De egner seg ikke til å spille noe særlig under 60-80Hz i denne settingen, avhengi av hvilken type du velger. Ut fra hva jeg har fått med meg så er Gladen veldig bra på mellomtone/mid-bass i denne settingen, SWS egner seg best for de som ikke har dedikert sub da de klarer å spille noe dypere. MB Quart har jeg ikke lest noe om så vet ikke hvor den plasserer seg i forhold til de to andre. Kassene under setene forran er jo knøttsmå så det kan ikke bli store volumet om du tetter disse? Langt fra 7-8 liter hvertfall. De er koplet på en "trakt" som går ut i dør-kanalen, for å øke volumet. Jeg har kikka gjennom noen titalls tråder rundt om som tar for seg oppgraderinger av tilsvarende anlegg i BMW og har ikke sett noen som har tetta disse kassene. Det betyr jo ikke nødvendigvis at man ikke kan/bør gjøre det, men det tyder på at det ikke har noe for seg? Endret Mai 15, 2015 av OveN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Mai 15, 2015 Share Skrevet Mai 15, 2015 Fant litt info om disse kassene under setene. Kopiert herfra In order for a particular driver to give the desired results, it is important to put it into the correct enclosure. Some drivers are designed for extremely small enclosures, others for extremely large ones (Infinite Baffle). Much speculation has been voiced over the years (including myself) regarding the exact volume and type of the enclosures (sealed, ported, or Infinite Baffle). After some extensive research, here is what I have found: - The underseat enclosures have an internal volume of approx. 0.08 ft3 (measured myself) and are made out of plastic- The enclosures are connected to the car's side sill cavities via a "port" which is roughly 1.5" high and 7" wide.- The side sill cavities are roughly 1.4 ft3 in volume (measured by Lee Rambler)- The side sill cavities are "wet cavities" (translated from German) meaning they are not completely sealed and they are "more or less" open to the outside (holes filled with plastic plugs that leak air).- The port between the underseat enclosure and the side sill is too small and acts like a "Helmholz-Resonator" which has a dampening effect on frequencies between 70 and 200Hz. There are subwoofer modeling programs available to predict the performance of various drivers in all types and sizes of enclosures, but it has proven pointless to interpret the results of individual drivers due the the "unknown enclosure type and size factor" and especially due to the "Helmholz-Resonator" effect which makes this application virtually impossible to model with conventional methods. However , while the absolute results of modeling cannot be interpreted, there is still value in analyzing the relative results. So if we know for a fact - through overwhelming positive feedback on this forum - that a particular driver works "well" in this application, then we can assume that other drivers that model similarly, would also produce similar results. ("well" in this case has a very subjective meaning, but it should basically mean that the driver produces a relatively flat frequency response in its intended frequency range. Note that most of the above are midbass drivers, where the intended FR is between 50 and 200Hz, and some are woofers or subwoofers, where the intended FR is 30 - 100Hz). The "benchmark driver", so to speak, in my mind can only be the Jehnert XE200, since the response from customers has been overwhelmingly positive. It has been reported that its FR is fairly linear (without any major peaks), that is produces tight, clean bass notes down to about 40Hz, and that it has excellent midbass up to the cutoff frequency (around 150 - 200Hz in most cases) to ensure a seamless transition with the door mids. Note that I have not tested this particular driver myself, so I personally cannot weigh in on the sound of the "benchmark driver". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
godalive Skrevet Mai 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2015 Hmm.. interessant. Var i utg.punktet litt tvilsom til å montere mine uten å modifisere boksen, da de overhodet ikke vil tåle særlig effekt med så stort volum. Siden de ikke skal spille dypbass tenkte jeg kanskje det var greit med 4-5 liter. Men jeg er i tenkeboksen nå. Egentlig ville jeg hatt 2 stk 6,5" i hver framdør, men da måtte jeg hatt noen til å bygge for meg. Men tror kanskje jeg først vil prøve en av de etter hvert veldig gode Plug & play løsningene. Sparer meg jo for en masse arbeid.... .Her er bilde av mine: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå